2004

  17 de xullo
    Homenaxe "O escritor na súa terra" a Salvador García-Bodaño
    Laudatio (Xosé María Álvarez Cáccamo)

TEMPO DE TEIS PARA SALVADOR GARCÍA-BODAÑO

Na data de hoxe, 17 de xullo de 2004, cúmprense 69 anos exactos desde o día en que o poeta Salvador García-Bodaño Zunzunegui viu primeira luz de existencia neste barrio vigués de Teis onde nos reunimos os escritores e escritoras de Galiza para celebrar a súa transparente traxectoria civil, humana e literaria. A Asociación de Escritores en Lingua Galega, que el axudou a andar hai máis de dúas décadas como integrante da súa primeira equipa directiva, recoñece e aplaude unha longa andaina de compromiso: a entrega de Salvador García-Bodaño ás causas urxentes da nosa historia contemporánea e a moi altos labores de coidadoso e sólido tecido poético e narrativo. Hoxe preséntase diante da memoria histórica e o presente vivo do seu barrio natal, daquela xente que mantivo aceso ao pé de cada hora o facho da resistencia política fronte á ditadura logo do levantamento fascista que estoupou un ano máis un día despois da hora do nacimento do poeta, quen dialoga desde o poema e desde a presenza civil co universo da súa primeira nación inmediata, co seu Tempo de Teis, anterior ao fundamental -estética e vitalmente trascendido- Tempo de Compostela.

Na andaina de mocidade compostelá encetou García-Bodaño o seu itinerario de horizonte colectivo como membro do grupo de colaboradores de "La Noche", aquela faísca primeira a abrir rumbo na lamacenta escuridade, e foi premiado nas Festas Minervais, un dos símbolos grupais da súa xeración. A certeza galeguista atinxiu vías de expresión e axitación através do seu papel como cofundador da asociación cultural "O Galo", referente crucial da Compostela alumeada en flor de loita e esperanza durante a década dos sesenta. Naquelas mesmas datas fundacionais integrou o "Consello da Mocidade" e colaborou a impulsar a creación do clandestino Partido Socialista Galego, historia fundamental do nacionalismo, conciencia lúcida de nós. Foi o poeta membro do comité central do PSG e dirixiu a Secretaría de Información, Prensa e Propaganda, empresa heroica en tempos de esmagante imposición propagandística enmascarada no disfrace de "Información y Turismo". Afastado do activismo político partidario, Salvador García-Bodaño Zunzunegui permanece na fidelidade ás súas conviccións na órbita do nacionalismo democrático de base europeista e universalista, vía ideolóxica que percorre através da súa participación como impulsor de moitas plataformas e institucións cuxo albo é a normalización da nosa vida política e cultural: a revista "Teima", a "Fundación do Padroado do Pedrón de Ouro", o "Museo do Pobo Galego", o "Museo de Arte Contemporánea Carlos Maside", o "Instituto Galego de Información", "Escola Aberta", a "Asociación de Traductores en Lingua Galega", o "Pen Club", "A Asociación Galega do Libro Infantil e Xuvenil", a "Fundación Castelao", a "Asociación de Escritores en Lingua Galega". Foi presidente do Ateneo de Santiago e hoxe é membro numerario do Seminario de Estudos Galegos e da Academia Galega.

A súa escrita reborda o cerne primordial do poema para facerse conversa puntual através da colaboración xornalística, labor no que se estreou nos sesenta para a organización, en colaboración co inesquecíbel Borobó, da "Páxina de Letras" de El Correo Gallego. "De onte a hoxe", rebautizada logo "No pasar dos días", é a sección rigurosamente semanal da súa voz en El Correo, onde, en palabras de Basilio Losada, o comentarista entréganos o seu rexistro de "meditador severo e ás veces iracundo, tamén irónico cando o caso merece un esforzo de comprensión." O meu primeiro encontro con Salvador, alá polos anos centrais da década dos oitenta, reveloume esas facetas do home espelladas no labor do columnista de opinión, coas que simpaticei a primeira vista: a paixón da ira xusta e vehemente, a meditación equilibrada e pormenorizada e a ironía como aparello esencial para a interpretación do mundo. Logo funlle aprendendo outras dimensións, entre as que sobrancean o seu espírito de bonhomía e cordialidade, ou sexa a bondade que se manifesta sen disimulo.

