Do 2 de outubro de 2021 ao 27 de novembro de 2021
Unha iniciativa da Escola de Escritoræs da AELG, co patrocinio e colaboración do Concello de Santiago de Compostela
Foto da actividade

Desde unha perspectiva feminista, o obradoiro buscará afondar na literatura do cotián, nos relatos protagonizados por mulleres "do común". Irá na procura de historias do día a día, na realización de textos baseados en experiencias propias ou protagonizados por mulleres "reais" afastadas tanto das heroínas como das damas en apuros que coparon a literatura durante séculos. A creación será usada como terapia, como arma de empoderamento e sororidade, que nos convenza de que cada vida é unha historia única que merece a pena vivir e contar devagar.

 
  • Terá 8 sesións de tres horas cada unha.
  • Hai 13 prazas dispoñíbeis, para persoas maiores de 18 anos.
  • A inscrición, gratuíta e obrigatoria, fíxose en oficina@aelg.org

 

Calendario

- Días: sábados 2, 16, 23 e 30 de outubro; 6, 13, 20 e 27 de novembro.
- Horarios: de 10:30 a 13:30 h.
 
 
 
 
No desenvolvemento desta actividade aplicaranse os protocolos sanitarios vixentes en cada momento.
 
 

 

 
TEXTOS
 
Recollemos aquí os textos escritos polas persoas que participaron como alumnado no obradoiro. Moitos parabéns!
 
 
***
 

ÓSCAR MONTILLA

 

Dedicatoria e textos de Óscar Montilla

 

Dedicatoria: Ana Montilla Moreno, gran muller

"Escola de Escritoræs. Obradoiro de creación literaria Mulleres na literatura do cotián, con Eli Ríos, en Compostela", Este é o titulo que lin na web. Non coñecía a escritora, pero  pensei que era unha proposta interesante e apúnteime. 8 sesións e máis de 30 horas despois, podo afirmar que foi unha boa decisión.
Máis aló das aprendizaxes, que foron moitas, dos descubrimentos de novos libros e textos en galego, unha lingua que aínda non é a miña, pero que traballo para que o sexa. Máis aló de todo isto, o mellor é descubrir, empezando polas propias compañeiras do curso, cantas historias de mulleres quedan por contar, por escribir, por darlles luz. Cantas voces esquecidas, voces senlleiras que nos falan, sempre que queiramos escoitalas.
É preciso abrir as xanelas da nosa mente construída nun mundo que tenta que non se fale, que non escriban, nin se escriban os relatos cotiáns de tantas persoas que desde a sinxeleza, o traballo constante, pero tamén desde os medos e as dúbidas, cuestionan o sistema actual. Un sistema onde uns poucos, e digo poucos porque a maioría das veces son homes, antepoñen o seu poder e riquezas aos dereitos e as vidas dos demais, sen escrúpulos nin  miramentos, incluso moitas veces orgullosos.
A imaxinación voa por miles de historias que contar, pero hoxe quero lembrar o nome dunha muller que sempre antepuxo o benestar e a felicidade dos demais á súa. Á que ninguén lle preguntou como estaba, cales eran os seus soños. Ela chámase Ana Montilla Moreno, é a miña nai, pero sobre todo é unha muller que iluminou e ilumina a vida de todos os que ten preto, aínda que ela moitas veces teña pesadelos e medos. Ela que se acostumou, por moita xente que a rodee, ao silencio e á soidade. O meu primeiro texto en galego é só para ti, unha agradecida e sentida "donatge" para ti "mama", para ti, Ana, gran muller.

 

Textos:

 

Eu son responsable dos asasinatos machistas
Eu son responsable
Ti es responsable
Ela é asasinada
Nós somos responsables
Vós sodes responsables
Elas son asasinadas

Ela e elas teñen nome, tiñan soños, esperanzas. As súas moitas ganas de vivir foron queimadas, afogadas, apuñaladas, envelenadas por un asasino machista e unha sociedade de persoas que o seguimos consentindo.
Soledad, Clara, Manuela, Mónica, Sandra,  Tereixa, Antía, Alba, Luz son persoas asasinas por ser mulleres.
Non hai peros, non hai escusas. Elas foron e son asasinadas e nós somos responsables.
Non podemos devolverlles a vida, pero podemos facerlles xustiza logrando que ningunha muller máis sexa asasinada.
Aquí e agora, xa, temos que facelo, todas xuntas. É a nosa obriga, a nosa prioridade como sociedade e a nosa responsabilidade como persoas humanas.


Hoxe son
Eu son vítima, sobrevivente, persoa, animal,  viciosa, tímida,  chorona, valente, covarde, medorenta, gorda, fraca, segura, dubitativa, boa, mala...
Chámome Zoe Paz Alegre e son todo isto e moito máis. Hoxe non che pido empatía, nin comprensión, nin respecto...porque, despois de moitos anos, de moitos golpes, hoxe síntome eu...e síntome feliz, aínda que che foda.

 

***
 
CARMEN VILLAR
 

Catro escritos de Carmen Villar sobre catro mulleres. Elas tamén navegar 


TODAS AS FLORES SON DE AMELIA

Daniel miraba á súa nai con devoción cando erguía os ollos do libro. Levantaba a vista unhas catro veces por minuto, moito non se concentraba. Amelia agora era como a súa filla pequena. Mellor non despistarse demasiado. Pero estaba moi contento de tela mantido na casa mentres podía. Había de tentar coidala todo o tempo que a súa saúde llo permitise antes de se resignar a enviala a unha residencia. 

