Obrigado
é que estas miñas primeiras
palabras sexan de gratitude para a Asociación
de Escritores en Lingua Galega por ter concedido
a distinción de “Os bos e xenerosos”
ao colectivo que é o Museo do Pobo
Galego, no que figuraron e figuran tamén
relevantes escritores.
Agradecer
este recoñecemento público
e corresponder a el, como é propio
da gratitude. Neste punto ben sabe a Asociación
que esta que nos acolle é tamén
a súa casa.
Para
min este agradecemento ten especiais connotacións,
por canto aquí iniciou a súa
andadura a Asociación, e na mesma
tiven a honra de participar. Lembro naquelas
precarias instalacións as primeiras
xuntanzas que deron paso á súa
constitución formal en maio de 1980.
Só tres anos despois da inauguración
deste Museo. Tensas en moitas ocasións,
pero abertas e lúcidas. O máis
escolleito dos nosos creadores, os consagrados
de par dos neófitos, hoxe moitos
deles magníficos escritores, en fraternal
asemblea. No fondo e sempre como referencia,
o papel do escritor na construción
nacional do país.
Hai
entre as dúas institucións
certo paralelismo. Ámbalas dúas
naceron como froito de iniciativas da sociedade
civil. Ámbalas dúas nordearon
a súa existencia á defensa
de Galiza, asumindo o compromiso coa súa
realidade, mantendo unha presenza activa
no proceso de normalización cultural
e cunha aposta decidida pola validez da
lingua para expresar todos os contidos desa
cultura.
Parabéns,
pois, por celebrar a esta altura do camiño
este acto de irmandade.
Na
mañá outonal e soleada do
28 de outubro de 1977 abríanse as
primeiras salas do Museo. Foi, certamente,
un día de satisfacción para
todos os que concorremos a impulsar a institución,
e moi singularmente para aqueles que militaran
nas filas do vello Seminario de Estudos
Galegos que, xunto co seu transcendente
labor científico e cultural, formara
un museo etnográfico no que tanto
se tiñan significado Xaquín
Lorenzo e Antonio Fraguas, gonfaloneiros
agora do novo museo.
Pero
para algúns aquela grata xornada
foi tamén de preocupación,
polo compromiso e a responsabilidade que
defrontaba a empresa. O proxecto agromara;
había a tal hora que alicerzalo e
desenvolvelo de acordo coas liñas
programáticas que o padroado reitor
do centro entendeu que habían definilo.
A
dimensión do reto era evidente. Mais
aquí o paradigma do Seminario de
Estudos Galegos valeu de eficaz estímulo.
Partiamos abeirados polo seu exemplo, que
se facía presente a cotío
no consello e no traballo que compartiamos,
cóbado con cóbado, cos superviventes
daquela histórica institución.
Creo
que foi o espírito do Seminario o
que transmitiu os azos para arrastrar as
dificultades e atrancos, non poucas unhas
e abondosos os outros, que demarcaron o
percorrido do Museo.
En
1930 o SEG presentaba o seu museo etnográfico,
instalado no Salón Artesoado do pazo
de Fonseca, onde tiña a súa
sede.
Aquel
incipiente museo foi todo un referente.
Como se auguraba polo Nós, había
ser “a máis firme e significativa
executoria da persoalidade de Galiza; un
moimento eterno ao pobo galego como criador
e como traballador”. E así
sería sen a catástrofe da
guerra. Case cen anos mediaban entre as
primeiras tentativas vencelladas ao proceso
de recuperación cultural da identidade
común, para a creación dun
centro que recollese a nosa historia e cultura
tradicional, e a realidade humilde, pero
tanxible, do museo etnográfico de
Fonseca. Atrás quedaban ideas e propósitos
que foron desabregando o camiño dun
acariñado proxecto que se incluía
nas formulacións rexionalistas primeiro
e nacionalistas despois.
