Hai 61 anos, en
plena guerra mundial, Ch. Chaplin fixo pública unha película, O
Gran Dictador (1940), que remata cun emotivo alegato contra o
fascismo, a intolerancia e a inhumanidade dos poderosos. Escoitemos o
pequeno barbeiro xudeo daquela secuencia final do filme, a ver se nos
aproveita algo do que alí se di. Imaxinemos Charlot falándolle a unha
enorme multitude necesitada de esperanza:
|
Nunca saberemos
cántas persoas abandonaron xa o País Vasco empurradas polo medo
físico ou pola ruina económica, ou polas dúas cousas, ou simplemente
porque ven achegarse un futuro cargado de desesperanza no que a palabra
liberdade axiña vai coller as mesmas connotacións de subversión e de
sospeita que tivo durante moito treito da etapa franquista en toda
España. Polo de agora tan só sabemos dalgúns casos concretos porque
os que protagonizaron ou están a protagonizar agora mesmo a súa fuxida
fóra do seu país, levaron aos medios a súa decisión e explicaron as
causas: nas últimas semanas un profesor universitario e un político.
Os dous marchan porque teñen medo e porque non poden traballar
tranquilos. É ben comprensíbel. |
Estaba
profundando eu, como o 'barbeiro de sábado', de Castelao, sobre os
acontecementos disparatados da semana que pasou, tales como as
declaracións da señora Ferrusola; as cousas que din que di o libro de
Heribert Barrera sobre os perigos da inmigración para a identidade
catalana; o asunto das estatuas de Buda derrubadas polos talibán (que
xa é ironía semántica que esta palabra, talibán, leve na súa cerna
o significado 'estudiante'); as terroríficas noticias sobre a inhumana
situación a que están sendo sometidas as mulleres afganas por parte
deses 'estudiantes'... En fin, profundaba eu en cousas varias, como o
anulado gol de Rivaldo, sobre os hipervínculos que podemos establecer
entre a xenofobia, o racismo e o feito de que o futbol estea cheo de
persoas de color a quen se lles aplaude rabiosamente porque non son
pobres inmigrantes, co cal hai que concluír que aquí, efectivamente,
non somos racistas, senón aporófobos, segundo acertado neoloxismo de
Adela Cortina, é dicir odiadores, non das xentes doutras razas, senón
dos pobres, dos indixentes, dos parias do mundo; profundando sobre a
prohibición de dar entrada ás mulleres no Círculo Liceo de Barcelona,
etc.
|
O doce de xaneiro, aparecía no xornal El País
un artigo no que Esteban Serrano Marugán, profesor nun Instituto de Madrid,
protestaba polo que el chama "campaña mundial" para facer crer á
xente que a ciencia non é cultura. Non resulta doado asumir tan desmesurada
afirmación pero si ten razón o articulista ao protestar pola falta de
consideración que a sociedade, en xeral, ten cara ao mundo da ciencia e a
identificación exclusiva que normalmente se fai entre cultura e coñecementos
humanísticos. E non só iso, senón que alguén pode sentir vergonza por non
saber a capital de Nova Zelanda (¿e il terá capital?) ou por descoñecer o
nome do director de Air Bag pero alardear de non saber calcular un tanto por
cento, de ignorar o símbolo químico do mercurio e de estar na máis absoluta
inopia en matemáticas ou en física, porque "as ciencias dánseme
fatal". ¡Home!, pois somos máis ignorantes por isto que por non saber
cántas sinfonías compuxo Mikhail Kirchernbergen (¿e il compoñería algunha?)
ou quén é o cantante do grupo Tentempé ou quén marcou o mellor gol nos
partidos do domingo, que isto si que nos daría moita vergonza non sabelo. |
Onte pechouse a exposición
Double-Trouble (The
Patchett Collection) que dende hai uns meses poidemos contemplar repartida entre
os espacios composteláns do Auditorio de Galicia e San Domingos de Bonaval.