Imaxinaba que a Amelia ocorreríalle o que a todas as flores cortadas: sacada do seu entorno non había durar moito. Na residencia só a tratarían coma un moble máis. Ou unha planta desas que ninguén recorda regar e que esmorecen nos corredores das grandes superficies comerciais. Seres que non son quen de berrar e que a ninguén lle importan porque ao día seguinte chegarán substitutos nun novo cargamento. E despois deses, outros máis. Mentres a fábrica de seres vivos funcione. Así son as cousas. Ninguén se lembra dunha flor murcha, dunha vella que esmorece na sombra. Ninguén se lembra dunha planta desas ás que Amelia lles arrincaba un pétalo. Sempre un, cando as súas follas eran pares. 

Daniel non sabía cal era a regra, só observaba fascinado como a súa nai mutilaba as flores que atopaba en cada paseo ou as do pequeno xardín que tiñan diante da casa. Do que si se decataba é de que ás vítimas cercenadas despois deixábaas en paz. Só as amputaba unha vez.

A manía da súa nai obrigara a Daniel a desviarse dos parques do centro cando a acompañaba nun paseo. Seguro que os policías non habían ser tan comprensivos coma el, nin sabendo que ela non sabía o que facía. Ou saberíao? A Daniel sempre lle quedaba unha dúbida pequena, pero resistente. Sobre todo en días coma aquel, en que lle dera as grazas e un bico cando a bañara e o chamara polo seu nome. 

Aínda que, agora que o pensaba ben, non estaría pensando no seu pai? Amelia comezara a desenvolver a súa doenza xusto cando el morrera. Ou fora entón cando se lle notara. Con todo, a Daniel tanto lle tiña que o confundira co outro Daniel. A fin de contas, ese Daniel fora un bo home.

...

Amelia arrincou o pétalo doutra flor. Tiña que deixalas todas impares. Todas. Non podía permitirse o luxo de preguntarlles e que lle saíse unha soa resposta insatisfactoria. Quéreme. Ten que ser que me quere. Quéresme, va que si, Daniel?

 

2

TODOS OS OXALÁS SON DE MARÍA

Alguén peta na porta. María está a darlle de almorzar aos fillos e abre con impaciencia. O mensaxeiro entrégalle un paquete e sae correndo. “Espere, eu non pedín nada”. Pero XA non a escoita. Entra e pecha a porta. Contempla intrigada a caixa. Ocupa un volume semellante á cabeza dun porco. Por que dun porco? Pode ser a dunha persoa. Por un intre, fantasea coa idea de que sexa a cabeza do seu ex marido, pero os gritos dos pequenos devólvena ás obrigas: Sofía lanzáralle a Adán toda a marmelada polo pelo. Pousa a cabeza do seu ex. Ou do que sexa. E vai cara aló. Non se decata de que ao facelo escorrega o libro que hai no recibidor. O facsímil do códice medieval que contemplaran xuntos naquel arquivo. O ruído, ao caer, faille xirar a cabeza: outro sinal do pasado. “Mamá, Sofía está a amolarme”. Pois terá que comprobalo máis tarde. Mira que se no paquete viñera a cabeza do seu ex. Por que ía pasar algo así? Ela non o matara. Pero había tantos días que non a amolaba, que non a acosaba a todas horas, que ata pensara se lle pasara algo. Oxalá, pensou. “Mamá”. “Non lle fagas caso, mami. É todo culpa del”.

 

3

TODOS OS NÚMEROS ERAN DE SUSANA

Apagara ou non o forno? Susana volve unha vez máis sobre os seus pasos. 24 escaleiras para arriba. 24. De novo. 24. Coma as horas do día. Pregúntase cantos chanzos constituirán o fracaso. Serán eses? Coma sempre, comprobou que si, que o apagara, pero saiu do piso intranquila. Coma se esquecera algo importante. Nesas últimas 24 horas. Quizais durante toda a vida. Non quería parar máis ou chegaría tarde a recoller a Otis na gardería. Porque, de non facelo, quen o ía facer? O seu home seguramente estaría a esa hora contando no bar de abaixo da oficina todas as cambadelas que lle fixeran no partido contra os viciños de Serodios o domingo pola tarde. Levaría xa dúas ou tres cervexas e nun anaco, talvez dúas horas, arrincaría a conta atrás para decidirse a volver á casa. Daquela xa levaría outras catro cervexas máis e chegaría ao piso logo de ir mexando en cada recuncho co que a súa pirola se topase. El non contaría nin as veces que pararía nin os charcos que ía fabricando. Tampouco contaba os golpes que lle daba cando lle batía porque algo non estaba tan perfecto como gustaría. A perfección dun bébedo non é a mesma perfección dun ebrio, pero iso que dicían de que nos volvemos máis laxos, non o cría. De feito, está convencida de que o número de golpes que recibe en cada tunda era directamente proporcional ás cervexas que Manuel bebe. No bar servíano a disgusto, pero pagaba sempre en tempo e forma e non podían negarse a atendelo. Todos o sabían. Todos escoitaban as súas alporizadas benvidas. Todos calaban. Volveu pensar no forno cando xa sobrepasara a 49ª lousa da beirarrúa camiño da gardería. Tanto ten. Deuse présa e desexou que o meniño fose puntual. Viu ao seu cativo na rúa, dende lonxe, acenándolle coa man con ledicia e pensou en canto tempo habería que o seu home non a saudaba con ese agarimo. 24 x 24, talvez. Iso dá 576. “Pode ser, ano e medio, talvez”. Unha non lembra nunca cando empezan os finais, pero nalgures teñen que comezar. Iso do principio da fin ten que existir. A fin non chega así de súpeto, nalgún intre ten que se manifestar, ten que adoptar unha forma física, ten que poder ser tocada para crer nela dende o comezo, como santo Tomás, e non ter que apagar o forno dez veces. Ou 24. E non ter que contar escalóns. Ou asentos no teatro. Ou todas as veces que somos quen de mirar cara atrás con disimulo mentres levamos o noso fillo da man. Agora Otis agarra a súa man e Susana sorría ata que un pensamento lle atravesa a fronte: O seu home contaría algunha vez os golpes que lle daba?