Unha
institución deste tipo entendíase
necesaria para afirmar a consciencia de
comunidade a través da historia,
dos costumes, das formas de traballo, da
arquitectura, dos usos xurídicos,
das crenzas que, en suma, configuraban unha
entidade colectiva específica e diferenciada.
O
discurso sobor do seu rol como medio de
reivindicación é unha das
cernas dos textos seminais da historiografía
da segunda metade do século XIX e
que se resume de forma concluínte
no aserto de Murguía: “querendo
levantar un pobo, preciso era que se coñecera
ben e pronto. A isto dirixíronse
todos os esforzos”.
Varias
foron dende 1858 as ideas, iniciativas,
tentativas e nomes empeñados na tarefa.
Non obstante, agás a do Seminario,
ningunha destas rematou na tan desexada
creación dun centro museístico
deste tipo.
Pasada
a guerra, de novo aparecen chamadas de atención
sobor da perda da cultura propia e as invitacións
a recoller os seus elementos máis
significativos.
Non
obstante de todas estas experiencias históricas
que tiñan por obxecto o coñecemento,
estudo e preservación do patrimonio
cultural de Galiza, debíanse tirar
ensinanzas, e así o expresaba o Padroado
do Museo do Pobo Galego facendo referencia
explícita ao espírito do Seminario
de Estudos Galegos como primeira acción
de amplo alcance e claro exemplo neste sentido.
Paseniñamente,
con perseveranza, foise dando forma a unha
institución que emerxía pola
forza da demanda intelectual, reiteradamente
expresada, como queda dito, desde os momentos
inaugurais do galeguismo. Nos impulsores
estaba moi presente, e así se di
no chamamento que se fai á sociedade
galega en decembro de 1975, a situación
crítica que estaban a vivir as culturas
tradicionais. “É innecesario
subliñar – afirmábase
– a extraordinaria riqueza do país
galego en todos os seus eidos culturais,
así como a aceleración crecente
do proceso de cambio económico, social
e mais ideolóxico que anda a facerse
nos últimos anos e que provoca o
estrago ou a fonda transformación
dos riscos fundamentais desa cultura que,
de non recollerse axiña, perderase
sen remedio”.
Consecuentemente, o Museo comezaba o seu
camiño cuns obxectivos moi definidos,
marcados pola investigación, estudo,
difusión, conservación, defensa
e promoción da nosa tradición
cultural, que confería ao pasado
unha autoridade transcendente e parte funcionalmente
necesaria da sociedade. Debería ser
unha entidade que superase o ámbito
museolóxico tradicional, que estudase
aquela tradición cultural, que a
divulgase, e igualmente debería salvar
aqueles aspectos éticos, sociais
e materiais que non impedisen a dinámica
cultural, senón que, pola contra,
a enriquecerse.
Para
o cumprimento destes propósitos era
primordial a presenza e implantación
na sociedade. Precisábase da comprensión,
do esteo e da participación popular,
ou non se acadaría o núcleo
máis definidor e esencial da obra.
En suma, precisábase da forza do
recoñecemento social.
Eis,
posiblemente, un dos desafíos capitais
a resolver.
Os
presupostos devanditos apuntaban cara á
creación dun museo da identidade,
un lugar da memoria co cometido de conservala,
pero tamén de transmitila. E para
isto é preciso procurar que os receptores
o asuman como un dos espazos depositarios
desa memoria colectiva e, como tal, apropiado
para a súa construción e transmisión
social.
Este
é o empeño fundamental que,
pouco a pouco, hai que ir alcanzando. Xunto
á preocupación polo cumprimento
dos seus fins de investigar, conservar,
divulgar, defender e promover a cultura
galega en todos os seus ámbitos,
a acción social é para o Museo
do Pobo Galego obxectivo prioritario.
