Autoridades,
miñas donas, meus señores:
A
Asociación de Escritores en Lingua
Galega quere facer entrega hoxe ao Museo
do Pobo galego, da distinción de
Bo e Xeneroso. Neste verso do noso himno
está acrisolado o ser dos fundadores
de noso, que di dos que aman ao noso pobo,
ao que de máis verdadeiro nos constitúe.
Entregámoslla
porque é depositario dos valores
fundacionais da nosa dignidade nacional,
coa súa insubornable galeguidade,
coa súa presenza sempre activa no
proceso de normalización da nosa
cultura e de reconstrucción da nosa
conciencia nacional.
Entregámoslla
porque o seu traballo se basea no labor
colectivo e interdisciplinar asentado na
conciencia de noso como pobo, porque somos
inmorrente memoria.
Quixemos premiar ao museo do pobo galego,
como institución e tamén aos
diversos padroados e aos homes e mulleres
que como traballadores ou socios fixeron
posíbel esta fértil realidade,
do que só era un soño .
Quixemos
ademais reivindicar no Museo do Pobo Galego
un proxecto colectivo exemplar, os seus
contidos que son o que de máis fermoso
e eterno ten a nosa patria, o que de máis
fermoso construíron, amantiñas,
as mans do noso pobo.
Queremos
celebrar os froitos dun proxecto en man
común, herdeiro daqueloutros proxectos
que no pasado puxeron os alicerces desta
casa comunal da nosa cultura e que un mal
vento crebou nel as gaias máis frondosas.
Mais
as palabras herdadas, sempre en galego,
sempre na Galiza puxeron a estrela de Rosalía
no horizonte e fixeron transparente o camiño
dun grupo de bos e xenerosos, e atravesaron
ceos de chumbo. Eles e moitos de noso lembramos
hoxe nas persoas de don Xaquín Lourenzo
e don Antonio Fraguas.
Camiñaron
levando o fardel dos nosos avós e
dos avós dos nosos avós os
que deixaron en nós o mandato de
recontruír o fogar desfeito que nos
dixera doridamente esperanzado Castelao
no seu álbum Nós, sobre radiantes
fragmentos cheos de luz ferida, naquela
noite de longura infinita.
Mais
latexaba nela un ventiño do mar,
que era canción popular, e este grupo
de homes e mulleres, nela cinguiron a palabra
e fixérona cotovía. E o humus
fértil da terra alimentou a palabra
e este proxecto que celebramos hoxe, e as
ponlas da árbore con seiva nova volveron
a florir, e a chuvia tremeu os seus espellos
na mañá dos eidos natais.
No
que significa este Museo, sentímonos
hoxe reflectidos todos: un museo da cultura
de noso, a que construíron mans labregas,
mariñeiras, artesáns dos máis
diversos oficios : cesteiros, tecedeiras,
oleiros, zoqueiros, panadeiras, albardeiros,
ferradores, leiteiras, pedreiros, ceifeiras,
canteiros, cabaqueiros.
Os
oficios e os seus materiais que podemos
ollar nas salas do museo son a vida solermiña,
son portadores da nosa memoria e están
a transmitir unha e outra vez as nosas coordenadas
existenciais, os referentes da nosa identidade.
O
non dito, o non nomeado aínda, xace
nos oficios labourando unha xeración
tras outra e aquí, hoxe, abre as
fontes dunha profunda conciencia. Lémbrannos
que os galegos amamos a terra, a que latexa
nos ciclos estacionais, que coa cor da fariña
miña tinta o noso, o solpor dos ceos
outonais.
Dúas
son as almas dunha soa Galiza recollidas
no logotipo do museo do pobo galego simbolizadas
na roda do carro e na dorna. Estes símbolos
son como seres que en traballos milenarios
gardáronnos e no arredor deles sostiveron
a nosa fala contra do silencio.
Nas
rodaduras do carro lemos a hora máis
antiga, pois a roda do carro fire o rostro
da terra e entón xermola o tempo
máis novo e faise outro tempo e faise
outra a luz, cando a terra é húmido
claustro sementado polas nosas palabras,
pola nosa fala. Na eternidade da pedra efémera
no seu abalar esculpimos o presente. Á
sombra do leme da dorna trazamos na area
o rostro do perecedoiro que a branca escuma
leva. As barcas de ribeira abren vieiros
de poeirenta prata no espello do solpor
e coa súa voz ou brisa que lenemente
cala na mañá de claridade
aínda adormecida.