Nela reuníronse pezas (readymade, instalacións, cadros, esculturas, etc.) que
abranguen os últimos noventa anos da arte occidental e que serven para
reflexionar sobre algunhas cuestións que poden seguir preocupando a quen teña
a (trasnoitada) crenza, como un servidor, de que o obxecto artístico debe
posuir unha dimensión estética procurada pola man e o traballo do artista, que
o sitúe en posición de excelencia respecto do resto dos obxectos non naturais
que cubren o mundo e coa condición de supoñer unha verdadeira creación. Neste
sentido, a influencia dos xestos e obras iconoclastas de Marcel Duchamp, dadá
ou Breton, que propiciaron toda unha revolución nas artes e sementaron a
modernidade en Nova York, foi por veces nefasta e serviu para desorientar a
moita xente e favorecer os pillabáns.
|
O azar (supoño que o
Azar) reuniu en dous espacios composteláns abocados ao diálogo (a igrexa de
San Domingos de Bonaval e o Centro Galego de Arte Contemporánea) dúas
exposicións que, malia a súa independencia e evidente singularidade, ben
podemos mirar como complementarias e coincidentes en moitos aspectos, anque
tamén contrapostas noutros. En calquera caso, trátase dun esforzo contra o
olvido.
|
A Fundación Granell de Santiago reúne estes
días nunha entretida, lúdica e interesante exposición a última obra de Paco
Pestana, que é moita e moi variada. Digo entretida e lúdica, cando o certo é
que transparenta moito de horrísona e terrorífica.
|
Houbo chifros e protestas na Praza do Obradoiro
de Santiago pola performance presentada hai uns días por La Fura dels Baus. A
xente non se divertiu abondo e expresou o seu malestar cunha sonora
indignación. Parece un síntoma saudábel, mesmo de saúde pública, pois quere
dicir que a condición de expectadores pasivos que nos define aos occidentais
desta segunda metade de século pode ir cedendo terreo a favor da maís
desexábel condición de cidadáns con criterio propio. O cal non supón que o
público teña sempre e necesariamente a razón coas súas actitudes de
rexeitamento, como tampouco non ten por qué tela sempre que aplaude.
|
Xa sei, xa sei que os eclipses non teñen cauda,
que esa téñena só os cometas. Xa sei tamén que o tema do eclipse, a doce
días da súa ocorrencia, xa está pasado de tempo mediático e tamén si sei
que xa se verteu tinta abonda sobre el. Non embargantes, quizais poidamos
procurarlle aínda algunha viruta sociosemiótica ao fenómeno e daquela si que
pode o eclipse traer cauda e repercusións insospeitadas no comportamento da
sociedade; un comportamento que quizais nunca cheguemos a poder medir e nin tan
sequera a decatarnos da súa presencia se non poñemos todos os sentidos
semióticos alerta. |
Pola volta da derradeira década do século XIX,
case todos os ideólogos do galeguismo, por máis que tivesen talantes e
posicións diferentes coincidían en algo que se daba por sentado e xa que logo
non admitía punto de debate: o pobo galego tería as súas raiceiras na antiga
civilización celta, esquecida e suplantada unha e outra vez polas sucesivas
colonizacións que atafegaron Galicia, pero presente aínda, en gran medida, nos
costumes e hábitos da poboación rural galega. Con esa crenza como premisa
indiscutíbel, un galego, un bo galego, un patriota galego tiña que ser polo
tanto, e en primeiro lugar, enxebre, ou o máis enxebre posíbel. Ou, se se
quere ver doutra maneira: xa que no mundo rural se atesouraban, como en crisol
precioso, as esencias do ser e do deber ser galego na súa total pureza,
cumpría mirarse nese espello para sermos realmente galegos, galegos enxebres,
puros, sen mesturas nin falsificacións, e canto máis pobres e explotados,
mellor (sssnifff). |
¡Fíxena boa no artigo da semana pasada! Resulta
que o remataba eu dicindo, máis ou menos, que conviña facer un uso equilibrado
da pucha do país e mais do barrete académico (gracias, Sixto, pola amábel