Case
trinta anos é tempo abondo, mesmo
na vida das institucións, para podermos
reflexionar sobor da laboría feita
e tamén para enxergar o seu porvir
inmediato. A traxectoria até hoxe
é só un treito do camiño,
significativo se se quere, mais a súa
análise con ollada crítica
desvela tamén eivas evidentes que
hai que corrixir e aspectos a ampliar e
cubrir. Ao cabo, experiencia a ter en conta
para o mañá e que valerá
para achegármonos aos fins fundacionais
dos que non se ten abdicado nesta singradura,
como tampouco da liberdade e independencia
da institución.
Queda
moito traxecto para dar cimo ao ideario
tracexado en 1976, que certamente non poderá
abranguerse se non se acomete a empresa
como unha tarefa colectiva ao servizo dun
pobo e dunha cultura.
Pero,
a máis, as formulacións que
dun tempo a esta parte se están a
xerar nos eidos da antropoloxía,
da historia ou da museística aportan
interesantes perspectivas verbo da problemática
das identidades, da construción social
da memoria, da patrimonialización
das herdanzas culturais que fan abrollar
especiais funcións nos museos.
Novas
concepcións metodolóxicas
e novos valores instrumentais poden permitirlles
afondar nun discurso lícito para
facer unha arma crítica do patrimonio
e da valorización da diversidade
cultural fronte aos impactos do marco globalizador
e homoxeneizador que singulariza este noso
tempo.
Os
museos, como institucións integradas
nas sociedades en que asentan e polo patrimonio
que preservan, estudan e comunican, entendido
este como conxunto de elementos culturais
materiais e inmateriais, e como depositarios
da memoria histórica e da tradición,
son axentes apropiados para crearen as adecuadas
referencias simbólicas de cara á
compenetración das comunidades con
aquelas e axudar así á normalización
cultural en países que precisan consolidar
a súa conciencia social identitaria.
E todo isto hai que telo moi presente nos
lugares da memoria que son, en definitiva,
os museos de sociedade.
Este,
como outros máis en Galiza, debe
contribuír co seu labor a que a comunidade
asuma conscientemente a súa memoria
histórica e a súa tradición
cultural. Ten que promover a especificidade
que nos caracteriza como nós, axudando
a crear a necesaria identificación
dos galegos coa súa personalidade
colectiva e, ao tempo, mostrar esta para
que sexa recoñecida polos outros,
alentando a convivencia do propio co alleo,
reflectindo así a diversidade cultural
e tendo moi presente que a identidade non
é unha “esencia inmutable”,
senón unha construción social,
un proceso de redefinicións continuas
no cadro das respostas ao diálogo
entre o nós e o
outro.
E,
xa voltando ao comezo, certo é que
nos anos transcorridos superáronse
alguns dos retos que nos desacougaban. Outros
continúan e outros máis viñeron
agregarse. Uns, e non poucos, creados pola
propia dinámica interna, aos que
hai que engadir os procedentes do revisado
eido da museoloxía, como os problemas
que a patrimonialización entraña,
os riscos dunha museificación magnificada,
os mitos da autenticidade e a pureza, etcétera.
Pero tamén os que se derivan da demanda
da sociedade na que se insire no que atinxe
ao papel que debe desenvolver nos tempos
de cambio nos que estamos inmersos. Retos
inéditos que encarar e que precisan
dun anovamento dos azos que compartimos
ate agora con egrexios mestres e compatróns
xa ausentes e de saudosa lembranza para
proseguirmos na laboría iniciada
de configurar un espazo que albergue a memoria
do pasado, pero tamén un lugar que
axude a construír unha memoria de
acción.
Remato
xa, e permitídeme que o faga parafraseando
uns versos, resposta dun poeta consagrado
a un xove poeta, de Constantin Kavafis,
quen resoou con forza nos anos setenta,
cando esta institución iniciaba con
ardido paso a súa particular viaxe:
Feliz
e orgulloso deberas sentirte
de estar no primeiro chanzo.
Ter chegado até aí
non é ningún pequeno logro.
|