"Quen queira
poñer a salvo a súa vida, perderaa; pero quen a perda pola
miña causa, poñeraa a salvo. Pois ¿de que lle serve ó ser
humano gaña-lo mundo enteiro se arruina a súa vida?".
Mateo 16, 25-26.
"All that is not given is
lost" ("Todo o que non se dá, pérdese"). Hasari
Pal. |
|
"O
prefacio é a parte máis importante dun libro. Adoitan lelo ata os
críticos", escribiu alguén. Non sei se lograrei, amigo lector e
crítico, que estas verbas introductorias te animen a ler, a mercar, e
mesmo a chegar a regalarlle este libro a un amigo, convencido de que non
é unha mala inversión. Vou tentalo, honesta a apaixonadamente a un
tempo, convencido de que non é este un libro artificioso, senón real
como a vida mesma, aínda que ousado na aposta; un libro que non ten
pouco de soño utópico, como aquel grafite de París: "Sede
realistas, pedide o imposible". Con todo, ben sei que a utopía
vende hoxe menos que o desencanto burlón e a acedume.
Este libro que tes nas mans non foi escrito
nunha arroutada, senón que recolle un traballo de varios anos de Ver
(á xente, a sociedade coa súa fermosura e a súa fealdade, a natureza,
o mundo que me rodea...), Contemplar (analisar para descubrir o que hai
oculto; ás veces, tamén xulgar, as cousas, a vida) e Actuar (porque
non é un ver de espectador, senón de actor implicado no teatro do
mundo). Un traballo que foi saíndo impreso, maiormente, ao longo dos
últimos anos, e que aquí se recolle con pequenos retoques (salvo
excepcións) e algunha indicación histórica para axudar a situar no
tempo o escrito hai anos. Isto pode facer que algunhas das realidades
que reflicte formen xa parte do pasado; por tanto, tamén, dun momento
máis inmaturo deste que escribe.
Como dicía Raimon Panikkar nun libro que ten
certas semellanzas con este: "Sigo crendo que madurez non significa
desencanto, nin experiencia, desengano" (Cometas. Fragmentos de
un diario espiritual de la postguerra, Madrid 1972). Estou
firmemente convencido que hoxe compre moita ousadía para non caer
esmagado baixo a lousa do desencanto, que foi traendo o fracaso de
tantas utopías que nos mobilizaron hai anos. Certamente, non esquezo
que moitas de esas utopías eran só grandilocuentes palabras, baleiras
de contido real, como nos invitaron a desconfiar os postmodernos.
Pero... ¡Benaventurados os que no escarmentan!
Benaventurados os afoutos, os audaces, os que se arriscan a trabucarse,
os que teñen a coraxe de apostar, aínda sabéndose imperfectos, os que
teñen unha fe na vida tan ousada que son quen a enfrontarse coas
propias limitacións e superar a inercia estática dos que non queren
comprometerse en cambiar nada, por temor a fracasar ou perecer no
intento. Benaventurados os ilusos, que manteñen a inxenuidade de ousar
recomezar a loita cada día a pesar dos fracasos cotiáns, porque seguen
crendo que aínda pode xermolar algo novo neste mundo vello, decadente,
conformista.
Cando compuxen este novo libro, dubidei varias
veces na orde dos capítulos. Algunha das persoas amigas ás que lles
pasei o manuscrito invitáronme a que empezara polo actual capítulo 3.
Así o pode facer o lector, se quere, pois hai nel páxinas que
inspiraron o espírito que percorre todo o libro dándolle unidade,
aínda que toque temas moi dispares e fora escrito en anacos ao longo de
máis de quince anos.
