Non
será doado para min estar á
altura da brillante e garimosa laudatio
que acaba de facer o meu querido colega
Xosé Ramón Barreiro, a quen
lla agradezo en nome de todos os que pertencemos
ó Patronato e ó Museo. A dificultade
aumenta no meu caso porque eu non estou
afeito a recibir premios, nin siquera en
representación doutros, e o meu carácter,
máis dado á crítica
aceda e ó sarcasmo que á gabanza
e á noraboa doce, non vai moito con
estes amables agasallos. Pero si teño
metido no meu código xenético
ese dito da miña terra de orixe que
reza: ser agradecido é ser ben nacido.
E con todo corazón agradezo a honra
que me concederon os meus compañeiros
de Patronato de intervir neste acto para
expresar, en nome propio e no de todos eles,
o sinceiro recoñecemento de todos
nós por esta distinción que
co seu nome invita a emular ás persoas
máis admirables que deu Galicia.
Bos e xenerosos foi o apelativo colectivo
que quixeron para si os homes e as mulleres
que, co seu sacrificio desinteresado, contribuíron
poderosamente a que os galegos sigan a ser
un pobo de seu, unha patria no sentido máis
noble desta verba. Nós non podemos
aspirar a igualalos. Chéganos con
imitalos, que xa é de abondo.
Hai
momentos históricos nos que os pobos
empezan a rebulir na procura de novos horizontes,
do cumprimento de arelas, vellas ou novas.
Tales foron os anos diso que agora chamamos
transición e que daquela moitos queríamos
ruptura total cun presente e un pasado ominosos.
Agromaban naquel tempo moitos proxectos.
E case todos morrían apenas nados,
víctimas nuns casos dun radicalismo
inviable, noutros de retesías sectarias
ou de rifas personalistas, e sempre pola
resistencia duns poderes reacios por natureza
a todo o que non controlaban. O proxecto
do Museo do Pobo Galego foi un dos poucos
que callou, e hoxe ten a honra de ser, xunto
coa Academia Galega, unha das contadas institucións
importantes no ámbito da cultura
galega que, criadas pola sociedade civil
no século XX, poden afrontar consolidadas
o século XXI.
O
segredo desta capacidade de supervivencia
pouco frecuente cecais estea na vontade
dos seus primeiros promotores de recoller
e aplicar o espírito do extinto Seminario
de Estudos Galegos, o que implicaba, amén
do servicio non retribuído a Galicia,
a integración na obra común
de todas aquelas persoas e institucións
dispostas a participar no labor proposto,
por riba de diferencias ideolóxicas
ou profesionais, e dispostas tamén
a asumir a independencia da institución
respecto de calquera poder e de calquera
partido, aínda o prezo de obter menos
axudas dos administradores dos grandes recursos,
públicos ou privados. Isto levounos
a un desenvolvemento demorado, pero continuo,
mais tamén á preservación
estricta dos plantexamentos de partida.
Coherentes
con eses plantexamentos ofrecemos a presidencia
do Patronato en formación ó
único supervivinte da xeración
Nós, que fora tamén presidente
do Seminario, Don Ramón Otero Pedrayo,
quen, coa súa proverbial amabilidade
e predisposición ó servicio
da terra, contestounos aceptando, malia
estar xa moi enfermo. Por desgracia a morte
levouno antes da constitución da
nosa entidade, e o seu lugar foi ocupado
polo herdeiro desa xeración máis
relacionado co noso eido de actuación,
Xaquín Lourenzo, “Xocas”.
No Patronato entraron tamén case
tódolos seus compañeiros de
xeración, entre os que cabe salientar
pola súa adicación ó
Museo Don Antonio Fraguas, o seu primeiro
director e segundo presidente do Patronato.
Tamén prestaron inicialmente o seu
apoio, que nalgúns casos continuou,
Ramón Piñeiro, Domingo García
Sabell, Xesús Taboada Chivite, Xosé
María Álvarez Blázquez,
Antonio Rodríguez Fraiz e outros.
Menos Isaac Díaz Pardo, actual presidente,
Francisco Fernández del Riego, Avelino
Pousa Antelo e Xerardo Fernández
Albor, tódolos demais morreron xa,
e coido de xustiza lembralos aquí
e afirmar que é a eles a quen mellor
corresponde o título de bos e xenerosos,
así como a outros que, con menos
idade, tamén nos deixaron como Xosé
Manuel Gómez Vilasó, autor
do noso emblema, ou máis recentemente
Rafael Baltar, persoa clave na xénese
e posta en marcha da iniciativa.
Por
suposto tamén entramos os que daquela
eramos novos, incluída unha nutrida
representación do Colexio de Arquitectos,
primeiro motor do proxecto.
