1. Francisca Herrera Garrido (1869-1950) Herrera Garrido é unha das escasas escritoras galegas recoñecidas, á que a Real Academia Galega lle dedicou o Día das Letras Galegas en 1987. Decisión dobremente importante, primeiro polo feito de ser muller a única, con Rosalía, que tivo tal homenaxe e segundo polo feito da "reparación" que lle debía a Real Academia por deixala morrer sen recibila coma membro numerario da institución, cando fora nomeada académica cinco anos antes. Camino Noia, nun fermoso e documentado artigo publicado en Encrucillada, apunta a transcendencia da obra desta muller, pouco coñecida para a maioría dos galegos:
En efecto, no seu tempo saíron algunhas boas escritoras coma
Concepción Arenal e Emilia Pardo Bazán, pero non souberon apreciar e
amar a lingua galega. Francisca Herrera Garrido é un caso de
excepción, que compre valorar e salientar (72).
Francisca Herrera, galeguista e católica
conservadora, é analizada extensamente por Carmen Blanco, por ser a
autora do primeiro ensaio galego de temática feminista, aínda que
antisufraguista. Trátase de A muller galega, ensaio de Herrera Garrido
publicado na Coruña en 1916. "A peza ten a importancia histórica
de ser o primeiro achegamento ensaístico á muller galega desde unha
perspectiva á vez galega e feminina", recoñece Carmen Blanco (73).
"O contexto ideolóxico xeral no que se inserta o texto é o do
cristianismo segue, de maneira que a concepción do mundo propia desta
relixión motiva fortemente a súa forma e o seu contido", e cita
este texto de Francisca Herrera, que interpreta Carmen Blanco como
cargado dunha simboloxía "cristiano-cabaleiresca" de contido
feudal:
Carmen Blanco recoñece que esa
dicotomía de papeis masculino-feminino, "ferreamente marcada,
seguindo a liña do cristianismo máis ortodoxo e tradicional", non
conleva, sen embargo, "o menos precio de ningunha delas,e, polo
tanto, está ausente a máis leve misoxinia, tal como corresponde tamén
á corrente pro-feminina do cristianismo cabaleiresco na que se
inscribe". A clave do feminismo conservador de Francisca Herrera,
seguindo a Carmen Blanco, está en que "a solución á
problemática feminina é tracexada pola relixión, non tendo sentido
ningún o movemento de liberación específico, pois non hai outra
liberación que a de Cristo" (75). Seguro que Carmen Blanco sabe que
esta reflexión tradicional non é hoxe compartida nin por gran parte
dos teólogos da Igrexa Católica, nin particularmente pola meirande
parte das mulleres cristiás máis conscientes, mesmo no eido das
monxas, como recoñeceu recentemente Maria Xosé Queizán (76).
Esta vivencia relixiosa de Herrera
Garrido queda particularmente patente nos seus escritos en prosa e en
verso, como estudiou Camino Noia. O seu sentir relixioso fonde co
sentimento de amor materno: "¿Que hai na terra?/ ¿Que hai na
Gloria/ ¡O meu Dios e a miña Nai!".
A relixiosidade de Francisca Herrera,
fonda e auténtica, que tende a confinarse no núcleo do sentimento e a
intimidade, tamén se manifesta ás veces con acenos críticos, coma
neste poema aparecido en A Nosa Terra, de tipo oracional e patriótico,
chamado "Santiago e Galicia":
Noriega Varela, que naceu nunha casa
preto da catedral de Mondoñedo, era sobriño dun crego e el mesmo
estudiou no seminario ata o segundo ano de Teoloxía, foi unha persoa
fondamente relixiosa, amigo e defensor do clero, aínda que tamén fora
amigo do poeta anticlerical Leiras Pulpeiro. Así o recoñeceu Otero
Pedrayo:
Noriega é tamén un poeta relixioso. Nun
sinxelo repaso ós poemas da súa única obra, Do Ermo, é raro atopar
un poema que non teña referencias ou expresións relixiosas, e algúns
son verdadeiras oracións. É a súa unha relixiosidade franciscana,
aínda que "menos alapeada polo lume da caridade que o propio San
Francisco", como recoñece Carballo calero. É máis unha tenrura
de neno e unha sensibilidade pola natureza, que unha poesía mística,
pero sempre devota. Deus Pai, o Neno Xesús, o Santo Cristo ou a Virxe
María decorren nos seus versos evocados con familiaridade afervoada.
