Sempre
gustei das formas curtas. Da reflexión, do dietario, do
aforismo. Hai moitos anos, publiquei un libro de aforismos, Arca
cotidiana / Irispaxaros, que algúns "expertos"
críticos meteron no apartado da poesía, sen saber que o
aforismo, aínda que poida portar, como calquera xénero,
elementos ou matices poéticos, en realidade é un xénero
plenamente autónomo, do que existen acó e aló autores
canónicos que deixaron verdadeiras marabillas.
Teño agora no prelo un libro de
aforismos, A rocha imantada, a saír en datas próximas,
con letras capitais realizadas polo pintor Correa Corredoira, e
publicados por algúns xornais ou revistas dispersas algunhas
présas deles. Lévoos facendo desde mediados dos setenta.
Dou aquí algúns que figuran entre
os dos últimos tempos, a cabalo entre a reflexión e aforismo.
Púxenlles "O presente
continuo" porque, como work in progress que son,
quizais sofran algunha transformación ao longo do tempo.
O aforismo é un pequeño grolo de
algo. Ás veces unha iluminación dun aspecto dunha realidade. Ou
un botón que se nos cae das lapelas do espírito. Ou algo que un
anota, porque o vento da vida non o leve.
Nunca entendín cómo un xénero
tan áxil, tan breve, non está máis difundido nun tempo en que,
pola vertixe á que estamos sometidos, é unha maneira rápida e
inmediata de acceder a unha faísca, un tremor, un soño, unha
idea, un suspiro.
Benditos aforismos. Deberas levar,
amigo e irreal lector deste buzón borgiano e platónico que en
pantalla te chega, sempre contigo unha pequena libretiña, e
alí, deixar caer de cando en vez esas breves secrecións que a
todos se nos van caendo do espírito, un día e outro día.
Os aforismos acaban por debuxar,
algún día, o verdadeiro rostro de quen os practica.
A creación é unha viaxe ao que
descoñecemos, mais tamén unha revelación e unha epifanía. Un
traer cara a luz, cara ao lume. Para logo, plenos de iluminación
e de sentido, voltar a botar as redes no informe e indefinido. A
creación é un ascenso que é descenso, unha luz que é
"noite escura", un dicir que é calar, un voo que é
baño.
Acción, contemplación: Todo alí
ten sentido.
O artista di si ao
misterioso. É, nietzscheanamente, dionisíaco. Di,
rilkeanamente, si, ao "comezo do
terrible".
Xa dicía Vladimir Holan que non
entraba impunemente o xove na gruta das palabras... Por outra
parte, hai tanto tempo, xa, que carecemos de Virxilios que nos
guíen...
* |
Vivimos nun tempo de desacougo, de
desasosego. Un tempo sen deuses, ou con deuses de plástico,
divinidades cosméticas. Non añoramos os deuses, mais si o tempo
orxiástico de plenitude e de festa, de irradiación e de
silencio.
* |
Como Celan dicía, cómpre ir con
todo o ser cara á linguaxe. Ferido de realidade. E á procura de
realidade. Cara a un "ti" invocábel.
* |
Aura si. Pero cuidado coa
"aureola".
* |
Individuo fronte a masa. A única
masa: as da arxila e do pan. Fecundas, infinitas, levedantes.
* |
As verdadeiras auroras son tamén
ocasos. Toda noite é alba.
* |
Toda persoa anuncia despertar. O
que crea o naufraxio é o personaxe.
* |
Esta é a vida. Este abraio
infinito. Non hai outra música, outro son, outra harmonía.
Esta. A de aquí. Este despregue da arxila no enigma, do enigma
no infindo...
* |
A sobreinformación, en lugar de
informar, tece o real de fíos e tearañas. Nese labirinto, ata
os Ulises máis lúcidos poden naufragar. ¿E as Ítacas? ¿Pero
hai, realmente, Ítacas nos labirintos de tearañas? ¿Non
habitan alí máis ben as derivas errantes de Beckett, os
espectros somnámbulos de Kafka?
* |
Nietzsche queixábase de que os
filósofos nunca tivesen falado da importancia do nariz. ¿E da
man, do mapa táctil, dactilar? ¿E da ponta da lingua, esa serpe
imantada? ¿E do oído, esa buguina espiral onde todo entra como
son e naufraga en "silencio soñado"? ¿E do ollo, ese
diamante que o ve todo menos o seu propio proceso de mirar?
Nariz, ule. E ule esterco
fermentando. E salitre. E fume errante.
Non só rosas. Non deixes adormecer
só no edén a túa pituitaria.
Ule peste. Ule tamén gangrena. Ule
naufraxio.
Ule -escoita- o rumor que ascende
do teu sangue.
O clamor deste
"abaixo"...
* |
No noso mundo de simulacro e
representación, a Verdadeira Vida está ausente, como sinalaba
Rimbaud. O sagrado desacralízase, e no seu lugar cántas veces
se entroniza o banal. ¿Todo o sólido se desvanece no aire? ¿A
"neve" do futuro serán simples confeitos? ¿Nacerán
as ovellas nos "beléns" dos laboratorios? ¿A vivencia
da natureza virá dada por un vídeo portátil, pret-â-porter,
do National Geografic? ¿Devorarán, as próteses, o noso corpo
de carne?
¿Xa nunca o pan será corpo, o
viño sangue?
Eucaristías da nada...
* |
¿No futuro, como nun pesadelo
post-kafkiano, toda decisión pasará a través da póliza e do
bufete burocrático? ¿Ríos de papel, oceanos de trámites,
Amazonas de instancias, Himalayas de tarxetas e créditos e
impagos asolagarán a realidade?