 

4

TODAS AS VIDAS FORAN PARA LUCÍA

Sempre fantaseara coa idea de desaparecer. Dixérallo a súa mellor amiga, Alba, pero Xoán non o entendía. Lucía non podía marchar. Como ía deixar os seus fillos sen mamá, a súa propia naiciña inválida, demenciada, descoidada? Xoán avisara xa á policía. Aquela mesma semana aparecera unha muller de entre 40 e 50 anos asasinada á beira do Miño. Podería ter sido Lucía. Tiña que ter pasado algo así. Necesariamente. Unha bágoa esváralle no bocadillo de nocilla que lle está a preparar aos seus fillos, Ana e Toño. 

A Policía puxera carteis de “búscase” nas comisarías e nas redes sociais había unhas horas e el mesmo se animara a compartir na súa conta de Twitter a descrición dos feitos. 
"Lucía Combasa. 49 anos. 1,65 m. 60 kilogramos. Loira. Despareceu o 28 de xuño na aldea de Altomemira”.

O enunciado ía acompañado da imaxe dunha muller que semellaba moito máis nova do que rezaba o anuncio, unha muller cun sorriso que saía da fotografía e se pegaba nos beizos do lector.

Xoán sentiu carraxe. Quen demo lle roubara o sorriso á súa muller? Agora que a miraba, pensaba que había moito, moito tempo, que non a vía cun sorriso así. 

A fotografía sacáraa do álbum familiar que Lucía puña coidado en elaborar. A memoria para os fillos, dicía. Xoán ría. Xa ninguén empregaba imaxes impresas, pero a súa muller empeñábase en escoller algunha cada semana e en facer unha impresión dixital. Aseguraba que, se non, acabarian esvaecendo no ciberespazo, que alí só eran ceros e uns e o papel é o papel.

Ese sorriso que era del, só del. Del e dos seus meniños. Quen demo llo roubara? Que pasara? 

Ese sorriso del. E, como moito, da nai dela, de Carmela, que non pareceu manifestar abraio ningún cando foi el torpemente quen lle cambiou o pañal. 


"Teño que dicirlle á irmá de Lucía que agora lle vai tocar a ela".

 
 
***
 
EVA TEIXEIRO
 
A descuberta, por Eva Teixeiro
 
 
Oírallo moitas veces á súa avoa, pero nin caso, coma quen oe chover. Porén, agora sabe que están aí debaixo. Cónstalle. E iso mudouno todo.
Cantos traballiños deixamos pasados, eu e as miñas compañeiras. Así estou, que non vallo un peso. Ninguén se doía de nós. As tarefas máis escravas non se ven cando están feitas. Só se nota cando quedan sen facer. Daquela si, todo son berros.
Manu non consegue atender á voz que escoita no outro extremo, segue matinando nelas dende que as descubriu, ben agochadiñas alí embaixo, hai uns días.
A presenza da mamá Cándida no xantar, non lle axudara co tema. Vale que non era a primeira vez -nin había ser a última- que saía ese conto ao falaren, pero agora... quen o esquecía?
Vacacións? Que é iso? Nos meus tempos non había tal cousa. Todos os días eran de garabullos, fóra ou na casa. Máis, así e todo, o peor era limpar o colexio. Tropezos, mil e un: carretar mesas e cadeiras dun lado para outro, o chan sempre enlordado, que non había dios que o deixara a xeito coas fregonas aquelas que pesaban ao demo; nin onde escorrerlles a auga tiñamos...
Espílese de vez ao escoitarlle erguer o ton ao de Valores Éticos, rifando con algún teimudo da primeira ringleira. Non lle dura moito a concentración; en canto repara no material escolar ciscado enriba da mesa, remoe outra vez no mesmo. Quen llo ía dicir?! Coa boa traza que tiña ese posto cando o escolleu, gardadiño da marexada dianteira e libre das sospeitas da última rea, onde sempre recaen as culpas sen dono...
Que dis ti 'carriños de limpeza' nin rabos de gaita, non se inventara ese estarivel naquela altura, érache boa! Carretar todo dun lado para outro, arrenégate demo, polos corredores longos coma un día sen pan.
Non precisa volver mirar para saber que seguen aí debaixo... nin que tivesen patas para marchar... Negou a evidencia, esa ladaíña da avoa día si e día tamén, e velaí que foi dar de fuciños con elas. Viunas cando Nere lle arrebolou unha notiña e tivo que inclinarse raposeiramente no asento cara ao lado esquerdo para apañala xusto a tempo de oír á súa beira:
Pódese saber que estás facendo?- a de Lingua, sempre á espreita de exercicios circenses do alumnado...
Nada, caérame unha moeda- acertou a dicir de súpeto.   
Sempre enredando...- oíu algo máis lonxe; polo visto, superara sen máis o control de variedades artísticas, pero o problema xa era outro. Durante o equilibrismo lateral, déralle tempo a ver os ferros da estrutura das patas ateigados delas.
...as aulas específicas e quen as fundou, cheas de trebellos, que eran un nunca acabar. Pero o pioriño éravos a limpeza xeral do verán, como se non houbera abondo cos cristais todos, tocaba darlle á volta ás mesas e desapegar unha a unha as gomas de mascar de todo o curso! Porque a Loliña de Creus era moi cumpridora, ben o sabe dios, se por min fora, deixáballelas alí ben postiñas  para @s seguintes, a ver se aprendían!
...vese que despois de xubilarse a Loliña esa, algunha outra cumpriu a arela da Cándida...
 
