Miñas donas e meus señores:
Permítanme aclarar en primeiro
termo o diafórico título que encabeza as miñas palabras e, de
paso, os motivos da reflexión en voz alta que aquí me propoño.
O destino da literatura e a literatura como destino. Diáfora,
como dicía. Ou, se consenten vostedes o helenismo, antanaclase
ou repetición dunha palabra con significación distinta. Porque
o destino do que falo é susceptible de ser analizado dende
puntos de vista diversos e conversos, uniformes e disformes,
heterodoxos ou orixinados na iterada ortodoxia, a que
desgraciadamente sustenta moitos dos xuízos que actualmente se
verten ao redor do mundo literario. Refírome, pois, ao destino
da literatura como lugar ao que se dirixe, como punto final, como
propósito ou como conxunto de intencións que laten neste suceso
artístico. Suceso artístico, repítoo con énfase para sinalar
dende o comezo que non serei eu quen fale doutros aconteceres que
pululan a carón da arte literaria, devires que dende hai anos
veño denominando como pseudoliteratura ou sucedáneo literario.
Intrusións propias deste mundo globalizado no que impera a
mercadotecnia e a carencia de escrúpulos e onde o máis necio
-ou necia-, disoluto -ou disoluta-, botarate -ou botarate, que o
feminino neste substantivo carece de forma diferenciadora-, o
máis torpe, apuntaba, se permite redactar ou asinar papeis tipo
folio no que se pretende contar calquera tipo de peripecia vital,
trama ou novelesca historia.
O sucedáneo literario non me
interesa nin sequera como fenómeno social. Non me interesa en
absoluto. Nin as millonarias vendas de exemplares, nin as causas
do éxito de determinadas escrituras ancoradas no tópico, na
repetición esquemática, na ausencia de sorpresa e na asunción
do dogma xenércio de modo aquiescente e reiterativo. Renego do
sucedáneo e, confésoo, prego a diario ao meu Deus predilecto
pola súa decadencia, lesión ou deterioro. A pseudoliteratura
oculta nestes tempos á verdadeira literatura, velaquí o
problema. Confúndense aos públicos, aos discentes, aos
diletantes, vendendo como tal productos industriais que cospen,
maltratan e vulneran os principios elementais sobre os que se
levantou o edificio da LITERATURA. Con maiúsculas. A disciplina
fundamentada na orixinalidade, nos xogos metafóricos, na riqueza
lingüística, na harmonía de sons, nos pentagramas rarísimos
compostos por miles e miles de palabras que lentamente van
rezando as súas músicas ocultas. A literatura capaz de
transformar a vida, de facela máis feliz e venturosa. Esa é a
que me interesa nesta hora e desa é da que pretendo falar. Da
súa dirección, do sentido que debe seguir para non extraviarse,
do seu destino.
A outra parte da conferencia
permítanme a ousadía de simbolizala na miña persoa e na miña
obra literaria, vocación á que fun chamado non sei por que
oculta musa ou por que agachada vontade pero vocación en suma,
oficio que profeso con predilección e absoluta entrega, destino,
vontade que conduce e colma a miña existencia. Escritor é o meu
destino, así o admito e con tal sorte me conformo. Levo anos
observando a vida máis dende os libros, e dende a soidade, que
dende a vida mesma. Intentando construír o meu propio universo
literario lonxe do ruído das modas, da fama ou, se me apuran,
dos aconteceres tanxentes co propio mundo literario, moitas veces
distorsionado polos ecos exornativos, ornamentais, aos que
habitualmente fago referencia: a imaxe pública dos escritores,
declaracións, premios, cifras, movementos xeracionais, etc.