corrección, malia non aparecer no diccionario da RAG e por máis que a
solución que dá o Castelán-Galego de edicións Xerais para 'birrete' sexa barreta, non barrete. Pero imos ser un pouco filoidiolécticos e aceptar a túa
proposta: barrete, que se me antolla un algo cunqueiriana). Dicía eu alí,
repito, máis ou menos, que levasemos a cabo ese exercicio de equilibrio mirando
cómo fan os cataláns. E aquí, neste punto, é onde se me atravesou o bocado
ao día seguinte da publicación do meu escrito comendo e falando cunha asesora
miña en cuestións de ciencia política, eido no que un servidor anda tan só
ás apalpadelas (ben é certo que igual que moitos políticos) e pode meter a
pata en calquera momento. Atravesóuseme o bocado, digo, porque a miña
especialista, que me aprobou polo conxunto do artigo e mesmo coido que estaba a
punto de me dar un notábel, díxome que o estragara, precisamente por culpa
desas catro derradeiras palabras: como-fan-os-cataláns. Pareceulle mal que
seguise eu a inercia das prácticas ecoicas que dende tempo inmemorial vimos
aplicando os galegos respecto dos cataláns, como se se puidesen clonar aquí as
solucións que eles aplican alá, ou como se non tivesemos nada orixinal que
dicir despois das novas condicións da 'estructura de oportunidade política'
(¡glup!) que se abriron dende a transición a hoxe, entre outras cousas coa
creación do Estado das autonomías.
|
A estas alturas do milenio e a douscentos
cincuenta anos da invención da encyclopédie polos franceses D'Alambert e
Diderot, parece imposíbel que Galicia aínda estivese sen ese instrumento
bibliográfico que non só resulta elemental e necesario senón definitivo para
medir o grao de maduración e solidez dunha cultura.
|
A min iso dos orgullos non che me acaba de
convencer. Cando menos certos orgullos. Uns porque me resultan estúpidos,
outros porque son de seu ridículos, se temos en conta o xenoma humano, tan
emparentado coas moscas. Pero o peor é que entre os moitos tipos de orgullo que
existen hai algúns certamente perigosos, como por exemplo eses orgullos
colectivos como os da raza aria que levaron ao holocausto xudeo. Ou esoutro
orgullo estalinista que terminaba no Gulag. Ou o orgullo americano, que velaí
está a inundar o mundo de McDonalds, de basura e de guerras. Ou o orgullo
basco, ¡que a ver qué!
|
Recibo un correo electrónico de Cuba. É duns
amigos que me felicitan o novo ano e se felicitan a si mesmos polos corenta do
triunfo da súa revolución. Un pregúntase de qué triunfo falan e tamén se
pregunta se non será unha retórica obrigada por medo a que a policía e os
comisarios políticos que velan pola "pureza" revolucionaria lles
estean a controlar e censurar tamén o que emiten e reciben a través deste
magnífico medio de comunicación que é o CE. |
Que a historia da humanidade é un relato narrado
por un idiota borracho xa se sospeitaba, pero agora sabemos que non fai falta
idiota ningún que nos conte disparates. Abondaría con escoitar a Elián contar
a súa verdadeira aventura aos amigos do colexio e teriamos unha fotografía da
condición humana. Pero para que non se diga que desenfocamos o fotograma
poñendo en directo a voz dun meniño que non ten a penas recursos
lingüísticos, podemos ensaiar a contala nós, como adultos, a ver qué sae.
|
Unha vez máis semella que a vida imita a arte,
pero neste caso para degradar a vida, non para mellorala. No film de Roberto
Begnini, La vita è bella, un pai xudeo fai crer ao seu fillo (de idade
aproximada á de Elián) que todas as tribulacións polas que van pasar no campo
de concentración son un xogo moi ben montado, un concurso cun gran premio para
o gañador.
|
Éxito notábel alcanzou Mario Vargas Llosa o
pasado venres, flanqueado por Víctor Freixanes e Sánchez Pombo, na
presentación da súa última novela, La fiesta del chivo, levada a cabo no
auditorio recén estreado da Facultade de Ciencias da Información de Santiago.