Unha irmandade franciscana coas criaturas, que manifesta tamén unha
clara escada de valores, contrapostos ós do ter e o poder, tras dos que
vai a ambición humana de tódolos tempos. Nesta liña, pódese atopar
un evidente paralelismo entre o "Louvado sexas, meu Señor, por
tódalas criaturas" do Poverello de Asís e o poema de Noriega
titulada "Bendito sea Dios":
Este espírito de fraternidade
franciscana coas pequenas e sinxelas criaturas, que "constitúe o
elemento esencial da lírica de Noriega" e "engaiola o
espírito do que olla o mundo cos ollos do santo de Asís"
(Carballo Calero), aparece tamén na "Canción humilde",
dedicada a Teixeira de Pascoaes, que remata con estes versos:
Ou en "O teu ánxel de luz":
Na cabeceira do poema
"Estrelas", Noriega sitúa uns versos en castelán que
manifesta aínda máis claramente este sentimento relixioso, que o leva
da natureza ata Deus:
"Nunca o noso Señor, na longa
historia teolóxica, se viu definido polo xeito da vida ¡dun
sapo!", comenta Manolo Regal nun artigo de Encrucillada
(81).
Certamente, e sen embargo, ben seguro que aplaudiu a sinxeleza e fondura
da oración, que mesmo pode dar pe para unha lectura en clave social,
cara ó mundo do pobre, como recoñece o mesmo Manolo Regal: "A
clase social labrega está perfectamente retratada neste sapiño
despreciado, obxecto de burlas e abusos". Unha clase social que
arela coma o sapiño "as hortas vizosas" do Reino de Deus, non
so para o alén, senón na transformación deste mundo de agora, tal
como veu a anunciar Xesús de Nazaret.
Aínda que semelle excesiva algunha
afirmación, certamente a impronta cristiá está presente na maior
parte dos seus poemas, nos escritos en prosa e particularmente na súa
narración máis longa: Os probes de Deus. Esta vea relixiosa non cesa
nos seus versos, sobre todo en Proel (83); xa con referencia á Virxe, coma
ocorre no poema "Solpor":
Xa co anuncio da "Misa da
mañán":
Ou simplemente coa ponte dun río que,
coma no poema "Ponte e río":
Ou a emoción ante o cruceiro, no poema
do mesmo nome, tamén en Proel:
Para moitos de nós, dicir Celso Emilio
Ferreiro é dicir o verbo civil galego por excelencia, mesmo por riba do
seu mestre devanceiro, Curros. Celso Emilio representa a verba rebelde
por excelencia. Os seus versos foron as verbas que souberon expresar
para moitos galegos, e mesmo non galegos, os sentimentos máis fondos de
carraxe e de desexos de cambio. Por iso, dicir Celso Emilio é, sobre
todo, dicir Longa noite de pedra; un libro que se converteu axiña
"na voz da resistencia, no catecismo da contestación e na biblia
dos cantantes de protesta", como recoñece Alonso Montero (84). Ningún
poeta galego suscitara endexamais tal adhesión, ata o punto de
convertirse os seus versos nunha realidade case tan mítica coma
Castelao, e os seus poemas eran máis coñecidos que os da mesma
Rosalía ou Curros.
Escribiu moitas máis cousas, pero
ningunha delas tivo o éxito da Longa noite de pedra, que, ademais de
ser unha gran obra, apareceu no "kairós", no tempo oportuno;
e por iso, os seus versos fixéronse necesarios "coma o pan de cada
día", que cantaba Celaya. O soño sulagado, Viaxe ao país dos
ananos, A fronteira infinda ou Cimeterio privado son algúns dos outros
libros grandes dun poeta grande.