Quero dicir que a literatura é por si mesma. Que son as novelas
as que deben dar conta da súa calidade e da súa altura
estética no futuro, as que articulan unha linguaxe autónoma e
indómita e que serán elas, só elas, as que falen no futuro dos
seus autores. Non creo que os escritores sexamos mellores ou
peores pola nosa transcendencia social ou política, polos nosos
credos e virtudes, polas nosas carencias humanas ou defectos. Os
escritores, como tales, debemos ser referenciados única e
exclusivamente na nosa obra literaria. Todo o demais resulta
fatuo e inane para o mundo da arte e do tempo, único xuíz real
da nosa estatura literaria.
Asumido pois que o meu destino é a
literatura querería significar nesta ocasión, miñas donas e
meus señores, o sentido das palabras que dende hai tantos anos
intento plasmar en forma de novelas, poemas, reflexións, sobre a
páxina branca que atormentaba a Unamuno ou sobre a superficie
inasible do universo que o mestre Borges lirificou para gloria e
orgullo da humanidade. ¿Para que, para quen, por que escribo?
Creo que non existe unha pregunta máis formulada aos que
profesamos este oficio e creo tamén que a resposta que os
escritores outorgamos depende máis do propio estado de ánimo
-do humor, do malhumor, da momentánea paixón- que dunha
meditación consecuente e inalterable. Son tantas as motivacións
que laten por tras de calquera escritura literaria que argumentar
unha soa causa deste oficio semella sempre insuficiente e
baladí. Eu quédome, e desculpen o plaxio, coa frase sabia de
Gesualdo Bufalino: Escribo para habitar o deserto, para non estar
máis só e para defenderme da tentación da nada. Nunca
encontrei tan sintetizados os condicionantes que rexen o destino
do que lles falaba.
Habitar o deserto,
o tedio, o depauperado mundo de ocasión, liberalizado e
sometido, gris, banal, repetidamente infausto. Non estar
máis só: non esquezamos que por tras de cada obra
repousan caladas centos, miles de horas de traballo, de
optimismos e baleiros, de abismos, de desánimos, de gozos e
negruras e admonicións. Para defenderme da tentación da
nada ou, en palabras de Cesare Pavese, defenderme das
ofensas da vida. ¿E que ofensa peor, máis deleteria, que a
nada? O absurdo definido por Kafka naquel castelo que
simbolizaba, penso eu, o xénero humano e as súas
deshumanidades, o silencio clamoroso, a fatiga do pensamento, a
inexorable circuncisión dos propósitos máis loables e
meritorios para asumir a propia decadencia, o deterioro, a morte
por fin. Escribo para habitar o deserto, para non estar máis só
e para defenderme da tentación da nada. Escribo para sobrevivir,
miñas donas e meus señores, non existe outra resposta.
E por qué escribo. Acudirei ao
tópico para formular o meu pensamento. O tópico, neste
interrogante, é navegar pola memoria e encontrarme fronte ao
recorrido ensaio de Jean Paul Sartre Qu'est-ce que la
littérature? O pensador refutaba a función evasiva das
letras e centraba o seu discurso na conciencia reveladora do ser
humano. O home como descubridor das cousas, o home como elemento
vertebrador, ou esencializador, da realidade. Esa esencia, sen
embargo, posúe corpo e razón cando o lector a descobre e a
reinterpreta. Ata aquí asumo como propia a postura sartreana.
Asunción que se torna incrédula e mesmo belixerante con outros
pensamentos do francés, concretados estes no quen, no receptor,
no consumidor da obra literaria. Para Sartre debemos escribir
para o lector contemporáneo, para o que está integrado na
condición histórica que nos rodea. Serían, pois, as forzas
sociais as impulsoras e mesmo recreadoras do acto literario. Non
o creo. Para min a literatura parte do individuo e dos seus
propios condicionantes, é un acto estrictamente individual e
como tal debemos entendelo. Así o asume o propio pensador noutro
dos seus ensaios, menos coñecido que o anterior e a todas luces
esclarecedor, falo de Les mots, onde o filósofo
pretende liberarse de erros pasados, erros que para min
constitúen a cerna de Sartre, aínda que el o negue, e tamén de
todo escritor de raza: a salvación pola escritura. Pero estas
son palabras maiores que nos introducirían en metafísicas
inestricables e que non desexo discutir neste texto. A miña
intención segue sendo a mesma: revelar o para que, o por que e o
quen da miña literatura. A miña, e non a de Sartre,
evidentemente.