***
 
SALAMMBÔ
 
Vinte outonos, por Salammbô
 

Unha mañá de outono, desas co ceo azul e o sol tan lonxe que apenas se pode notar a súa calor, unha rapaza, coma todas que camiña rápida pola rúa, agochando a cara no abrigo e escondendo misterios triviais na súa cabeza, coma todas, entra nunha cafetería que arrecende a canela e senta nunha mesa onde outra moza está sentada, lendo.

-Ola! 

A outra rapaza non contesta e míraa algo sorprendida.

-Que? Non quedaramos aquí a esta hora?
-Perdoa, pero creo que te equivocas de mesa.

Ursula, a rapaza coma todas e coma ningunha, estalla nunha risa imprevista.

-Anda, que raro escoitar unha broma desa boca sempre tan seria!
-Perdoa, pero tes que marchar. Agardo alguén.
-Claro, a min!
-Non, a ti non.

Ursula mira á súa amiga, esta vez sin rir. Hai algo nos seus ollos ámbar tan profundo que lle provoca desacougo.

-Pois nada, vou marchar: xa me explicarás que significa isto noutro momento. Chao.

A súa amiga mira coma se levanta sen contestar e volve a ler despois de mirar o reloxo con impaciencia.
Ursula segue pola rúa algo desconcertada polo que acaba de ocorrer, quere pensar nunha broma a pesar do pouco que lle guste á súa amiga bromear, e menos dese xeito tan estraño. “Parecía coma se non me coñecera... pois nada, volvo para casa e a ver se dou estudado algo”.
Ó chegar o seu piso, fogar precario por terceiro ano seguido, recoloca todos os heteroxéneros carteis enmarcados que colgan das paredes grises, síntoma distraído de que algo se remexe inquieto no seu inconsciente. Prepara absorta un café e senta no escritorio para centrarse nos seus estudos a esa hora tan pouco habitual na súa rutina. Pero a súa atención errática volve unha e outra vez ó anaco de ceo rectangular delimitado pola súa fiestra. Pensa por enésima vez nese contedor azul ou gris ou negro que sempre é o punto máis lonxe no que unha pode pousar o ollo; ese teito que envolve todo coma un abrazo, que sempre está por arriba e por debaixo das miserias, as alegrías, dos medos. Espera cauta pola caída da noite, que cada día lle está a roubar uns minutos á luz. O móbil latexa, exasperante. Outra vez el. Case empeza a ponderar a idea de bloquealo, pero hoxe non. Hoxe o único que lle pesa na caluga é esa sensación de que algo está a punto de acontecer. 

Esperta correndo. Fuxindo do pesadelo de sempre. Toca con precaución o borde dunha cama da que está a punto de caer e desexa sexa a súa, aínda saiba que non é así. Outra vez. Pecha os ollos e a súa lingua empeza a falar sen o seu consentimento.

-Eu sabía que ese rapaz non era para ela, sempre estaba controlando todo o que facía... despois claro, era quen máis choraba no seu enterro. Coma se o amor dun adolescente se puidera comparar co desgarro dunha nai que queda sen o froito do seu ventre, sen o agarimo eterno que lle prometín o primer día da súa vida. A miña deusa,... ,descubrir que non era inmortal, atopala colgada na súa habitación, sen unha carta de despedida e con esa mirada doente, coma se me quixera pedir perdón...
Ursula corre ó baño empapada de suor e mira no espello, incrédula. Que pasa? De quen é esa historia que a súa boca acaba de contar? Lembra as fábulas da súa avoa sobre unha muller da aldea que tiña a alma aberta e bota a rir., histérica “O que me faltaba. Unha medium do siglo XXI. Unha bruxa. Unha endemoñada. Ou unha tola”. Chaman o timbre, orfo do filtro do interfono na rúa. Abre a porta sen mirar e o ve no relanzo. 

-...Ola?
-Se non collo o teléfono será por algo.
-Xa o sei, pero preciso falar cotigo.
-Pero eu non preciso escoitar o que queres dicirme e moito menos a esta hora.
-Pareces outra, Ursula.
-Porque xa non che fago caso?
-Non, simplemente non te recoñezo.
-Pois non entendo que fas aquí. Boa noite.

Pecha a porta anoxada e queda pasando as mans pola súa cara ás apalpadas, coma se xa desconfiara do sentido da vista para recoñecerse a si mesma. Pero está moi cansa para pensar e volve á cama.


Unha semana despois, Ursula decide saír a dar un paseo polo monte. Leva todo ese tempo pechada na casa, nun exilio voluntario despois do precipitar dos eventos. Ninguén a recoñece xa. A anécdota da súa amiga no bar só foi a primeira dunha longa serie de capítulos no que a xente de toda á vida, da súa vida, a mirase coma se a vira por primeira vez. Ata o punto que ela mesma se miraba así no espello: Coma unha pantasma. E as voces seguían a falar a través do seu corpo contando historias alleas. Contos todos de morte, de violencias, de mulleres que unha e outra vez viven presas dun xeito ou outro. Relatos nos que ela pode verse a si mesma, pero non sabe porqué sente esa estraña empatía. Que ten que ver a súa vida tan normal que moitas veces case lle parece banal, con esa avalancha de suicidios, violacións, abortos e insultos de todo tipo? Paseando polos carballos e os castiros pensa outra vez na súa avoa e no que opinaba daquela muller da aldea. Según ela era unha sorte ter esa claridade, ese pensamento contaminado polos aromas de vidas pasadas, pero a ela  parecíalle unha condena. Unha tolemia. Senta no chan húmido e case percibe as mans da súa avoa na meixela, ese tacto tan agarimoso que sempre soubo calmala. Case lle parecía escoitar a súa voz no medio dos arumes...
-Ursula, sabes que as historias que contas non son por casualidade: no medio delas hai unha que é túa.