O público, entre o que abundaba a xuventude e moitos alumnos e alumnas da
propia Facultade, seguiu en silencio e con enorme interese as palabras do
escritor peruano, a quen presentou Darío Villanueva cunha ampla e amena
introducción na que demostrou o moito que sabe sobre o novelista peruano e na
que o noso Rector perfilou unha das constantes da súa obra: a reflexión sobre
o poder e os seus excesos, principio actuante de toda a novelística de Vargas
Llosa e xa presente naquela primeira e inesquecíbel novela, La ciudad y los
perros (1963), onde tantos nos enganchamos definitivamente á literatura
hispanoamericana.
|
A primeira vista, hai unha aparente
contradicción na relación entre un réxime democrático e a esixencia de ter
que respetar e dotar de dereitos mesmo a quen tén como obxectivo político da
súa loita acabar con el, coa propia democracia. Non obstante esa é unha das
grandezas e premisas básicas da ética democrática. Isto é cousa ben sabida,
pero non por iso haberá que non recordalo unha e outra vez.
|
"Ás vegadas, por facer festa, o señor
Merlín saía á eira e nunha copa de cristal chea de auga verquía dúas ou
tres gotas do licor que il chamaba 'dos países', e sorrindo, con aquela aberta
sorrisa que lle enchía a faciana como enche o sol a mañán, preguntábanos de
qué cor queriamos ver o mundo (...)". Iso escribía Álvaro Cunqueiro no
comezo do seu libro de soños Merlín e familia, e niso debe de consistir,
quizais, a felicidade: ese soño de imposíbel realización no que, non
obstante, podemos reconfortarnos de vez en cando, anque non sexa máis ca por un
pequeno intre.
|
Non sei se vostedes o notarían, pero cando se
aproximan eleccións os políticos, xa sexa por instinto xa porque saben algo de
retórica (que haber, hainos), comezan a utilizar nos seus discursos esa figura
de dicción que se chama anáfora e que, entre outras posibilidades, podemos
adscribir, por unha parte, aos recursos de persuasión, é dicir ao conxunto de
estratexias encamiñadas a convencer ao auditorio de que o que di o orador é o
fetén e, por outra, aos recursos, digamos, de conmoción: aqueles dispostos
para mover e remexer os sentimentos da audiencia, adobando os ánimos e
predispoñéndoos a favor de quen está a falar dende o escenario.
|
A parábola, nas súas versións máis elementais
e doutrinarias (hainas complexas e de grande rendemento didáctico e
existencial, como a Odisea), foi dende sempre un dos recursos de que se valeron
e valen os guieiros para persuadir, disuadir e/ou convencer as multitudes
ávidas de respostas fáciles a cuestións complexas que elas non acaban de
comprender. |
Non puntualmente, pero si fundamentalmente, foi a
partir daquelas dolorosas xornadas e manifestacións de 1997 durante as que se
intentou evitar, primeiro, e denunciar, despois, a morte de Miguel-Angel Blanco
Garrido a mans de ETA, cando se rexistraron aspectos moi positivos que foron
aplaudidos case unanimemente (houbo uns poucos silencios algúns
atronadores
mesmo en Galicia) polos creadores de opinión dos medios ao se referiren aos bos
síntomas de saúde democrática que supuxeron aquelas mobilizacións sociais
contra a actuación criminal da banda asasina que está a arruinar Euskal Herria
e contra o(s) partido(s) que a apoia(n). Aínda que xa pasaron tres anos e
puidera parecer que todo aquilo é auga pasada, gustaríame insistir en que
houbo algo naquel momento no que coido que non se reparou suficientemente e que
quizais, dado que continúan os atentados, supoña o matiz cualitativo máis
importante desta nova era a que deu paso o asasinato dun rapaz licenciado en
Económicas que tocaba a batería nun grupo musical de Ermua (eu resístome a
poñer por diante a súa por outra parte
insignificante condición política
de concelleiro dunha pequena e case descoñecida vila euskalduna). Tratarei de
explicarme o mellor que poida nunha cuestión delicada na que é doado
desenfocar ou mistificar os feitos.