Abandono, pois, o curso anterior e
regreso a un dos meus particulares convencementos: escribir para
o tempo, para a memoria. Escribir coa vista situada no perdurable
e non no breve e circunciso e limitado. Non se trata de elaborar
novelas acordes cos modismos imperantes ou próximas ás
correcións e ás rectitudes estilísticas, senón de intentar
construír un universo literario insólito, diferente e
diferenciado. Son dos que opinan que a construcción dunha voz
propia importa moito máis que o éxito inmediato, que o
recoñecemento torrencial dos públicos, que a ocupación de
planas periodísticas e espacios televisivos. Gústame a miúdo
falar da literatura permanente. Os textos que redescobren novas
realidades fantasías emocións entusiasmos luces poemas, cada
vez que regresamos ao seu colo. Eu creo que escribo para que me
volvan ler e non para que me lean. Nesa dirección situei a
novelar pentaloxía que ocupou dez anos da miña existencia e,
tamén, os outros textos narrativos edificados no territorio dos
magos, Monterrei, esa tribo na que resido e onde corren
solitarias e libres as miñas ansias de rebelde. Porque no fondo
é iso e só iso o que son: un escritor incómodo coa situación
que padecen actualmente as letras, confusas e confundidas no
medio dun submundo no que todo parece ter valor e consideración
literaria. E non é así. Négome a aceptar que todo poida servir
para agrandar e acrecentar as marxes da verdadeira literatura.
Creo que vivimos baixo a dictadura do simplismo (así o afirmo e
así o veño repetindo, como profeta no deserto, durante toda a
miña existencia de escritor), pero non debemos tirar a toalla.
Non, cada vez somos máis. Seino porque escoito voces que me
chegan, murmurios que anuncian tempos mellores e felices e
gratos, cartas, como soliloquios, que queren romper para sempre
os silencios e mordazas. Resistir, non equivocar o camiño,
resistir, manterse fiel aos mestres que depositaron na nosa
lingua o sabor do eterno, resistir, esa é a consigna. Evohé,
evohé, aquel grito de Cortázar...
As estéticas reinantes son as das
medianías, as da banalidade, as do todo vale por ocupar un lugar
nos medios de comunicación. O mundo literario converteuse nun
desfile de rostros que esqueceron os máis elementais dogmas da
da arte -a arte que dura, que nos define e defende, que vence ao
tempo, que nos delata, que nos afirma. Ás veces creo, e escribo,
que non é este o meu este tempo. Contemplando o castelo de
Monterrei, inventando historias que carecen de importancia porque
o único relevante son as palabras e as formas e músicas que as
contan. Últimamente -cando digo <últimamente> quero dicir
estes anos que nos preceden- padecín a teima de edificar unha
novela que agachase melodías entre as súas páxinas, adiquei a
ela esforzos e cinco anos de absoluta entrega. Falo de Os
séculos da lúa: un intento de pensar o tempo, de
reconstruílo a partir dunha trama aparentemente inverosímil
onde os grandes temas da literatura universal estiveran
presentes: o amor, a morte, o destino, o fracaso, a
inmortalidade.... A novela quere ser un pentagrama onde as
palabras se convirtan en notas, sonidos, que van descifrando unha
inusual canción: a canción que persistise se as palabras
perdesen a súa substancia ou significado. Pensaba aquela verdade
de Shopenhauer: <Se o universo desaparecese, a música
perduraría>. Ou aquela aínda de Paul Valéry: <A música
exerce sobre nós unha soberanía superior a calquera outra
arte>. A novela da que falo, Os séculos da lúa, é
a maior ferida da miña carreira literaria. Considerada unha obra
mestra pola crítica, elevada ao canon por algúns analistas
literarios, premiada en Madrid cunha Bolsa do Ministerio de
Cultura e, sen embargo, obviada absolutamente polo mundo
literario galego. ¿Que facer? Resistir, resistir, resistir,
velaquí o verbo. Creo ferventemente na metempsicose da arte,
creo que a alma das novelas pode resucitar en calquera momento e
encontrar o lector, os lectores, o mundo. Creo que, a diferencia
do sucedáneo literario, a literatura verdadeira pervive,
perdura, estende o seu corpo, multiplícase co tempo e vence ao
invencible Goliat da mercadotecnia. Esa é a miña doutrina e a
miña convicción. Por ela continúo neste destino. A literatura.