Nese capítulo 3 pode lerse nas páxinas de
"Confianza fronte ó medo": "Fronte á experiencia de
desesperanza, fracaso e medo que ameazan as nosas vidas, o insensato
mira para o outro lado, pero o sabio ve a dureza da realidade e, aínda
sendo sabedor de que non ten solución doada, busca atopar unha raiola
de esperanza no medio dos conflictos de cada día. Porque fronte ó medo
non hai outro antídoto que a esperanza que nace dunha confianza
radical". Tamén se pode ler en "A solidariedade abre as nosas
veas", que o que contamina hoxe as nosas vidas e afoga ós máis
febles é, sobre todo, o furacán da globalización, que pasa polo mundo
instalando a morte no seu camiño e arrasando tódalas resistencias,
amparándose na aparente falla de alternativa (o pretensioso fin da
historia). A globalización e o sistema neoliberal preséntanse coma
unha inevitable receita salvadora na que se subordina todo á economía
de mercado, crendo que cómpre destruír tódalas estructuras colectivas
que poidan ser un obstáculo para a circulación libre das mercancías,
convertendo o mundo nunha gran tenda, e afirmando dogmaticamente que esa
receita vai valer para todos. En fin, como se di unhas páxinas máis
adiante "¿Como é posible que sexa imposible?"... cambiar as
cousas, cando a fenda inxusta e intolerable entre ricos e pobres é cada
vez meirande. A globalización como intercomunicación na aldea global
é seguramente inevitable; pero non a globalización salvaxe é inxusta,
que ven cargada de desigualdades; cómprelle un control a tanto
especulación e tanto roubo. Xa hai máis dunha solución desde a
economía, como é a "taxa Tobin".
Pódese ler tamén nese capítulo que fronte a
esta síndrome NNA que invita a "abandonar toda esperanza"
como Dante na porta do inferno en calquera utopía de cambio
transformador condenada ó fracaso, hai curación salvadora. Algúns
decatámonos que en realidade esta postura nace dunha imposición do que
se deu en chamar pensamento único, global (esa concepción do mundo, da
vida, da política e da economía que nos quere convencer de que hoxe xa
non hai máis ideoloxía viable que a ideoloxía neoliberal e o sistema
económico de mercado total). Pero, fronte a tal pensamento realista
esterilizante e paralizante, un cre que si hai un antídoto: seguir
apostando pola utopía, a esperanza. É a utopía do Reino de Deus que
anunciou o Mestre de Nazaré, presente noutros proxectos de liberación
non relixiosos, pero non menos crentes.
Volvendo á organización do libro, outro amigo suxeriume, pola contra,
que era mellor empezar polos dous capítulos de persoas e persoeiros,
como así decidín finalmente. O que isto escribe, consciente de que
unha vida real con sentido, verdadeiramente humana, é o único que se
pode opoñer con forza a esa outra vida xenocida ou suicida tamén ben
real máis que as meras ideas, e que a vida está sobranceiramente nas
persoas concretas, decidiu empezar polos capítulos que falan de xente
moi concreta. Algunha xente é máis anónima, cunhas vidas moi sinxelas
(Mari e Mariví, Manolo e Evencio, Maruja, Candelaria, a Veneranda,
...), e outra é máis coñecida (o Che Guevara, Castelao, Cunqueiro,
Torres Queiruga, Chao Rego, Pilar Vivanco, Paulino... ou Casares).
Os tres capítulos restantes do libro falan de Xesús de Nazaré e a
relixión, os curas, os bispos e as Igrexas... Fálase desde a realidade
prosaica e a utopía soñada, desde as maldades e as bondades da
organización eclesial e dos que se declaran xente relixiosa e
cristián. Fálase desde o que é, e desde o que podería ser, non só
porque nos gustaría que fose, senón porque pode ser. Quizás un tema
aburrido para algúns, pero que lle pode resultar insospeitadamente
interesante a non poucos lectores. Entre outras cousas, porque
descubrirán un xeito de ser cristián, mesmo de ser Igrexa, máis aló
dos tópicos habituais dos medios de comunicación e das palabras
altisonantes da institución eclesiástica.