O relato, a novela, a tradución e a crítica literaria e de arte constitúen modalidades creativas en que a súa escrita alcanza novas inflexións. Os misterios de Monsieur D'Allier, novela recoñecida co Premio da Asociación de Críticos de España en 1993, establece un contraponto de amenidade e ledicia fronte ao rigor esencialista e grave do discurso poético. Na obra de Xulio Verne, Claude Roy e George Borrow traballou a conciencia para entregarnos preciosas versións galegas. Antón Avilés de Taramancos, o permanentemente lembrado amigo e poeta central da nosa historia, chegou a nós desde Colombia através da noticia que del puxo Salvador García-Bodaño, compañeiro fundamental do autor de As torres no ar, naquel saudoso Grial do ano 1963. Antón regresou ao poema, que non lle acudía doadamente a aquelas distancias cósmicas do altiplano, grazas ao empeño amoroso de Salvador e viviu ademais no eido da súa palabra analítica. Luis Seoane ou Rafael Dieste, Carlos Maside, Xaime Quessada e Xesús Corredoira mereceron tamén a aproximación crítica de García-Bodaño.

Estes escritores e artistas forman parte da extensa nómina de figuras humanas en que o poeta recoñece os seus propios sinais de identidade e que viven na elexía emocionada e na homenaxe da existencia presente através de moitos poemas espallados en diversas publicación periódicas (recolleitos logo para a súa publicación en libro) ou concentrados no espazo concreto dalgúns volumes poéticos. Son, en análise crítica de Arcadio López Casanova, os "símbolos actoriais", os "signos autentificadores do corpo social", xente da cultura nosa e universal cos que se identifica Salvador García-Bodaño en discurso de clave épica e dicción lírica. Vibra unánime o perfil e a anatomía profunda dese colectivo homenaxeado en diálogo coa voz máis íntima de Salvador. Non hai distancia entre a dimensión privada do seu acento, a do "home só ao pé de cada hora / como un soño esvaido", e ese outro cántico de recoñecimento da propia materia humana no espello fluvial das xeracións e dos nomes singulares: "a memoria / que entre todos se reparte."

García-Bodaño é o poeta da voz esencial, substantiva. As súas fórmulas rítmicas e compositivas, os versos quebrados en estralos, a opción da fala espida e a emoción concentrada deseñan xa en Ao pé de cada hora (1967) un estilo senlleiro. A gramática ferida de Pimentel ecoa, acaídamente reinterpretada, nese primeiro libro de vontade existencialista e crítica onde hai tamén un lugar para a exaltación afirmativa do amor e do erotismo. A maquinaria da forma inmóbel que o poeta aprende nos cancioneiros medievais -unha das súas querencias máis transparentes- produce solucións anafóricas e paralelísticas que afortalan o dramatismo da súa perspectiva emocional, situada moi lonxe da distendida ollada propia dos poetas da escola neotrobadoresca. É a súa unha disposición disconforme, a do poeta que desde a conciencia da tebra como dor ancorada no abismo íntimo abre unha luz rota en dirección á noite comunal: "Galicia do si, do non e do quen sabe, / dúbida inmensa / a falar sempre o que lle mandan / sen decir o que pensa."
Tempo de Compostela (1978), Premio da Crítica Española de 1979, adensa aínda máis o labor de labranza pétrea, a do poema concebido como peza escultórica ou perpiaño rotundo a construír o corpo extraordinario da Cidade. Lembro a miña sorpresa e o meu pracer de leitor relativamente mozo diante da segunda edición -de 1979- deste libro, a que o xenial Luis Mariño dirixiu en Edicións do Cerne, papel rexistro Ivori de Sarrió de 140 gramos, tipografía Garamond de corpo 18, cuberta con magnífica augaforte de Alfonso Costa, de quen son tamén as ilustracións interiores. É unha xoia bibliográfica e no seu centro latexa o diamante do verso lapidario, pedra preciosa para unha épica da colectividade insurxente, Compostela como nación indiscutíbel. A fusquenlla persegue pola sintaxe das rúas barrocas e através da frase substantival de García-Bodaño aos arcebispos, aos señores, aos capitáns: "Polas hedras do sangue / rebentaban xa / as novas follas / da patria clandestina." Por momentos, na persoa do eu plural queremos adiviñar o pouso fundador de Manuel Antonio, aquel seu especial vangardismo emotivo, os afectos da intimidade verquidos sobre o horizonte da multitude. O eu da intrahistoria íntima en prolongación natural cara o nós da Historia, clave cosmovisionaria sinalada por Arcadio López Casanova. O ser da colectividade asumida como músculo e razón do corpo propio maniféstase en Tempo de Compostela desde os nomes singulares de Rosalía, Otero Pedrayo, Cabanillas, Castelao, Carlos Maside, Fermín Penzol, Francisco Fernández del Riego, Luis Seoane e Ramón Piñeiro. Escoitade estes estralos de exacta necesidade no poema dedicado a Castelao:"Non, / non é verdade. /Repara: / na miseria / das airas / a fame é unha lanza. / Non é verdade. / Cala: / son cousas da vida / ti e máis nós / Atila / o silencio que fala."