O meu reino. O único que eu podo habitar. O único no que pode
tomar alento a miña voz de pirata, de periférico, de disidente.
Porque o reino da literatura,
miñas donas e meus señores, afástanos do mundo. Equivócanse
estes que aseveran que ao escribir un pode vivir moitas vidas.
Falso. O escritor vive menos que o resto dos conxéneres. Porque
o existir sempre está ao outro lado do cristal, na alameda, no
parque, no bar, no asfalto, na terra, onde a xente respira de
verdade, e goza, e crece, e sofre, e morre, e espera. Nós non
somos os protagonistas da historia, somos os seus residuos. Os
que miramos o outro lado das cousas para saber que aínda estamos
vivos. Os que certificamos que a realidade e a ficción converxen
unidas neste orbe miserable, neste espacio conquistado polo atroz
liberalismo, pola vulgaridade, pola copia e a repetición
constante. O tedio, sempre o tedio.
En resumo, pois, escribo porque non
sei facer outra cousa. Porque a literatura é o meu destino.
Porque creo que a beleza é o mar que nos falta. Porque detrás
do absurdo e da senrazón repousa sempre a sensibilidade, a
emoción, o corazón enteiro das cousas que realmente pagan a
pena: o ser humano, sempre o ser humano. Escribo para o tempo.
Para os homes e mulleres que saben chorar, aínda, co mencer
laranxa palpitando nos ollos. Para os infelices que buscan
incansablemente a felicidade. Para os felices que só saben mirar
o futuro. Para os proscritos que sosteñen as novelas como se
fosen unha prolongación do seu corpo. Para os que bican as súas
páxinas, e acarician a súa memoria, e falan delas, e crecen con
elas, e son. Escribo para olvidar que escribo, que perdín o
norte neste afán. Escribo porque son escritor, ¿que máis podo
dicirlles? Talvez a sentencia categórica do meu admirado Alonso
Quijano: Soy quien soy. Nese sintagma vai debuxada a
miña vida. Soy quien soy. Escritor. Velaquí a
definición exacta dos meus días.
Sabido o meu destino conviría
reflexionar sobre o destino da dama que marca o meu existir:
¿Onde se dirixe? ¿Resistirá ela como eu resisto? ¿Caerá
aplastada pola compracencia, polo tópico, pola lasitude, pola
fatiga inmensa que depositan no seu lombo os centos de
declaradores profesionais que profesionalmente declaran que todo
está escrito, que a orixinalidade resulta imposible, que a
novela morreu? E non só a novela. Hai anos que observamos
impresas as certificacións mortuorias de críticos como Foucault
ou Barthes, empeñados en afirmar o óbito do autor, a
desparición do individuo solitario que constrúe os seus textos
lonxe do lugar común e do ruído clónico da posmodernidade. Non
me agradan os tópicos e moito menos os tópicos que anulan a
capacidade creadora, os dogmas que aniquilan a posibilidade de
elaborar discursos literarios insólitos, asintóticos, se me
permiten a expresión utilizada xa na miña O infortunio da
soidade para explicar as vidas literarias, sempre curvas,
ás que se aproxima a liña recta do establecido pero que nunca
chega a tocala (Asíntota: liña recta que se acerca
indefinidamente a unha curva facéndose tanxente a ela no
infinito). Négome a pensar que non é posible un discurso
literario innovador a estas alturas do partido, négome a crer
que a dirección tomada pola literatura será xa por sempre
inconmovible e unidireccional. O destino da literatura,