|
¿Que é o que se enterrou o sábado pasado en
Inglaterra, na pequena illa das azucenas brancas? Algúns millóns de persoas
compuxeron en Londres un cortexo funerario como non se ten memoria doutro igual
na historia do mundo, pois, asemade, dous mil cincocentos millóns de
telespectadores estivemos a despedir a alguén a quen nin coñeciamos nin nos
coñecía; a alguén que, cando vivía, non pasaba de ser unha anécdota da
actualidade rosa, máis ou menos simpática e querida para algúns, máis ou
menos odiosa para outros, máis ou menos indiferente para moitos. |
Querido/a lector/a: estes días andan todos os
medios de comunicación a te abouxar con iso da plataforma dixital, algo do que
ti (este ti é masculino e feminino: un respiro para o cronista) non tes
seguramente nin a máis remota idea, mesmo como lle pasa a este humilde
servidor, por máis que este humilde servidor sospeite que do que se trata é de
algo con que te sacar os cartos a ti e a min do xeito mellor para os
dixitalizadores e deixarte colgado a fin de mes, é dicir, colocado para a
desesperación.
|
Seica ata non hai moito tempo, poñamos dous ou
trescentos anos, a ciencia, quero dicir a Filosofía, coidaba que o
espermatozoide era un ser humano en miniatura, por iso chamaba a esta semente homunculus, que en latín significaba
homiño nun sentido despectivo, única
acepción que recolle o diccionario da RAE para a forma homúnculo, que non
figura, en cambio, nos diccionarios galegos ao uso, como non sexa baixo a forma
de milhomes. |
Ata agora, os antecedentes familiares da maioría
das persoas non se podían desvelar verosimilmente máis alá da terceira ou
cuarta xeración, é dicir, a dos avós, bisavós ou, todo o máis, tataravós,
cousa que non daba para moito no caso de se querer dotar un de prosapia rancia,
é dicir, de ascendencia non dos que "trabajan por sus manos", senón
dos "ricos", seguindo a contraposición do poeta medieval Jorge
Manrique. Iso non quere dicir que non lle saia a todo o mundo un venerábel
escudo nobiliario cando encarga que lle fagan a árbore xenealóxica. Aquí
todos nobres, todiños nobres con brasón ateigado de símbolos heroicos e de
dignidades moi serias máis alá do tempo que nos poidan garantir e denunciar os
documentos. ¡Home!, dende logo téñeno doado os Garcías, Fernández, Díaz,
Martínez, etc., porque sempre se poden arrimar a algún antepasado das Cruzadas
ou liquidador de mouros. Pero aínda que un leve un apelido tan transparente
como Ferreiro, Queixeiro ou Ceboleira, pode ter a seguridade de que non lle ha
faltar emblemática nobiliaria, se lla procuran xenealoxistas apropiados. Claro
que nestes casos o difícil é atreverse a llo ensinar á xente de fóra da
familia, baixo grave perigo de ser centro de coñeos.