 

***

 

FLORA MIRANDA

 

Cómplices, por Flora Miranda

 

̶ ‘As mulleres de agora non aguantan o mesmo que as de antes!’, dicía a paciente mentres miraba fixamente aos ollos á médica… ‘E a min, iso, éncheme o peito de alegría!’
A doutora Violeta Cabadas levaba unha mañá dura. Consultara a varias pacientes nas que o malestar que transmitían a desbordara por momentos. Pero ese instante en que aquela muller buscara a súa mirada cómplice foi un xute de enerxía. Daquela entendeu a súa falta de apetito, a perda de peso, o meterse na cama, as queixas dun marido que non entendía nada, que nunca entendera nada. ‘Mírea ben, doutora! Angustias nunca ten ganas de nada! Ten que haber algo! Será do tiroide?’.
Angustias levaba vinte anos coidando da sogra encamada. Déralle un ictus: darlle de comer, mudarlle o cú, cambiala de postura, curarlle as úlceras, batidos de Meritene, colchón antiescaras, absorbentes supernoche. Alí estaba Esclavitud Barcia Codesido, postrada nun cuarto húmido con cheiro a Pseudomona. 
Manolo Santalla Barcia era o fillo de Esclavitud. “Axudáballe” a Angustias levándoa en coche a comprar os mércores. Primeiro feira, logo Eroski. En canto podía guindaba á muller na casa e marchaba a tomar os chiquitos cos antigos compañeiros de EXTRULASA. Era un xubilado de bar.
Angustias nunca sacara o carné. Daquela non era unha prioridade que as mulleres conducisen. Que mágoa, pensaba ela, coa independencia que lle tería dado. A súa irmá Lolita xa fora outra cousa. Quedara viúva nova e había que tirarlle partido ao coche do seu difunto Abelardo. Agora, aquel Mercedes verde escuro do ano da polca levaba a Lolita cada sábado a bailar a La Luna, e, de cando en vez, aínda se entendía cun home de Campolameiro  enganchado á Viagra. O sexo con el non era marabilla, pero mellor iso ca nada, pensaba ela. Xa non era a que fora. A súa matriz de multípara presionaba a vexiga e, por veces, custáballe aguantar as ganas de orinar. O seu corpo estaba inzado de varices, estrías e cicatrices. Pero ela non perdía a ocasión de pintar os beizos de Vermello RubiPop e enfundarse nunhas mallas animal print de Stradivarius que herdara dunha das súas fillas. Lolita era unha supervivente. O seu home morrera de accidente laboral en Suíza e ela quedara ao cargo dos catro fillos. Dúas mulleres e dous homes criadiños con esforzo. O máis pequeno andáralle na droga a principios dos noventa, pero espabilou a tempo e meteuno no Proxecto Home. Nunca volveu ser o mesmo, pero foi safando. 
As irmás Lolita e Angustias Quintián foran sempre uña e carne. Se unha enfermaba, aí estaba a outra. Non pasaba un día sen se falaren. 
Angustias nunca foi feliz con Manolo. Non lle gustaba o seu cheiro a viño, nin o seu ventre cirrótico. Tiña halitose, escoitaba a Federico Jiménez Losantos e roncaba polas noites. Un partidazo. A Manolo, porén, gustáballe atopar a Angustias ao chegar á casa. Sempre tiña todo limpo como unha patena e cociñaba que daba xenio. A carne asada dos domingos era un manxar de deuses. Deixábaa a lume manso sobre a cociña de ferro mentres ía a misa de doce. Ao chegar, fritía unhas patacas e agardaba impaciente a que Manolo chegara do vermú. 
Algún domingo viña Manolito a xantar. Manolito era o fillo de Angustias e Manolo. Vivía nunha urbanización de adosados cerca de Santiago e traballaba de funcionario da Xunta. Falaba castelán con sete vogais e casara coa filla dun político do PP caído en desgraza por un caso de corrupción. Dáballe xeito ao pádel e  os domingos que non xantaba cos pais, ía de caza. A Angustias doíalle que Manolito non fora máis á súa casa. Non se entendían moi ben coa súa nora, afeita a mirar por riba do ombreiro a quen non nacera na contorna da améndoa compostelá. 
Angustias ía con frecuencia á súa médica. Cando non lle doía o lombo era a cabeza. Consumía Pazitales coma quen bebe auga.  Gustáballe ir ao centro de saúde. Sentía que alí, polo menos, a escoitaban. Tamén notaba que Violeta, a doutora, cada vez tiña menos tempo para ela. Ás veces víaselle esgotada, con olleiras e cara de durmir mal. En ocasións Violeta contáballe que chegaba a atender ata a cincuenta persoas enfermas no día, e iso, a Angustias, non lle gustaba, porque así non podía parar con ela. 