probablemente, non se escribe nas listas inmediatas de éxitos
senón no labor calado de autores capaces de construír o seu
propio universo: persoal, profundamente literario, razoadamente
estético. Autores que saben que escribir non sempre resulta
fácil e agradable, que é preciso moitas veces sufrir para
construír unha voz intransferible, única. ¿Quen dixo que a
literatura só se escribe para agradar aos públicos, para
recibir sorrisos de felicitación por facer menos tráxica a
existencia dos lectores? Hai novelas que resultan gozosas moitos
anos despois de seren lidas. Novelas que pousan no noso interior
as súas larvas e co paso do tempo permiten a nacencia de
xubilosas bolboretas que xustifican un pouco máis a eterna viaxe
dunha novela. A facilidade, argumento eu a miúdo, non debe ser
confundida coa felicidade, nin a simpleza coa depurada
estilística, nin as formas limpas de grandes mestres coa
carencia de argumentos estéticos de boa parte da actual
novelística, esgotada en si mesma, tan menor, tan
intranscendente.
Non toda, por suposto. Dentro da
novela actual conviven modos canónicos con elementos efémeros
que han de durar o que dure a súa moda nos estantes das
librerías. Autores protagonistas da historia literaria actual
que, sen embargo, nada teñen que ver coa propia intrahistoria da
literatura. Digo dende sempre que son os mestres os que
acrecentaron o valor da miña obra literaria, que é a tradición
a que me salva do tedio e a que serve para perpetrar o meu
discurso, que resulta acertada a expresión patentada por Harold
Bloom e que fala da angustia das influencias como forza
motriz da identidade textual dos autores. Moitos anos antes
argumentara tal verdade o admirado T. S. Eliot, magno crítico
literario á par de agudísimo e peculiar poeta. Explicaba o
mestre, no seu ensaio A tradición e o talento individual,
que a obra poética aparece como incomprensible se non
consideramos as súas relacións coas obras pretéritas. Esa é,
ao meu ver, a gravísima carencia da literatura actual: faltan
referentes de altura. O canon literario, tan movible e variable,
deixou de ser alusivo na moda literaria imperante. Aparecen
autores instalados nun caduco vangardismo, austero de
innovacións, que presentan como autónomos e autosuficientes os
seus textos. Vanagloria, petulancia, vaidade. A vangarda, na
novelística contemporánea, debe acudir ao fulgor do pasado para
perpetuarse na memoria e no corazón dos lectores (cando escribo
o sintagma "lectores" fago referencia ao receptor
libertario que transforma e interioriza a obra, evidentemente,
non ao consumidor ocasional de textos de oligomercado). A
vangarda novelística sitúase nun territorio que quero
explicitar de modo enfático: Non á morte da novela, Non á
morte do autor, Non á carencia dun destino diferente do banal,
mediocre e aliterario. O destino da literatura debe agardarnos
noutro lugar. O espacio onde as palabras volvan ter sentido por
si mesmas, onde o goce textual estea por riba das argumentacións
e tramas deliberadas, onde o ser humano vexa gravada a súa
esencia e a súa existencia, non a súa proxección na difusa
actualidade ou nas controversias sincrónicas do acontecer.
Fago, pois, auténtica apoloxía do
canon. E defino o canon como aquel conxunto de obras coas que
debo compararme para medir a miña auténtica altura literaria.