Xaquín
Lourenzo e Antonio Fraguas foron os nosos
mestres maiores. Eles aportaban o seu maxisterio
e, sobre todo, o espírito de servicio
desinteresado a Galicia. Mais, como xa dixen
noutra ocasión nesta mesma sala,
non abondaba só co proxecto. Cumpría
dispor duns locais acaídos. Por fortuna,
a nosa iniciativa foi ben acollida polo
Concello de Santiago, que nunha xenerosa
cesión de uso confiounos o convento
de San Domingos e a súa horta para
acoller o futuro Museo. Nesta cesión
tivo un especial protagonismo D. Francisco
Puy Muñoz, daquela concelleiro de
cultura.
Cando
entramos por primeira vez aquí, o
edificio estaba en pésimas condicións
de conservación e ademais era un
totum revolutum de usos do máis variopinto:
dende un pequeno museo municipal no primeiro
andar do lado oeste ás aulas do PPO
adicadas ó ensino da albanelería
nos baixos do lado norte pasando polo parque
de bombeiros ou a sala de ensaios da banda
de música. Moitas dependencias estaban
cheas de entullos, as cobertas non cobrían,
fiestras e portas apodrecían e as
vellas trabes de madeira pedían a
berros a súa urxente xubilación.
Só os grosos muros de mampostería
e a nobre sillería tallada de Domingos
de Andrade resistían ben ó
paso dos séculos e das húmidas
invernías de Compostela.
Cecais
o espírito mendicante dos dominicos
alentaba aínda entre estes muros
e reencarnou en nós. En todo caso
fomos teimudos, e seguimos a selo, en chamar
a tódalas portas, públicas
e privadas, opulentas e modestas, de dereitas
ou de esquerdas, para pedir cartos, pezas,
coñecementos e colaboración.
E o balance das respostas, aínda
que quen pide ás veces non fica plenamente
satisfeito co que lle dan, está á
vista. Paseniñamente fomos arranxando
o edificio e montando salas e servicios,
dende aquelas primeiras que inaugurou o
ministro de Cultura Pío Cabanillas
o 29 de outubro de 1977. Paseniñamente
fomos devolvendo á sociedade en forma
de Museo o que a sociedade nos daba en forma
de axudas que cremos ter administrado con
rigor e honestidade.
E
isto foi posible porque, como dixen, dende
o principio quixemos crear unha entidade
aberta a todos, centrada na afirmación
e preservación da identidade colectiva
dos galegos, mais alonxada de sectarismos
e de instrumentacións partidarias.
O noso Patronato é probablemente,
pola súa composición, o máis
representativo de tódalas entidades
análogas xurdidas da sociedade civil
galega, tanto no institucional como no social
e no ideolóxico, pois nel están
presentes o Parlamento e a Xunta de Galicia,
as catro Deputacións, as tres Universidades,
colexios profesionais, as maiores fundacións
privadas e numerosos museos do país.
E entre os seus patronos e socios hai xentes
de toda condición, profesión
ou adscrición partidaria. Este é
o noso maior orgullo: demostrar, aínda
que sexa a unha escala moi modesta, que
é posible unir a todos arredor do
que todos sentimos como propio, que é
posible facer un país.
Mais
non hai país sen identidade. E non
hai identidade sen memoria. Nós tivemos
a sorte de iniciar a nosa andadura a carón
dun dos maiores lugares da memoria de Galicia:
a igrexa de San Domingos de Bonaval, que
garda os soportes materiais que contribúen
a manter viva a lembranza dalgúns
dos grandes constructores da nosa identidade
e nomeadamente os de Rosalía, Alfredo
Brañas e Alfonso Castelao. Ogallá
algún día os poderes públicos
decidan culminar o empezado polos rexionalistas
en 1891 e acaben facendo un auténtico
Panteón de Galegos Ilustres coa dignidade
que os presentes e os ausentes en San Domingos
merecen.
Pero
o Museo intenta contribuír á
construcción da nosa identidade por
ese outro lado, non menos necesario, que
consiste en reconstruír e manter
viva a memoria, non dos persoeiros, senón
do anónimo pobo traballador, que
foi e segue a ser a maior parte do pobo.
E nese labor aínda nos queda moito
por facer.
Por
iso non debemos aceptar este premio como
unha invitación ó descanso
polo conseguido senón como un aguillón
para continuar procurando o que resta por
conseguir. Ben é certo que os que
iniciamos isto xa empezamos a ir vellos
e non temos nin con moito as enerxías
de antano. Por iso o noso maior reto agora
é asegurar o relevo xeracional dentro
do Patronato e do Museo para que a obra
non morra con nós. Ogallá
saibamos facelo en orde e harmonía,
cousa que polo visto non é doada.
E
ese pode ser o mellor efecto desta distinción
que nos dades, por riba do inevitable afago
á nosa humana vaidade: dar a coñecer
o Museo, difundir del unha imaxe positiva
que atraia a quen, máis cedo que
tarde, deberán substituirnos. Moitas
gracias.
|