Os diluvios do futuro non serán
como os do pasado.
Vexo un tipo alá enriba, no alto
dunha nube, poñendo cuños e cuños, e os papeis caendo como
folerpas irreais, cuadriculadas...
E un sen o cogomelo do paraugas...
* |
Como o necio do que falaba Antonio
Machado, confundimos os valores cos prezos. Os prezos coa
realidade...
* |
¿Non tendemos a ver, sempre -e
quizais en exceso- o presente como "encrucillada", como
se a cada instante nos xogásemos o todo ou a nada?
A cultura debe dar respostas máis
de fondo, menos meramente conxunturais, aínda que tamén esas
deba intentar respostalas. Caendo nas trampas do efémero, é
como se banaliza, e perde grande parte do seu alcance, do seu
calado. Ten que ser sincrónica, pero tamén diacrónica. Sabendo
que o presente constrúe o mañá. Que, se na fin está o
principio, como dicía Eliot, na luz da orixe latexa tamén a
alba.
A cultura debe procurar un certo
"peso". E un certo "pouso". Alcance. Debe ir
contra o serial e repetitivo da acumulación baleira e
redundante, mais tamén contra o flasheo continuo, o
palpebrexo inane.
A plenitude outorga peso, dicía
Kalidasa.
Certo que tamén -Guillén,
Chillida...- "o profundo é o aire".
* |
Novas cartografías. Para novos
oceanos...
* |
Procurar máis ámbito para a vida,
máis luz para o ser.
A luz de outro horizonte agarda
en pé.
* |
A creación é tan fundamental como
a leña e o pan.
A creación é un vento impregnado
de sentido moral.
É forza tranquila e furacán
desatado.
Luva ardendo na man.
Mirada no centro da cara.
Encarnadura no soño da carne.
A creación é o soño desperto do
real, a vertixe luminosa que atrapa a libélula do instante.
A creación é o que non ensinan as
escolas, nin os mestres, nin os pais; nin sequera os Avós nos
seus relatos.
Creación é sachar.
A creación é a consciencia de
saberse apto para o soño, propicio para a viaxe, cheo de
indicios, de acontecementos, de morada.
A creación é instante
interminábel.
Itsmo que canta.
* |
Compre romper as inercias.
Da man. Do sentimento. Da mirada.
Nada é posible nin imposible de
antemán.
A creación evidencia que os burros
poden voar e, no alto da maceira, poden cantar un día os merlos
brancos.
A creación mistura o touciño coa
velocidade e quédase tan ancha.
¿Non convocou no seu día Isidore
Ducasse, nunha mesa de disección, "o encontro
fortuito" dunha máquina de coser e dun paraugas?
* |
Cómpre acompasar a respiración e
os pasos, a aérea condición e o centro de gravidade, os
espacios abertos e os labirintos da alma.
A cuadratura do círculo é
viábel.
* |
Como no aleph borgiano,
nunha soa palabra, nun simple son, no esbozo dunha imaxe cabe
todo: o aminoácido abríndose camiño polo sangue, a enerxía do
cosmos, a cega luz dunha mirada, a gravidade insomne das rochas e
as montañas. As noites das Mariñas e as raíces do teixo. A
oxidación das hortensias en setembro e a caída dos cometas nas
noites de verán. As baleas da Patagonia e as torres de
Manhattan. Ghandi descalzo. Goya xordo. Amundsen chegando ao
Ártico.
Fagamos o noso aleph, o
noso haiku...
* |
Crear. E incitar a crear. A
creación é unha potencialidade de cada quen, pensaba Blake.
Cómpre despertala.
Creación, érguete e anda. Ponnos,
verdadeiramente, a camiñar.
* |
Debemos procurar unha luz
formiguexante. Chegar ás últimas, ás máis fondas nervaduras
do espírito, ás diástoles extremas do corazón.
Rimbaud, sempre Rimbaud: "La
vraie vie est absent".
* |
O máis pequeno acto de creación,
como dixo Artaud, é un mundo máis complexo e máis revelador
que calquera metafísica.
Hai que procurar o lugar onde o
lume mana e o manancío arde.
* |
¿Recuperar a lentitude, ese
"baño" silencioso, insondábel?
E a laxitude. E a latitude. A
altura na profundidade.
* |
"Vexo un fulgor calado,
unha corta intensidade que treme e se desvanece",
dicía o pintor Sicilia recentemente.
"Estar atento, deixarse ir,
saber estar, fluír coa materia para deixar que as cosas flúan e
poder fluír un con elas"...
"Relación de máxima
tensión... naturalidade do querer ser"...
"Transmutación do táctil
ao visual"...
REPRESENTAR O INVISÍBEL...
Universo translúcido,
envolvente...
A emoción percibida, sen efecto
artístico, na súa inteira nudez...
A imposíbel simplicidade "directa"...
¿Por iso pinta luz e
pinta pétalos?
* |
Canso está xa o oráculo. Xa non
formula profecías, nin aventura prognósticos. Non fai quinielas
xa.
Só envexa a cordura dos tolos, dos
nenos e do cans...
* |
Vin unha película na que unha
vella batía cun sacho na cachola dun lobo.
"Furtivos", chamábase.
¿Ela ou os lobos?
* |
As preguntas son moitas. Ningunhas
as respostas. E moito cavilamos.
As respostas son moitas, ou só
unha, se cadra: mais nunca será a nosa.
Detrás do vidro, o aire. Detrás
do aire...