Na
dorna convocamos ao grande río que
se alimenta das augas tintadas minerais
do Sil e o Miño vagaroso e dos mil
ríos cunqueiráns que como
veas alimentan o noso ser.
E
no Museo do Pobo Galego, a dorna vén
a nós atravesando a historia, e coa
mirada máis nova ollamos o máis
antigo entardecer que aquí avivece
e regresamos a nós para beber no
manancial da nosa identidade.
Os
galegos somos un pobo que humanizou a natureza
e ao humanizar a terra, en palabras de don
Ramón Otero Pedraio “o noso
chan esta cuberto dun humus human que non
deixa aflorar un so anaco de rocha estrano
a nos” e engade “ cada pobo
debe escoitar escuramente nos infinitos
orelas da alma colectiva, claramente determinada
nas palabras dos poetas creadores, isa promesa
deitada polo señor. Unha voz moitas
veces oscurecida aldraxada no nome de falseiros
cosmopolitismos.”
As
súas palabras poñen ao escritor
como figura central capaz de ler e interpretar
o ser colectivo do seu pobo, e lévanme
ao poeta neohelénico Palamás
que alimentou coa cultura popular ao pobo
grego recén nado como nación
e necesitado dunha nova luz, necesitado
de dar entrada a séculos de cultura
popular e de reinterpretar os ríxidos
canons da súa mitoloxía clásica,
así os escritores e poetas galegos,
sempre a dar a voz na escrita á nosa
cultura popular, e así facela cultura
viva: a que fai xermolar a luz que somos,
a que fai as necesarias relecturas das nosas
fontes para seguir a chantar os alicerces
dun edificio sempre novo sobre as pedras
basilares da nosa cultura popular.
O
poeta Antón Avilés de Taramancos
fálanos da verdadeira arte popular
de facer un zoco para o delicado pé
do mariñeiro, frente á arte
unidimensional. Escoitamos de novo a cantar
na chaira luguesa o carro, no poema de Manuel
María, ou en Uxío Novoneira
onde a cultura popular asolaga a cerna dos
seus poemas e olla no seu interior, volve
os ollos cara á vida do noso país
cun novo ollar.
Por
todos eles recoñecémonos na
nosa cultura popular, cando non nos era
permitido coñecérmonos na
nosa historia. Non sempre nos deixaron escreber
a nosa historia, mais o noso pobo, no día
a día insculpiu na pel da terra,
no seu rostro milenario, a nosa biografía
colectiva.
Nas
salas deste museo está a nosa biografía
colectiva, nelas escoitamos ao silencio
das xentes de noso que soñaron vida
e deron nacemento, e imos onde foi a súa
vida e sóñannos eles en secreto
e nós soñamos cos menceres
que como doce dardo crava en nós
a luz e nos acariña.
Nas
salas deste museo mostrámonos na
hora máis antiga, reivindicámonos,
amamos a nosa patria, a que nos dá
da súa man os froitos e as amoras,
a que na grave penedía insculpe a
hora máis lonxincua.
Neste
lugar, Tres son as escaleiras de Domingo
de Andrade que cicais son metáfora
do noso humano devir, onde sempre hai unha
escaleira que nos leva a unha porta que
se abre. O Museo do Pobo galego abríunola
e por ela entramos a fundar esta Asociación
de Escritores en Lingua Galega e este foi
o noso local social ao longo de vintecinco
anos. O Museo do Pobo Galego acolleunos
e acóllenos ano tras ano nas nosas
asambleas porque segue a ser a casa comunal
onde escoitamos a chuva que manseniña
modela a pedra e a árbore e no claustro
é cántico sagrado.
Xove
poeta, hai trinta anos, cando outonal o
lameiro no sulco se desangra, escoitaba
eu na rúa da Paz de Ourense a don
Ramón Otero Pedraio, a falar da Galiza
como a nosa terra prometida. As súas
palabras de mestre entraron en min para
sempre, como a semente que na terra dorme
cando o bosco soña. Din así
“ Soio se pode chegar a ser universal,
é decir, triunfador do tempo facéndose
donos da terra da redención, pra
que nela poda nacer a palabra da verdade.
Cando Galiza sexa dona do seu espírito
será escoitada e outra volta será
o fogar onde acudan os camiños infindos
da terra e do mar.” No fogar que é
o Museo do Pobo Galego celebramos hoxe os
camiños que nos levan ao futuro da
Galiza.
|