|
Aínda estando practicamente esgotado o discurso
da antiviolencia, pois xa non se poden emitir máis que obviedades ou descargar
efusións sentimentais que non arranxan nada, está claro que cómpre aínda
seguir dicindo cousas porque tamén as bombas e as pistolas seguen a repetir a
súa cantarela funeraria. ETA volveu a matar, esa é a realidade da que hai que
partir, despois dun período de tregua declarado polos propios asasinos. Unha
tregua na que, no fondo, ninguén acreditaba seriamente, pero durante a que, de
certo, houbo diálogo (quizais non o suficiente), avances e reestructuracións
do campo político que semellaban ir deseñando algunha esperanza. |
A este cronista gustaríalle oír os comentarios
que suscitou estes días pasados entre os que exercen e apoian o terrorismo o
asalto das forzas de elite á embaixada xaponesa no Perú para liberar os
reféns retidos polos gerrilleiros do MRTA. Gustaríalle saber ao cronista qué
opinan da masacre criminal que alí se montou tan só para que o mundo enteiro
tomase nota das posibilidades de destrucción e de inhumanidade que hoxe en día
pode desenvolver a tecnoloxía ao servicio dun individuo como o presidente
Fujimori, ese irresponsábel que tanto se parece nas explicacións triunfalistas
que anda a dar da operación a aquel militar que hai uns poucos anos desfilou
polas rúas de Washington como un xeneral romano para celebrar a súa pírrica
victoria na Guerra do Golfo. |
Deixando á parte as ficcións tarantinianas que
nos ofrecen no día a día, tan cheas de tinturas sanguiñentas, ¡qué ben
informan os medios televisivos! Fanche ver as cousas cuspidiñas do real. Entras
directo en zapping e aí tes unha Xiringa Picuda e Certeira penetrando na pel
dunha criatura fresquiña e tenra para recordar á poboación a obriga de
vacinar as crianzas. Porque non abonda con lle dicir ao persoal, mediante as
palabras axeitadas, que é obrigatoria a vacinación da infancia e da
adolescencia nas súas diferentes etapas, ou que cómpre ou é aconsellábel
vacinarse contra certas cousas nas idades adultas. Non, non: hai que lle meter
polos ollos aos meniños e ás meniñas, antes de tempo, o calvario
(inevitábel) polo que van pasar, a cámara dos tormentos.
|
Familiares e amigos falamos do filme de Andrew
Adamson e Vicky Jenson. Asédianme arredor do portátil que transladei ata o
xardín para escribir esta columna e emiten cadansúa opinión. Eu teño formada
a miña pero estou disposto a aceptar rectificacións razoabeis. Hai para todos
os gustos e, en xeral, a 'peli' gustou. A min iso de 'peli' xa me mosquea.
|
Por se non o soubesemos sobradamente, sempre hai
algún sinal no ceo que nos vén recordar a nosa insignificancia. O pensamento
pérdese nunha angustiosa vertixe que lle impide continuar o proceso de
afondamento cando trata de construír unha imaxe proporcionada da pequenez do
ser humano fronte ao inabranguíbel universo. Ben: quero dicir que somos moi
pequeniños. E a partir de aí veñen dúas das actitudes fundamentais que
podemos adoptar diante da nosa impotencia: ou ben entregarnos á
responsabilidade dun ser todopoderoso e omnisciente no que delegarmos toda
esperanza de coñecer e de trascender, ou ben sumirnos nun sentimento de soidade
e abandono cósmicos, nun baleiro existencial que nada espera. No medio desas
dúas desesperacións queda un agnóstico procurar algo de felicidade neste
planeta, pequeno e familiar, case todo el amigábel e fermoso, por máis que
deturpado decote pola estupidez e pola ferocidade humanas. |
Dende o punto de vista puramente criminal non
existe diferencia entre o asasinato de Miguel Angel Blanco Garrido, o de
Gregorio Ordóñez, o de Tomás y Valiente e tantos outros, por só citar
algúns casos recentes referidos a persoal civil: todos foron executados con
tiro na caluga. Pero houbo agora, por unha parte, o que algúns políticos e
analista chamaron unha "escenificación" do crime, que o fixo máis
sádico, e por outra a elección dunha víctima aínda máis inocente e
indefensa (se ten algún sentido falar así) cás anteriores. |
Este verán pasado tiven a ocasión de asistir en
Portosín á sesión antolóxica de maxia que o Mago Antón andaba a ofrecer
pola xeografía de Galicia cun programa certamente ameno e variado. Nenos e
grandes, xentes do País e "bañistas" forasteiros quedamos todos
abraiados, e coido que seducidos, diante das marabillas inexplicábeis que este
galego exemplar é quen de levar a cabo con enorme simpatía e cunha aparente
facilidade que engaiola e desarma aos escépticos máis encoirados.
