Quero
que as miñas primeiras palabras sexan
de agradecemento á Asociación
de Escritores en Lingua Galega por elixir
o Presidente da Real Academia Galega como
o seu portavoz neste acto solemne de xusto
recoñecemento a unha institución
tan nosa como é o Museo do Pobo Galego.
Moitos
soñaron, antes ca nós, con
constituír un Museo no que se recolleran
as formas de vida e a arte popular galegas.
Niso
soñou dona Emilia Pardo Bazán,
Presidenta da Sociedade do Folklore Galego,
cando nun discurso pronunciado o un de febreiro
de mil oitocentos oitenta e catro, pedía
conservar a memoria das nosas tradicións
e formas de vida, arquivándoas, musealizándoas,
para asegurarlles ás futuras xeracións
o coñecemento da historia do seu
país.
Soñaron
tamén con este Museo, Murguía
e Villamil y Castro, mentes poderosas e
corazóns sublimes de amor á
Terra, para que a cultura popular, fráxil
e fuxidía quedara, dalgunha maneira,
como un referente para os séculos
vindeiros.
Soñaron
e nese soño traballaron os membros
do Seminario de Estudos Galegos e fixérono
co entusiasmo que poñían nas
cousas culturais do País, coma se
presentisen que o tempo que tiñan
era curto. A violencia irracional encarcerounos,
matounos, espallounos polo mundo facendo
imposible aquel soño.
Por
fin, os soños fixéronse realidade
naquel vinte e nove de outubro de mil novecentos
setenta e sete cando se abriron ao público
as primeiras Salas de Oficios.
Aquel
era o momento xusto para erguer este monumento
a favor do pobo galego, o “momento
cósmico” que diría Otero
Pedrayo ou o kairós que diría
un providencialista: o tempo marcado e rexistrado
polos deuses.
Esta
obra non se podía facer antes, por
razóns obvias, pero seguramente tampouco
podería facerse despois. Aquel era
o momento preciso porque a galeguidade era
un sentimento colectivo, que nos xunguía
nunha empresa común, que nos daba
pulos para pensar en cousas grandes.
Aínda
non se inventara o “lugarismo”
que leva a fragmentar e a parcelar as ilusións
creando microcosmos, supostamente culturais,
e que non son outra cousa que unha especie
de coutos de caza nos que a idea de Galicia
non é máis que un reclamo
para conseguir subvencións, para
seguir alimentando o “lugarismo”,
o castro mental.
Hoxe
chámanse tamén cultura, e
nelas fanse investimentos millonarios, as
duascentas enchentes que se organizan nas
comarcas e nos pobos en honor á filloa,
ao grelo, á bica, ás abondosas
partes do porco; en honor ao percebe e ao
salmón cando hai máis de dez
anos que non habita nas augas galegas un
só exemplar deste nobre peixe.
Aquel
era, pois, o momento axeitado, cando o gusto
pola verdadeira cultura aínda non
estaba estragado, cando sabiamos mirar ao
lonxe, ás cousas grandes e nobres,
aos empeños sublimes.
Pero
aquel era tamén o momento preciso
para salvagardar o que a lexítima
modernización ía condenar
a morte. Todos presentiamos que a entrada
no Mercado Común ou Unión
Europea impoñería mutacións
radicais nas formas de sociabilidade no
mundo rural, agrario e mariñeiro.
O que non agardabamos era que o cambio fose
tan inmediato e tan brutal.
Aínda
non transcorreron vinte anos e pouco queda
xa daquela sociedade conformada por dous
mil anos de historia. Por iso, foi un acerto
levantar este Museo naquel intre, cando
as xentes do campo e do mar sabían
aínda chamarlle a cada cousa polo
seu nome, cando calquera labrador era quen
de descompoñer o arado: a rabiza,
o temón, a chavella, o teiroa, o
rostro…
Aquel
era o momento, e así se fixo, de
recoller exemplares da obra dos ferreiros,
dos cesteiros, dos telleiros, dos carpinteiros,
dos albardeiros. Grazas a iso fomos capaces
de manter a ficción dun mundo definitivamente
morto, pero que pola maxia da imaxe e da
linguaxe segue a estar presente na nosa
vida.
O
Museo foi posible tamén porque aínda
vivían Fraguas, Taboada Chivite e
Xaquín Lorenzo, os restos do naufraxio,
pero activos e operantes, mestres na Etnografía
e na Antropoloxía que deseguida conectaron
cos daquela novos. Os novos constituían
unha xeración que mantiñan
os mesmos sentimentos de galeguidade que
os do Seminario, a mesma lealdade cara a
Galicia pero, se cabe, mellor formados ca
eles. Traballaron dende o primeiro momento
Carlos García Martínez, Xusto
González Beramendi, Rafael Baltar
e ademais Acuña Castroviejo, García-Bodaño,
González Reboredo, García
Alén, Vázquez Varela e a delicada
pero firme presenza de María Xosé
Fernández Cerviño e de tantos
outros que puxeron nesta obra a súa
fe, o seu traballo desinteresado e a súa
contratada galeguidade.
Polo
meu oficio de historiador estou habituado
a analizar e a valorar as grandes obras,
os monumentos da galeguidade que fixeron
cantos nos precederon. E sempre sentín
unha certa humillación por sermos
incapaces, os de hoxe, de estar á
súa altura. Pero contemplando o Museo
do Pobo Galego, soñado por tantos
pero levantado e coidado polas xeracións
da posguerra, síntome reconciliado
comigo mesmo e co meu tempo. Porque todos
nós construímos, dunha ou
doutra maneira, este monumento da galeguidade.
|