Ou coma os "poemas de Primeira
Comunión", que compre ollar con máis distancia. E as panxoliñas
e cantares de Reis, xénero que Celso Emilio cultivou con certa
dedicación; algunhas foron recollidas logo, retocadas, nos seus grandes
libros, coma o caso de "Belén" (1957), que parece en Viaxe ao
país dos ananos (1968) como "Belén, ano cero", ou
"Noiteboa dos negros" (1956), que aparece en Longa noite de
pedra (1962) co título "Noiteboa en Harlem", e remata cunhas
verbas que manifestan unha fonda esperanza activa no Deus liberador:
Longa noite de pedra está ateigado
destas referencias relixiosas, que distan moito de ser expresións
edulcoradas de Deus, como as duras:
O poeta constata o silencio de Deus ante
o desamparo radical do home, sobre todo o sufrimento dos debles, os
nenos e os inocentes; pero isto non o leva a increnza coma no caso de
Camus:"o bon Dios calado espreita", liamos máis arriba. A
pesares do silencio, Deus non está lonxe do que sofre:
Pero onde aparece máis constante a
presencia da realidade relixiosa é nos seus versos é en O soño
sulagado (1954), como aqueles fonda raíz existencialista:
Ou as impresionantes "Palabras a un
morto", que chegan a manifestar como a morte nos leva á mesma
identificación con Deus:
Ou a fermosa e evanxélica "Oración
polos parvos":
No Viaxe ao país dos ananos están os
versos máis apaixonados que dirixe a Xesús Cristo, aínda que non
pronuncie o seu nome. Estes versos chegan a converterse en verdadeira
oración cristiá, que non desentonan nin sequera na oración
litúrxica, aínda que Celso Emilio non fora moito a Misa:
Aínda en 1975 (¡atención á data, amigo Celso Montero!) publica a
"Carta a papai do ceo", en Onde o mundo se chama Celanova.
Nesta obra de madurez, Celso Emilio confesa claramente a Deus Pai:
"Apálpote e mastícote no aire.../ Quérote, meu vello".
Torres Queiruga chamouno "flor de
Galicia" con ocasión do seu pasamento, dicindo que se "movía
espontáneamente polas altas mesetas do espírito", esa ás que so
uns poucos chegan, con sacrificio, esforzo e fidelidade. A historia de
Cunqueiro é azarosa e chea de contradiccións, pero foi un camiño de
purificación ata chegar a unha catarses de comunión co seu pobo e a
súa terra, máis aló de vaidades e mentiras. Naquela semblanza,
Queiruga atopou coma clave principal de Cunqueiro a gratuidade, a que
nace da bondade e a xenerosidade e que ven ser "reflexo
transparente da verdade". Máis aínda, unha gratuidade que ten
"raíz trascendente", ó xeito paulino: tódolos dons son, en
definitiva, dons de Deus, por iso se converte en gratitude, en acción
de gracias a Deus, como liamos ó comezo deste apartado. Se a iso lle
engadimos que o mellor da súa obra nace dun fondo compromiso con
Galicia, traballando desde Galicia e para Galicia, como el mesmo
confesou ("Se a miña obra ten un sentido, tenmo no desexo
profundo, na miña aspiración máis fonda, que é que a nosa lingua
continúe, que Galicia siga"), entón xa temos un galeguista dos
"bos e xenerosos".
Que a oración xurde espontáneamente en
Cunqueiro, queda patente non so en confesións coma esta e outras
semellantes ("Cando rezo, chego a te-la convicción de que o mundo
enteiro pode ser recreado ou destruído polo home que ora. O home que
reza, sempre será un home libre" (89) ), senón tamén polo medio dos
seus versos e das súas prosas. Na obra castelá Las mocedades de Ulises
define marabillosamente a oración:
Non é de estrañar que outro poeta e
cura, gran admirador de Cunqueiro, chegara dicir: "Teño a Don
Alvaro por un dos mestres na oración, simplemente porque lle falaba a
Deus daquelo que o namoraba no mundo" (91). Xosé Antón Miguélez, o
tal poeta e cura, xunto con Queiruga, fixeron prender en min un proído
por Cunqueiro, aínda que nunca chegou a convertirse nunha paixón como
a súa; ó volver agora outra vez sobre el, funme decatando do que me
perdín por non terlle prestado máis tempo á súa lectura. Coma
Cunqueiro aprender a rezar escoitando o melro, o vento, o río , a fonte
... como aprendeu o benquerido Francisco de Asís, e como ensino o mesmo
Xesús de Nazaret ("Ollade os paxaros do ceo e os lirios do
campo..."):
Miguélez emocionouse e aprendeu máis
sobre a oración (¡el, que xa ten tanta práctica!) ante uns versos de
Cunqueiro, que para outros teñen evocacións panteístas (92).
Cunqueiro aprendeu ben que a receita da
oración ó estilo de Xesús é axeonllarse sen medo ("Recupera-la
humildade dos nenos que saben que non son grandes... Botar fora a
soberbia, pero tamén o medo", di Miguélez), por iso dicía que
"non hai home máis feliz, nin máis dono do mundo que o que
humildemente se axeonlla e reza". E el, home culto e con formación
teolóxica moi por riba da media (lía a K. Barth, a Teilhard e a H.