Tempo de Compostela, libro aberto, medra para incorporar na edición da Obra Poética reunida por Espiral Maior en 1993 os "Poemas diacrónicos" que conformaran en 1989 o volume Compostela, edición limitada e encargada polo Concello de Santiago. Reformula este conxunto a norma trobadoresca en libre proposta expresiva. As palabras e os días, terceiro apartado do volume recompilatorio, recolle poemas espallados en revistas e papel de homenaxe. Moitos deles agromaron ao calor da circunstancia e foron requeridos con urxencia. O poeta de bon oficio, comprometido coas causas xémeas da Ética e a Estética, puxo na solución do encargo tanto empeño como na feitura daqueles outros textos que procederon dunha demanda íntima e espontánea. Antonio Machado, Pablo Neruda, Álvaro Cunqueiro, Aquilino Iglesia Alvariño, Celso Emilio ou Eusebio Lorenzo son algúns dos convocados a ese vixiante diálogo coa memoria colectiva singularizada en nomes de amizade e admiración que é designio permanente de Salvador García Bodaño. Na lembranza de Aquilino regresa aquel "día de verán, remoto alveiro" que puxo sombra de noticia estarrecente, a morte do poeta, sobre as areas da praia de Boa e os corazóns mozos de Antón Avilés e Salvador. Mozo era tamén o corazón de Eusebio Lorenzo na hora da súa marcha, que o poeta rexeita con dozura neste terceto cabal, mostra, entre outras moitas, dos seus moi ben fiados traballos de sonetista: "Pensa un verso, a palabra desexada, / e nela volve aos eidos ben amados / como se o que pasou non sucedera."

O tempo presente de Salvador ten o seu cerne de constancia entre as pedras serenas e nobres da casa de seu, situada en Santa María de Lampai, onde se fortaleceu en amor de nova mocidade con Xulia, quén sabe se reencarnación intersecular daquela rapaza coa que falaba Xan Airas na cantiga onde o trobeiro medieval soña viaxar con ela "per caminho de Lampai / passar Minho e Doiro e Gaia, / vestida dun pres de Cambrai. / Deus, ¡que ben lhe está manto e saia!". Os Poemas de amor a Xulia, derradeiro capítulo da Obra Poética editada no 93, deseñan o retrato da amada como creación do propio soño, clave existencial na procura da definición do ser namorado, defensa contra o cansanzo provocado pola mentira exterior. A inflexión reiterativa do discurso en equilibrio co proverbial acento quebrado, lapidario e conceptual propios de García-Bodaño tecen un cántico de louvanza amorosa de singular tonalidade reflexiva.

Pero a mentira, a frivolidade, o consumismo inicuo e devastador, a estupidez masiva, o pensamento plano, a deshumanización programada... ameazan desde a distancia ese espazo de ledicia que se chama Santa María de Lampai. En Cidade virtual (2003), última e recente entrega do poeta, protesta xustamente irado e ferreñamente irónico o arquitecto daquela outra pedra humana de Compostela contra esas novas armas de devastación universal, ao mesmo tempo que nos entrega escenas gratas da memoria urbana. A súa voz tensa aquí a corda dun instrumento conversacional e satírico que nunca antes ensaiara, sen dimitir do lóstrego do verso grave en sucesión de estralos como bátegas de cicel sobre a pedra firme da súa cidade poética, tempo ao pé de cada hora en Compostela, tempo do mundo interior verquido sobre a Historia, o pobo, Galiza e o universo desde Santa María de Lampai, tempo inmediato deste instante do 17 de xullo de 2004 en Teis, desde onde regresamos con Salvador García-Bodaño Zunzunegui a aquel día de 1935 en que comezou a nacer a palabra e a vida que hoxe celebramos. ¡Parabéns!

Xullo 2004

 
[volver ao índice da homenaxe]   [arriba]