"O predominio demográfico que representaba o campesiñado quedaba deste xeito negado polo control efectivo que, desde as cidades, exercían sobre o mundo rural as clases medias e a pequena burguesía urbana. Para evitar este desequilibrio, a clase campesiña podía e debía dominar Galicia, transformando esta nunha gran comunidade agraria. En consecuencia, fronte á teoría da gran urbe tentacular, Risco defendía a existencia de diversos e pequenos núcleos urbanos que, controlándose mútuamente, non impediran o necesario e lexítimo protagonismo do campesiñado. Igualmente contrario á creación dun "gran centro urbano aglomerado", por razóns predominantemente filosóficas e éticas (deshumanización da vida), era Otero Pedrayo. A súa vez, Correa Calderón opoñíase tamén á creación dun núcleo urbano único, hexemónico e dominante, por consideralo artificial, tendo en conta a estructura demográfica (poboación dispersa) e económica de Galicia (predominio das actividades primarias: agricultura, gandería, pesca, minería). Defendía, en consecuencia, un urbanismo moderado de tipo policéntrico e consideraba que unha das grandes utopías, aínda por realizar, consistía en "urbanizar" toda Galicia, tecendo entre os diversos núcleos demográficos (cidades, vilas e aldeas) unha tupida rede de comunicacións mediante a multiplicación de estradas, pontes, tranvías, camiños de ferro e veciñais. Case polas mesmas datas, Blanco Torres amosábase igualmente contrario á cidade única e tentacular ("cidade-río" ou "cidade-tribo", xeradora de subordinacións e dependencias), simbolizada no modelo urbanístico francés, onde París lograra concentrar todos os valores e enerxías nacionais, subordinando o desenvolvemento do país á máquina implacable do centralismo. Defendía en consecuencia a pluralidade de núcleos urbanos, determinada ademais pola estructura demográfica e económica de Galicia ("país de riqueza rural y de vecindad atlántica"). Laiábase Blanco Torres, xa na súa época, do "absentismo espiritual" das cidades galegas, do seu carácter amorfo e despersonalizado, "sin conciencia propia, sin sentimiento histórico ni étnico". Non consideraba en consecuencia o xornalista cuntiense que a creación dunha gran cidade ou a simple potenciación urbanística das amorfas cidades galegas da época constituíran un argumento suficiente para que, ipso facto e mecánicamente, quedara garantida a prosperidade futura de Galicia.
Quizais un dos autores máis descoñecidos, pero que máis reiterada e sistemáticamente reflexionou sobre o problema do urbanismo en Galicia e da súa relación co mundo rural, foi E. Luis-André. Aínda que de forma matizada e pouco explícita, Luis-André inclinouse tamén por un urbanismo de tipo policéntrico con dúas cidades rectoras e ganglionares (A Coruña e Vigo), ás que, incluíndo outras veces Vilagarcía, denominou "as tres perlas do Atlántico". Estas tres "cidades do porvir" constituirían unha especie de "Hansa Galaica" que, a imitación da teutónica, estaban chamadas a render copiosos froitos de solidaridade sobre toda a rexión. Xunto a estas cidades do futuro, Luis-André enumeraba noutros artigos as "cidades do presente", que se desenvolve-ran principalmente ó abeiro do réxime provincial de 1833 (Lugo, Pontevedra e Ourense) e, finalmente, as "vellas cidades" ou "cidades do pasado" (Santiago, Ferrol, Tui, Mondoñedo e Monforte) que, polo seu peremne adormecemento -tres delas debido, sobre todo, á súa condición de cidades levíticas-, estaban chamadas a xogar un escaso protagonismo no futuro de Galicia. Luis-André concebía as cidadades como unha especie de "encéfalo" da vida rexional pero, ó seu parecer, o sistema urbanístico galego carecía do necesario dinamismo creativo e articulador, non sendo incluso as cidades máis progresivas -como Vigo e A Coruña- capaces de cumprir a súa función natural de "válvula reguladora" do arrepiante éxodo rural que se estaba a producir nas tres primeiras décadas do século XX. En efecto, estas dúas cidades, na súa condición de grandes centros portuarios, víanse condenadas a exercer o triste oficio de "vertedoiros de carne de canón", entregándolle diariamente ós grandes transatlánticos o excedente da poboación campesiña para o seu desterro en América. Segundo Luis-André, os desaxustes demográficos de Galicia debían ser freados e corrixidos construíndo "la gran ciudad a nuestra imagen y semejanza", expresión que implicaba ó mesmo tempo varias actuacións necesarias :
Fronte á teoría policéntrica risquiana e seguindo a autores como F. Flórez e Lustres Rivas, Villar Ponte adheríuse á idea primixenia de Faraldo, reivindicando a potenciación dunha gran urbe galega, tentacular e dominante, en base a dous argumentos fundamentais de carácter negativo:
Na época de Villar Ponte constituían xa unha experiencia ben aceda as frecuentes desavinzas entre A Coruña e Vigo e entre Santiago e A Coruña, por mor de intereses particularistas, que impedían a consolidación dunha forte conciencia colectiva e o enraízamento dunha cultura autóctona vigorosa. Máis grave parecía ser, ós ollos de Villar Ponte, a absorción da periferia galega por Madrid, facilitada polo feito de non dispor Galicia dunha gran urbe capaz de obstruir esta absorción, ó contrario do que sucedía en Cataluña con Barcelona e en Irlanda con Dublín. Semellante é o pensamento de L. Carré Alvarellos no que atinxe á necesidade dunha gran urbe en Galicia, que debía asumir as funcións de centro aglutinador das actividades económicas do país, metrópole da cultura e fogar do galeguismo. Sen embargo Carré Alvarellos, en contraposición con moitos gale-guistas, mantiña unha concepción claramente pexorativa sobre os campesiños, considerándoos como xente "inculta" e "rutinaria" que debía ser gobernada polas forzas ilustradas das vilas, nas que os campesiños debían integrarse en beneficio de todos. Xa na actualidade, o sociólogo Cores Trasmonte proporciona unha síntese do pensamento que, a partir de Antolín Faraldo, propuxeron os estudiosos do século XX sobre o problema da "gran urbe" e, máis en xeral, da ordenación do territorio en Galicia. Para Cores Trasmonte, a solución non está en concentrar artificialmente a poboación, cando as grandes metrópoles tenden á descentralización e ó des-conxestionamento; nin tampouco en inclinar toda Galicia cara ó Atlántico, outorgando ás cidades de Vigo e A Coruña un poder desmesurado e exacerbando aínda máis a contradicción entre as dúas Galicias: a interior, campesiña, e a costeira, industrial e pesqueira. A verdadeira solución consistiría en facer de Galicia unha área metropolitana completa, establecendo unha mesta rede de comunicacións -terrestres, pero tamén marítimas e quizais aéreas- das cidades entre sí e entre estas e o mundo rural".
Tomado de A Demografía na Galicia contemporánea (1.900-1.936), (Noia, Editorial Toxosou-tos, 2003), pp. 56-63.