Küng, como confesa na entrevista de Vida Nueva), recoñecía que a súa
fe "é como a dunha desas vellas acuruxadas rezando preto do
altar". Por iso, descubre a un Deus máis Pai que Señor, e cando
lle piden unha definición persoal de Deus resposta dicindo: "Se
tivese que encontrala, máis que no terreo do poder e a gloria,
encontraría no terreo da amistade, da axuda, do consello, da
confidencia" (Ibidem). Sen dúbida que, mesturado con esta
confianza no Deus Pai estaba a súa fonda fe na resurrección, porque
este Deus de amor non pode deixar que nada se perda: "Gusto de
emprega-la palabra resurrección, porque é a palabra da Vida" (93).
Estes son versos dun místico, máis que
dun poeta, ou se queredes, un poeta que é un místico. Lévannos de
seguida ós doutro gran místico e poeta, San Xoán da Cruz:
"habiéndome herido/ salí tras ti clamando y eras ido". Estes
versos de Nimbos, o único libro de Diaz Castro, son os dun dos mellores
poetas galegos, e, sen dúbida, o de meirande fondura mística, máis
que relixiosa. Así o dicía outro poeta e cura, Xosé Antón Miguélez,
con admirable teoloxía:
Este poeta pecha a primeira parte deste
libro con broche de ouro. Con Diaz Castro xa non é preciso buscar tal
ou cal verso ou poema, tal ou cal alusión explícita ou só implícita
a Deus, ou á realidade relixiosa. Era un home crente, cristián e de
Igrexa, de oración e de Misa. Pero non facía falla nin dicilo, os seus
versos manifestan ás claras esta vivencia relixiosa, que coñecían ben
os que o trataron; eu tamén tiven o privilexio de facelo e gocei coa
súa amistade. Alfonso Blanco Torrado, o seu cura e amigo nos
derradeiros anos da súa vida en Guitiriz, moito máis novo, pero co que
se soubo entender magnificamente, dicía con xusteza na homilía do seu
funeral: "X.M. Díaz Castro viviu e morreu ferido por ese mar de
lus que era para o poeta o mesmo Deus... Vivía a relixión coma
liberación e a fe coma liberdade". Nesa homilía atopaba o cura un
paralelismo entre o comezo do evanxeo de San Xoán e os versos de Díaz
Castro: "No principio existía a Palabra,.. e a Palabra era Deus...
Nela estaba a Vida, e a vida era a Luz dos homes". Palabra, Luz,
Vida e Esperanza son "os rostros de Deus nos versos do poeta".
A súa cosmovisión centrada en Deus e no
home aparece "coa luminosa brevidade e coa capacidade suxeridora do
auténtico poeta", como di Miguélez, nos versos de "Alfa e
Omega", no que destaca o seu alento esperanzador, aínda que sen
esquecer o custe serio do camiño de ascensión ata a luz. Manifesta
unha verdadeira experiencia pascual, morte e resurrección: "o
esforzo da historia humana e a morte son vividos como camiño
necesario da vida cara a vida" (96). Xesucristo será un "amor
consumido de sede na consumación da cruz":
Este mesmo sentimento pascual aparece en
"Velaquí os homes". "A clave relixiosa de Diaz Castro
non difumina nin fai perder entidade á historia humana", é desde
ela, desde a que descubre o rastro de Deus:
A fe, que o impulsa na súa actividade
creadora, ven ser tamén coma o derradeiro apoio, cando chega o cansazo
e as horas pesan:
A realidade galega, o compromiso con
Galicia, mestúrase con este sentimento relixioso. Como dixo Alfonso na
homilía do seu enterro: "Xosé Maria puxo todo o empeño en facer
mellor e máis fermosa Galicia. Sentíase chamado a loitar pola
xusticia, a fraternidade, a beleza. E así, apostou pola vida e a súa
vida era Galicia. A Galicia labrega e oprimida pola falla de decisión
política, social e cultural".