|
Baixo o punto de vista de quen lles está a falar
e xa que parece que non queda máis remedio que aturar o estúpido pero
atractivo disparate que é a vida humana, o ideal debería consistir en poder
elixir a modalidade de estupidez con que cada quen quere percorrer o camiño que
media entre o berce e o cadaleito, é dicir, entre o berro e o estertor, unha
carreiriña de can, coma quen di. Un nadiña de cacho de universo mentres dura a
nosa viaxe na nave Terra: ¿uns cantos centos ou miles ou millóns de millóns
de kilómetros? |
¿A qué fomos o venres pasado os que acudimos á
noite do apagón na Praza do Obradoiro convocados polo alcalde da cidade? Este
cronista coida ter claro a qué foi el persoalmente pero xa non ten tan claro
que fosemos todos os que alí estabamos por un mesmo obxectivo e causa. É de
supoñer que a maioría dos presentes estaban alí por solidariedade cos
secuestrados de ETA-HB e coas súas familias, conmovidos pola dor e polo
sufrimento que estarán a experimentar todos eles, indignados pola agresión que
os secuestros supoñen contra os dereitos máis elementais do ser humano e
enrabechados polo sentimento de impotencia que un sente cando o inimigo é unha
maldita sombra negra inapreixíbel que pode xurdir en calquera lugar e ocasión
esmagando vidas e liberdades, sementando horror con total impunidade. O silencio
foi o discurso máis elocuente de quen acudiu a noite do venres a recibir aos
esforzados portadores do sentimento solidario. |
Nalgún sitio teño escrito que, dada a
(¿irreversíbel?) (de)cadencia da nosa demografía, habería que ir afacéndose
á idea de ver entrar unha inmigración multirracial que debería ser aplaudida
e celebrada, pois imaxinaba eu unha sociedade feliz multicolor integrada nos
valores da democracia occidental, falando as linguas de nós e enriquecendo con
sangues de curricula diferentes e das máis insospeitadas latitudes esta nosa
Galicia, que pode ir esmorecéndosenos e baleirándosenos ata ficar deserta, de
non mediar remedio que o remedie. Valen as redundancias.
|
Non, non vai de fútbol. Trátase dun fenómeno
(cando menos, iso coida o cronista) ata o de agora esporizado tan só nos
colexios privados e academias británicas actuantes no país pero, polo que se
adiviña, emerxente xa na sociedade galega dende hai pouco. É unha festa que,
ben reconducida, pode pasar de ser un elemento colonizador por parte da cultura
anglosaxona, como nos ocorreu coas árbores de Nadal, a alimentar un mito que,
por máis esforzos que fagan os científicos para desmontalo, está claro que
non se dá arrigado do repertorio ideolóxico dos galegos. Agora vou aclararme,
e para certos aspectos lean o artigo de Víctor F. Freixanes do sábado pasado
neste mesmo xornal.
|
Unha vez máis o recinto feiral de Madrid acolleu
o mundo da arte disposto arredor de ARCO, que conta xa a súa XIX edición. Foi
en febreiro de 1988 cando asistín por primeira vez cuns poucos amigos a esta
festa artística internacional que, mal que ben, segundo os anos e segundo a
inte(di)lixencia dos sucesivos equipos de direccións, nos vai amosando todos os
invernos, xa case primaveras, gran parte desa enorme respiración de liberdade e
de imaxinación que é a experiencia plástica internacional nas súas máis
variadas manifestacións, incluídas as galegas. Foramos en tren, durmindo en
incómodas literas, pois anque todos dispuñamos de vehículo propio, o certo é
que a travesía por este medio seguía a ser unha aventura penosa. Van alá doce
anos e a feira aínda se celebraba nos pavillóns da Casa de Campo.
|