Angustias e Violeta desenvolveron unha relación de bastante complicidade.  Tanta que Angustias chegou a confiar na súa médica para contarlle que moitas noites tiña que aturar o sexo baballeiro e non desexado con Manolo. Iso explicaba as infeccións de orina, pensara Violeta. Tratou de convencela de que fose ao Centro de Información ás Mulleres da súa vila, que alí habería unha avogada de balde para axudarlle a poñer fin a todo iso. Pero Angustias pensaba que a onde ía ir sen traballo, sen casa, sen cartos e aos seus anos. Conformábase con fantasiar que Manolo morría antes ca ela. Que a deixaba en paz por fin. 

Angustias durmía mal de noite. Deitábase cansa, aproveitaba o primeiro sono e acordaba ás dúas da mañá sen ser quen de parar as ideas que lle viñan á mente. De nada servía xa o Lorazepam que tomaba dende había anos. 
A súa irmá Lolita, porén, afixérase a aproveitar as horas de insomnio calcetando patucos para media vila. Gustábanlle as cores vistosas e lembráballe a calquera que non hai nada peor que ter frío nos pés. A Lolita gustáballe coidar da xente, mais tamén agradecía cando alguén tiña un detalle con ela. Quedaba coas amigas para ir andar, apuntárase a clases de natación na piscina municipal e desde que facía pilates sentía menos dor nas costas. Axudara moito na crianza dos netos, pero sendo adolescentes xa non a precisaban tanto, así que aprendera a ter tempo para si. 
A Lolita non lle cadraba ver a Angustias amargada. Era a súa irmá maior, esa que nunca fallara cando quedou viúva, soa, coas catro criaturas. Chamábaa cada mañá. Quería convencela de que mandara a paseo a Ana Rosa, apagara a tele, deixara a Esclavitud e o seu cheiro a pseudomona e, por unha vez, pensara nela mesma e saíse a pasear pola alameda aproveitando a raiola do sol. Angustias sempre fora unha muller guapa, pero ultimamente nin sequera se amañaba. Deixara de tinguir o pelo, usaba sempre a mesma roupa e xa nunca lucía os abrigos de pano que gardaba no fondo do armario. Fora unha grande costureira. Aprendera na escola de Singer con Manola de Pedro, unha virtuosa do pespunte, xunto con todas as rapazas que, nos anos sesenta, soñaban cunha vida de organdí.
Un día Angustias notou un vulto na axila. Comentoullo a Violeta e axiña tramitou unha mamografía: Estadio IV. Metástases costais. Así rezaba o informe de radioloxía. 
A Violeta secóuselle a boca cando, cunha hora de demora na consulta, tivo que comunicarlle a Angustias o mal prognóstico. Fíxoo serena, segura, sen moitas contemplacións, mais ofrecéndolle o seu acompañamento firme e cálido durante o mal trago. Indo no coche para a casa, a doutora non arredaba a Angustias do pensamento. Vivira esa situación unha e mil veces e aínda non aprendera a protexerse o suficiente para non sufrir. Non había distancia cando alguén a quen levaba anos tratando levaba un pau dese calibre.
 
Angustias evitou falar do cancro co seu home. Lolita foi a única a quen chamou. Choraron xuntas e prometeron non abandonarse. 
Coa escusa da nova enfermidade, varios días máis tarde, Angustias pediu cita para visitar á doutora. Contoulle o mal que durmía e a ansiedade que sentía e ela prescribiulle un antidepresivo. Sabía que os meses que viñan por diante ían ser duros, así que preferiu anticiparse. 
Esa noite Angustias fixo caldo. Botoulle unto, nabizas do mercado, unha orella ben desalgada, un anaco de lacón e unha caixa enteira de Paroxetina. Non estaba tan rico como a carne dos domingos, pero a Manolo prestoulle unha cunca ben chea. Para Esclavitud, outro tanto pasado por batedora. 

Ao día seguinte, Angustias chamou a Lolita. O maleteiro do Mercedes-verde- escuro-do-ano-da-polca era grande dabondo para o corpo dun home con bandullo cirrótico. Guindaron a Manolo no depósito do lixo e puxeron rumbo a Suíza. Abelardo sempre lles contara que alí as mulleres eran libres. Sobre todo as suízas, non tanto as galegas que marchaban a limpar.
Pasaron a noite nun hotel de Burgos. Nun cuarto cutre compartido prenderon as noticias da mañá. As imaxes do vertedoiro no que atoparan un cadáver éranlles familiares. Falaba o alcalde da vila, unha doutora desencaixada e un grupo de mulleres que saían de pilates. Estaban todas menos Lolita.

 

***
 
MARGA C.
 
RENACEMENTO, por Marga C.
 