"¡Galicia en min, meu Deus, pan que
me deron!", berra en "Coma brasas". Diaz Castro quere
amar á súa terra ata o fin, como en "A cerna":
En fin, para Díaz Castro a mesma morte
é ollada sen medo, con esperanza, porque "era unha mau moi donda
que mataba unha lus e acendía outra lus" ("Velaquí os
homes"), o encontro con Deus Pai, o "mar de lus". |
NOTAS |
(71) | C. Noia Campos "Francisca Herrera Garrido, unha muller no Día das Letras Galegas 1987", Encrucillada 52, 1987, páxs. 8-9. |
(72) | Carmen Blanco fixo unha análise da súa obra en Literatura galega de muller, Ed.Xerais, Vigo 1991, parándose particularmente nos seus "principios ideolóxicos" cristiás (paxs. 76-78) e na súa relixiosidade (paxs. 86-91) |
(73) | Op. cit. pax. 75 |
(74) | Ibidem, paxs. 76-77 |
(75) | Ibidem, pax. 78 |
(76) |
Maria Xosé Queizán,"As monxas e o feminismo", La Voz de Galicia,
19-IX-91. Tamén recentemente a reflexión teolóxica das mulleres na Igrexa
empeza a ver a luz; boa expresión disto é o libro de Mercedes Navarro, Carmen
Bernabé, e varias teólogas máis 10 mujeres escriben de Teología, Ed.Verbo
Divino, Estella 1993. Alí fala Felisa Elizondo da Muller e a Teoloxía, facendo
un interesantísimo estudio sobre a evolución do pensamento cristián
teolóxico da muller na historia, "a outra voz na teoloxía", como ela
a chama. É unha nova teoloxía feminista que supera vellos plantexamentos. Tamén en Galicia, se foi facendo unha nova reflexión neste sentido. É chamativa unha reflexión sobre Deus do teólogo Andrés Torres Queiruga, na que recolle unha expresión provocadora: "Deus é negra", recollendo o tema da marxinación e da muller nunha mesma expresión. Encrucillada, 70, 1990; e máis amplamente no seu opúsculo El Dios de Jesús. Aproximación en cuatro metáforas, Sal Terrae, Santander 1991. Torres Queiruga alude directamente alí á "Teoloxía feminista da Liberación". Di o teólogo galego: "O movemento feminista ... representa unha batalla clave no avance cara a un futuro máis humano: a igualdade, a liberación e a dignificación total da muller... Non existe un futuro verdadeiramente común mentres unha parte dos humanos acapare privilexios a costa de roubar dereitos á outra", e cita, mesmo, o Concilio Vaticano II, na súa constitución "Gaudium et spes" nº 9. |
(77) | Carballo Calero, op. cit. pax. 530. |
(78) | A.Noriega Varela, Do Ermo, a derradeira edición que aprobou o autor, publicada en 1946, pouco antes de morrer. Galaxia, Vigo 1982, pax.144. |
(79) | Semblanza de Noriega feita por Otero Pedrayo, en Carballo Calero op.cit. páxs 546 e 547. |
(80) | A. Iglesia Alvariño Escolma de poesía, Galaxia, Vigo 1983. |
(81) | M. Regal, "Aquilino Iglesia Alvariño, un anaco da terra cha luguesa", Encrucillada 47, 1986, px. 16. |
(82) | X. Filgueira Valverde, "A relixiosidade de Amado Carballo", Encrucillada 27, 1982, px.17. |
(83) | Citarei pola edición de Castrelos, L. Amado Carballo Obras en prosa e verso, Vigo 1982. |
(84) | X.Alonso Montero, "Sobre a poesía civil de Celso Emilio Ferreiro", Encrucillada 62, 1989. |
(85) | A. García Vilariño, "O feito relixioso na poesía de Celso Emilio Ferreiro", Encrucillada 47, 1986. Neste artigo atopará o lector un pormenorizado achegamento ó tema. |
(86) | Op.cit. px. 11. |
(87) | Do discurso de Cunqueiro nunha homenaxe que se lle fixo en Vigo, o 25 de Abril de 1980. Recollido en Encrucillada 22, 1981, páxs. 20-21. |
(88) | Dunha entrevista a Cunqueiro na revista Vida Nueva 1258, 1980. |
(89) | Recollido no libro de J.Mª Gironella 100 españoles y Dios, Barcelona 1969, px.178. |
(90) | Las mocedades de Ulises, Barcelona 1970, px. 30. |
(91) | X. A. Miguélez Díaz, "Gracias Cunqueiro", en Amencer, Seminario de Mondoñedo, 113, 1994. |
(92) | Así, o autor da introducción á edición de Herba aquí ou acolá, X.H. Costas. O que Queiruga contrapón máis ben a idea dunha "ampla e ecuménica concepción do sagrado", máis aló das estreitezas do dogmatismo. Op. cit. px. 44. |
(93) | "Juventud del mundo", en La Voz de Galicia, citado por Queiruga. |
(94) | X. A. Miguélez, "Deus nos poemas de Nimbos de X.M.Díaz Castro", en Homenaxe a X.M. Diaz Castro, Vigo 1987. |
(95) | X. A. Miguélez, op. cit. px. 76. |
(96) | Ibidem, px. 77. |