Polo tanto non está a miña obra en sincronía con este tempo,
senón co destempo pródigo da memoria. E sei que non está ben
vista polas modas esta postura, sei que pode parecer conservadora
ou carente de risco para algún profano que a escoite e quede só
na superficie dos meus xuízos. Nada máis lonxe da realidade. A
ambición estética é quen sostén o meu discurso e esa
ambición, seino, non casa con esta época gris que padecemos os
habitadores da arte literaria. Reclámanse novelas que cumpran os
requisitos que a hipotética demanda formula: claridade
expositiva, diálogos cinematográficos, ortodoxia lingüística,
situacións e personaxes dogmáticos, tramas mistéricas resoltas
en última instancia nos tópicos do xénero (a novela de
aventuras, a novela negra, a novela detectivesca, a novela que
desenvolve o insulso e decimonónico dictado do
plantexamento/nó/desenlace). Nada disto me interesa. É a
confluencia de palabra e emoción a que dá cabida á miña obra
e a que pretende marcar o destino da miña literatura (non falo
aquí doutro destino). Interésanme os personaxes como símbolos
da existencia, os argumentos como constancias estructurais, as
situacións como debuxos dos asuntos que sempre preocuparon ao
home: a morte, o amor, o absurdo, a metafísica, as ataduras do
tempo, a interioridade e os seus enigmas. Velaquí a miña
literatura: unha copia dos modelos universais que eu sosteño
como clásicos, ese conxunto de autores e textos que tecen ao seu
redor miles de círculos fructíferos e sabios, círculos que
crecen co paso dos anos e que nos descobren o que só eles poden
descubrir. As grandes novelas, como os grandes poemas, nunca
poden explicarse. Están sempre por riba do raciocinio e da
lóxica pautada dos xéneros. Nas novelas inmensas caben o teatro
e as súas dramaturxias, as líricas máis vigorosas e sensibles,
o ensaio filosófico e, se me apuran, a fugacidade do presente e
as súas querencias. As novelas grandes aumentan a medida que os
anos cobren a súa superficie, cando os mecanógrafos ou
amanuenses perden o seu nome dacabalo dos títulos que os
inmortalizan: Ulises por riba de Joyce, Macondo subido no cabelo
ondulado de Márquez, a señorita Dalloway de Virxinia Woolf, as
magnolias de Ferrín lategando os seus dedos de poeta, os
sudistas de Faulkner trenzando tremendismos, o nauta de Homero, a
Beatriz de Dante, as paixóns de Shakespeare, o Simbad de
Cunqueiro, o don Juan de Torrente, a doña Rosa de Cela, o tempo
pasado de Proust... tantos e tantos títulos, lugares, almas que
depositaron a súa grandeza por riba dos respectivos autores.
Velaquí o destino do que nunca se distanciou a verdadeira
literatura. Este e non outro. O destino escrito nas páxinas das
obras inmortais, eternas, permanentes, inmudables, erectas e
orgullosas fronte ás imposicións das modas e as súas torturas.
Malos tempos estes nos que é
necesario loitar para defender as evidencias, din que dicía o
comandante Guevara, arxentino e cubano, heroe e perdedor,
revolucionario e mito, rebelde. Malos tempos estes nos que a
verdadeira literatura ten que soportar o peso do sucedáneo
literario por riba da súa pel desprotexida. Época ambigua na
que as andrómenas que o sistema vende parecen pulular con
absoluta impunidade, recreándose, burlándose, humillando a
diario aos libros desaparecidos dos escaparates, das listas, dos
suplementos. Pero non do corazón. O corazón do ser humano e o
corazón da arte. Único lugar onde moran, e permanecen, e
sangran, e resucitan os textos escritos dende as entrañas da
literatura. A literatura que escribe a memoria, e a ambición, e
o desexo de construír un mundo entre os outros mundos. Ese é o
destino que eu percibo como único posible. O destino que eu
quero escribir para as miñas novelas. O demais, a pesar do
ruído e do éxito e das planas e inmediata atención e altas
finanzas e dádivas e aplauso, pouco ten que ver coa literatura.
O demais, afirmaba o príncipe Hamlet, é silencio. O silencio. A
Nada que debuxou Franz Kafka e que pervive, altiva e soberbia,
entre os fíos deste milenio que agoniza.
Miñas donas e meus señores,
moitas gracias.