O que isto escribe, pensa humildemente que só hai alternativa para un
mundo insolidario e egoísta estando a carón da xente, acollendo a súa
sabedoría, reelaborándoa persoalmente e sendo capaz de apuntar cara ao
futuro, con idealismo ou con pesimismo, pero con esperanza. E, ao mesmo
tempo, comprometendo a propia vida neses proxectos sempre limitados e
insuficientes. Porque a alternativa pasa por comprender a sabedoría do
proverbio que encabeza estas letras introductorias ("o que non se dá pérdese") e que xa dixera doutro xeito moito antes o vello
Mestre Nazareno coa outra frase do encabezamento: quen pretenda gañar a
propia vida egoistamente perderaa: Só quen saiba perder a vida pola
causa da xente e do mundo e gañaraa verdadeiramente. A esa causa da
xente pola que merece perder a vida, o Evanxeo chámalle "o Reino
de Deus", un proxecto para homes e mulleres e para todo o cosmos,
que tamén espera "ser liberado da escravitude da corrupción e
levada á salvación gloriosa dos fillos de Deus", como di Paulo de
Tarso (Rom 8, 21-22). Unha loucura para este mundo globalizado a favor
duns poucos, pero verdadeira sabedoría para os que cremos que a única
auténtica globalización é a globalización da fraternidade, do amor
solidario. Porque como dicía recentemente Pedro Casaldáliga, un bispo
do que se fala nestas páxinas, neste noso mundo "ou cabemos todos,
ou non vai caber ninguén".
Teño lido unha frase da que descoñezo o autor, pero que me ten dado
moito que pensar: "O importante non é o que se di, senón quen o
di e como o di...". Non importan tanto as teorías no ar, canto a
aposta real e a realización concreta por parte de persoas concretas. De
calquera xeito, as "grandes palabras" significan moitas veces
ben pouca cousa, como dicía Oscar Wilde, e esconden a miúdo cativas
realidades. Non se quere caer nestas páxinas nese gravísimo erro de
logomaquia, aínda que cando se fala de crenzas e de relixión e neste
libro a fe cristiá está moi presente ou de ideais e proxectos
utópicos do que tampouco anda escaso é doado caer nel.
Creo que hai alternativa para este mundo inxusto e homicida dos seu
irmáns máis febles, un mundo que só progresa para uns poucos a costa
da morte dos moitos, pero é preciso comprender o de perder a vida para
gañala realmente.
Un amigo escribíame non hai moito, con ocasión dun dos meus artigos,
que os que andamos a diario coa pluma temos que "facer o servicio de
dicir da forma máis crible posible cal é o posto e o modo profético
de estar hoxe no noso mundo". Con toda seguridade, venme demasiado
ancho o traxe, aínda que un caia en máis dunha ocasión nesa
tentación tan común de dar consellos sobre o que a xente debe ou non
debe facer. Porque iso de ser profeta (profétes, "falar no nome de
outro", da divindade, para desvelar algo que está oculto, escuro;
ou máis amplamente, anunciador dunha doutrina para a vida) e ser poeta
(poiétes, "creador"; Deus mesmo é o poeta do mundo) son...
palabras maiores. Pero un ofrece o que ten. Anímanme a facelo palabras
de amigos que teñen agradecido moitas veces, de palabra e por escrito,
cousas que teño dito e publicado, en más dunha ocasión con gran
sorpresa para min.
En Ferrol, na Primavera e na Pascua de
Resurrección de 2003, despois de ter enrouquecido berrando "Nunca
máis" e "Non á guerra", a carón de moitos bos e
xenerosos, na Galiza e no mundo. Porque, a pesar da inxustiza do Norte
sobre o Sur, a pesar do presunto "enfrontamento de
civilizacións", e, sobre todo, a pesar do imperialismo mediático
e militar, cos seus estúpidos "mísiles intelixentes", a
pesar do "Pentágono, esterco bursátil, presidente gadoupa,
petróleo, miseria, diplomacia, devastación que USA usa..."Celso
Emilio dixit, co apoio da "pérfida Albión" e dun señor con
bigote... porque, a pesar de todo isto e moito máis, a bondade e a
solidariedade aínda existen no mundo. En fin, porque, como dicía
Neruda, "Poderán cortar tódalas frores, pero nunca serán os amos
da primavera".
|