Non sei como foi, pero ao vela coas mans terrosas enriba do piano de cola, palpando as teclas negras e brancas coma se fose cega, acariñando a tapa brilante e pulida que botaba escintileos poderosos ao contraluz da ventá do salón, deume a clave, o códice, que me deixaría achegarme a ela. O contraste salvaxe e case romántico entre o salón decorado con retratos antigos e os seus dedos enrugados e sucios, ese atrevimento que dá a ignorancia ou a sabedoría que xorde da nada, fora a escusa perfecta para escribir o seu nome nunha partitura.
Nada máis lonxe daquela muller que un pentagrama ou mesmo unha folla de papel escrita. Ela non sabía escribir nin ler. Malamente poñía o seu nome enriba do papel que lle indicaba o carteiro, aprendéranlle a poñelo cando estaba de criada na súa mocidade. Mellor dito, na súa infancia, porque entrara a servir cando tiña sete anos.
Xa entrada nos trinta (ela contábao rindo cos ollos) o casamenteiro do lugar arregloulle a voda cun home bo e mesmo guapo, algo maior ca ela, o fillo herdeiro da familia de caseiros dun pazo. Ela foi vivir alí para seguir sendo criada: coidou e amou ao seu home, coidou con veneración ao pai/sogro, tivo un único fillo ao que lle deu escola e oficio, deu de comer ás galiñas e aos porcos, levou pastar as vacas e ergueuse de noite para ordeñalas, axudou a parir as que estaban preñadas, sacrificou a desgusto galiñas e coellos,…
Fixoo todo menos vivir, pensaba eu cando a deixaba  a soas na cociña luxada. Eu marchaba cavilando nos meus asuntos, ela ollaba asombrada para o vello televisor rindo con Super Piñeiro. 
Daquela nós as dúas pasabamos moitas tardes dos sábados ou dos domingos xuntas. Ela cunha cunca de leite fervendo no que botaba pan desmigado, eu cun chupito de licor de avelá e a miña cara enriba das mans. Ela falaba e falaba, tiña coma unha necesidade obsesiva por falar porque pasaba moito tempo soa, sobre todo desde que morrera Suso. 
Ela sempre atopaba a frase apropiada para calmar as preocupacións que me rondaban a cabeza. Esa habilidade nunca a atopei, coa excepción da miña nai ou do meu pai, en ninguén con máis letras.
Naquela cociña escura, de teitos e paredes denegridas, intercambiabamos conversas e silencios ao carón dos fornelos de leña. A cadela, xa vella e artrítica, era unha testemuña muda e interviña con algún suspiro ou bosquexo de cando en vez. O chan, escurecido polos anos e os apuros, tiña pegadas de merda de galiña mesturada con lama, coma un  collage estraño.
Unha daquelas tardes levei comigo un pequeno aparello, brillante e pulido. Era un diapasón. Púxeno enriba do mármore da cociña, mirouno e preguntou para que servía aquilo. 
̶  Para facer música ̶ respondín eu.
Ela riu poñendo a man diante da boca, sempre o facía, para non mostrar a falta de dentes e non dixo máis nada. 
Un sábado de novembro en que estábamos na cociña, unha ao carón da outra, puxen o diapasón enriba da mesa e golpeeino ata que saiu un son. Eu imitei o la, ela, entre risos, fixoo tamén. E aquel serán foi o comezo dunha morea de luscofuscos seguidos nos que experimentamos con ese son e con outros. Ela eran quen de cantar, coa súa voz ronca e cansa e virxe á vez. Non sabía ler pero si podía facer música coa voz.
Mais a súa vida plácida e salvaxe mudou unha noite que se levantara para ir ao baño. E foi perdendo pouco a pouco o riso, a fame, mesmo a querencia por falar. E esqueceu quen era.
Unha tardiña daquelas xornadas tediosas onde a acompañaba nun cuarto frío e cheo de silencios, pois deixara de falar, ao coller un kleenex no bolso tropecei con algo metálico. O diapasón co que xogabamos a facer música estaba alí. Non lembraba cando deixara de usalo e mesmo de buscalo. Collino e fíxeno soar contra a mesiña. As vibracións estendéronse por todo o cuarto, subiron polo teito, baixaron ata o chan, abeiraron os muros e a cama e bicaron os ollos pechados dela. Bágoas en forma de la esvaraban polas súas meixelas e pareceume vela sorrir. 
Aquela noite soñei que nós as dúas volviamos xogar co la. No meu soño ela cantaba cunha voz diáfana e transparente, coma a dunha fada.
Aínda onte pareceume vela no ceboleiro, calzando katiuskas acharoladas, co fociño debaixo do sobaco e a viseira posta do revés ao estilo rapeira coma antes. Facíame sinais coa súa  man chea de terra tapando os ollos, o nariz enrugado polo sol baixo de outono, preguntándome a berros se me lembrara de traer o aparello aquel de facer música. 
Saín de alí, daquel cuarto tenebroso e aséptico, maldicindo a súa mala sorte, ou non. Ela non falaba, non sabíamos se escoitaba dun xeito activo porque nunca o manifestou. Eu non entendía por que a tiñan a escuras durante o día, para que a facían durmir a sesta se non había nada na súa vida/morte que a desgastase un mínimo para desexar descansar. Pasaba as horas, os días, coma vexetando, nun descanso forzado que semellaba e anunciaba a morte.
Son feiticeira coma ti, vella amiga, amadora dos olores doces e intensos, do son dos cabalos libres polo monte, das formas redondeadas e o vidro quente. Adoradoras do vento e da chuvia e mesmo do ruído que fan os raios ao tocar o chan nas tardes de tormenta. Adoradoras da brisa cálida nas noites de verán.
 
Iremos coas mans pegañentas aínda, tocar ese la na pedra antiga, cuberta de líques. E as nosas voces oiranse noutros mundos, nalgún lugar onde non dependeremos das máquinas ou dos outros para respirar.   
 
Marga C.
Novembro 2021
 
***
 
MARÍA LANDESA
 
Caraveis, por María Landesa
 

Dende a cadeira deste café tan art déco, comprobo unha vez máis a hora no móbil. Si. Lola chega tarde, coma sempre. Unha cunca agarimosa quenta doce as miñas mans mentres bebo a groliños, devagar, a calor reparadora dunha infusión con recendo a bergamota. 
A camareira, murmurando perdoa, deposita no centro da miña mesa un pequeno vaso de vidro cun caravel vermello. E ao máis puro estilo proustiano, o cheiro e a cor dese caravel de sangue arrástrame polo túnel do tempo ata un xoves da miña infancia. Eu cativa. Oito anos? Ti avoa. Sen idade definida. Simplemente iso: avoa. 
Un sol de inverno tenta caldear o aire. Protexes a miña man de nena coa túa, mentres subimos xuntas as escaleiras do cemiterio. Descansas en cada chanzo para coller folgo, sen soltarme. É o noso ritual dos xoves. Limpar a casiña dos mortos. No teu brazo esquerdo, un papel de xornal rodea, áspero, oito caraveis vermellos. Camiñando entre as rúas de nichos, respondes as miñas preguntas coa paciencia que traen os anos. 
-Avoa, os mortos poden ver o mar?
-Non, ruliña, non poden e ademais, non o necesitan.
-Avoa, que quere dicir que vas de alivio? Papá di que agora que xa pasou un ano, podes ir de alivio.
-Pois que xa non teño que ir de negro, que terminou o loito… Pero, a ver, ruliña, que saberán eles de loito, nin de penas, nin de dor, nin de soidade, nin de nada! Tanto ten como vista, non? porque todo vai por dentro, e aí non hai alivio. 
-Son bonitiños os caraveis vermellos – afirmo. 
-Son bonitiños, son. Máis bonitas son as rosas, pero…  
Seguimos camiñando en silencio ata chegar ao nicho de sempre. Detés os teus pasos e liberas a miña man para poder persignarte. Rezas entre dentes algo breve que non comprendo. Con delicadeza, deixas no chan os oito caraveis e sacas do bolso a chave para abrir a porta de vidro que protexe a lápida. Eu reteño o alento, convencida de que unha vez aberta esa porta, a fronteira entre o mundo dos vivos e o mundo dos mortos desaparece. Os meus ollos crávanse no mármore negro. Alí fica, suspendida entre dúas datas de prata, a vida do avó. 
Procedemos á rutina semanal da que tanto gusto. Colles da campa o vaso cos caraveis murchos, dásmo sen as flores e pídesme que vaia á fonte para traer auga fresca. Bulo entre as sepulturas e o vento faime chegar a túa voz coas catro peticións de sempre: non caias, non te molles, non bebas, non tardes. 
Chegar á fonte é chegar ao paraíso. Percorro cos ollos a caída da auga dende o caño ata a pía, paso os dedos paseniño polo musgo da parede, escoito o murmurio do líquido claro cando bica a pedra vella. Miro ao ceo para sentir na cara a calor redonda deste sol tépedo. E sorrío. Como medir esta preamar de ledicia? Ficaría aquí aínda un chisquiño, pero na miña cabeza resoa: Non caias, non te molles, non bebas, non tardes. Retorno a ti con coidado, coa atención posta nos pés e nas mans, para non derramar nada.
Recíbesme con loanzas e eu, orgullosa da miña proeza, entrégoche o floreiro, no que vas colocando os caraveis cun agarimo pausado. 
Collo unha pedra do chan e debuxo na terra unha mariola. Xogo mentres ti, de xeonllos, colocas o vaso coas flores na esquina dereita do nicho. Para que se poida ler ben o teu nome, pensas en alto. 
Avanzo á pata coxa polo xogo: un, dous, tres… para chegar ata o sete. Gañei! E xiro nun brinco no aire para volver empezar. Pero non podo. Ti, avoa, acariñas a porta de cristal co trapo vello, intentando arrincar a morte desa fronteira insensible. Bótaslle o alento ben preto e fas círculos coa tea no sentido das agullas do reloxo, amodo pero teimuda, mentres unhas bágoas lentas percorren as túas meixelas para caer, silandeiras, no chan. 
-Avoa! -borboriño cun nó na gorxa.
-Nada, ruliña, hai días! – respondes cun sorriso torpe levantando os ombreiros.  
-Avoa! – e rodeo cos meus brazos de nena o teu corpo enloitado, o teu corpo que treme, o corpo da muller ilimitada niso que chaman amor.
E xa non hai mariola, nin fonte, nin musgo, nin murmurio da auga bicando a pedra vella, nin  sequera a calor redonda do sol tépedo quentando a miña cara. Só hai unha lápida limpa e un vaso con flores. Iso e dous corpos desiguais engarzados nun abrazo que se afunde nas bágoas da pena.
Despois vén o de sempre. Recolles do chan as flores murchas, deixamos atrás a casiña dos mortos e, en silencio, baixamos xuntas as escaleiras do camposanto. 
Xa van máis de corenta anos e, nesta cadeira deste café tan art déco, esperando a Lola, recordo aquel xoves diferente, o xoves no que aprendín que se cadra son máis bonitas as rosas, pero que o amor que non morre, avoa, o amor que é simplemente amor, vive nos caraveis vermellos.
 
***
 
 

Información sobre protección de datos
A/O responsábel do tratamento é a Asociación de Escritoras e Escritores en Lingua Galega. A finalidade do tratamento é a prestación do servizo que se detalla na solicitude ou actividade organizada. A base legal do tratamento é o cumprimento dunha obriga contractual na prestación dun servizo. Os seus datos conservaranse unicamente durante os prazos de prescrición legalmente aplicábeis. Pódense comunicar os seus datos a terceiras/os organizadoras/es ou colaboradoras/es da actividade. No caso de solicitar certificado de asistencia, os seus datos comunicaranse ao/á impartidor/a da actividade. Pode acceder, rectificar, suprimir os seus datos e nos casos determinados opoñerse ao tratamento, limitar o seu uso ou portar a outra/o responsábel. Tamén pode solicitar a tutela da Axencia Española de Protección de Datos ou presentar unha reclamación ante a mesma.