(LIMIAR)
Falar de min, é antes de nada
falar do meu pasado, o noso pasado é o argumento esencial da
nosa vida. Iso plantéxame o tema da persoa e do personaxe, e
dicir, o tema de facer pública a túa vida persoal e íntima, e
ese é un tema que non teño resolto. E non sei se o terei
resolto nalgún momento, porque xa fixen vinte anos escribindo
con constancia, publicando, e aínda manteño o tema aberto, e
entón non sei se nalgún momento da miña carreira ou da miña
vida o lograrei solucionar.
Son consciente de que a obra
nútrese da vida, e sei que para a comprensión cabal da obra é
preciso comprender certas circunstancias da vida do autor, como
onde nace, en que circunstancias. E mesmo son consciente de que
os propios lectores, todos somos lectores, intuímos detrás da
obra unha vida, e mesmo querémola confirmar, e querémola saber.
A recepción completa da obra tamén esixe o coñecemento da vida
do autor, eso é verdade, e sen embargo é unha putada. É unha
putada porque introduce a decisión radical de facer de toda vida
un espectáculo: é una decisión radical esa de transformar a
experiencia de vivir en ser espectador de ti mesmo, en
transformala nun espectáculo consciente dunha película
consciente.
(Para a maioría das persoas este
é un asunto abstracto, mais para min é un tema vital. Digo
vital, de vida ou morte, pois a fama, ese ser de dominio
público, supón a alienación, a perda da túa vida persoal, a
perda da vida propia nada menos. A experiencia de transformarse
en personaxe é a experiencia de transformarse nunha fantasma.
Non é brincadeira ningunha.
É evidente que quen publica libro
tras libro procura algo que ten a ver coa fama, iso é evidente,
pois senón calas a boca ou escribes e non publicas. Mais no meu
caso iso provócame unha incomodidade de fondo, isto é, quero e
non quero. Hai aspectos da miña carreira que me costa asumir,
cóstame asumir esa liquidación do individuo particular en
beneficio dunha figura pública. Entendo que o desdobramento que
vivo entre a persoa particular e o personaxe é unha plasmación
da figura esa do "doppelgänger", o dobre sinistro.
Como escritor que quere ser lido e triunfar, si, triunfar,
preciso e busco ser entrevistado sobre a miña obra, sen embargo
pertúrbame logo ler a entrevista, ou ver as imaxes en foto ou
televisión. Cando vexo esas imaxes que foron tiradas de min
teño unha sensación de noxo e algo así como medo. O que
aparece nas imaxes eu digo que é "o outro", o meu
dobre.
Tiven conciencia por primeira vez
de que eu era dous un día no que, viaxando nun autobús urbano,
oín a uns mozos falar de Suso de Toro, xa non me acorda ben se
falaban ben, mal ou que cousa falaban. Seguramente a quen non
vivira a experiencia pareceralle unha parvada, algo evidente,
mais naquel naquel momento eu constatei que aqueles mozos non
falaban de min, un tipo común que facía cousas comúns como
eles, como ir en bus, senón dunha personaxe que andaba por aí.
Foi unha sensación grimosa, lembro ben que sentín vágado, algo
de mareo e revoltura de estómago. Onte mesmo cruceime con dúas
mulleres, parecéronme nai e filla polas idades e pola
complicidade, e dille unha a outra, "¿quen é ese
señor?", referíndose a min. Sonáballe a miña cara, de
vela retratada nalgún papel ou nalgunha pantalla. Naturalmente,
falaban do "outro", non do tipo co que se cruzaron, un
tipo vulgar que levaba un rapaz pequeno pola man.
Ben, entón, eu diría que debo e
intento preservar a miña vida persoal actual, que ademais
implica a persoas que viven comigo e que non teño dereito a
implicalos no meu exhibicionismo, a tirarlles a súa vida
privada, e en cambio podo contar cousas que expliquen de onde
veño eu, que sitúen a xénese da obra literaria.
Paradóxicamente pódese dicir que me parece lícito, razoábel,
falar do máis íntimo, contar certas cousas do meu mundo mental
e do meu mundo irracional, e pola contra entendo que debo
preservar a miña vida privada. Digamos que o exhibicionismo
radical que é no fondo escribir, pois a obra dun autor é unha
confesión, como a do Santo Agostiño, non obriga a revelar a
vida común diaria, que curiosamente conforma a nosa identidade
como individuos. É como se para existir fose máis importante,
en certos aspectos, esa cotianeidade que todo o mundo interior. A
ver se consigo presentar ao autor, dar algunhas claves para
situar a obra respectando sen embargo a vida particular da
persoa.
No fondo, eu creo que esas persoas
que fan da súa vida un espectáculo non existen, están mortas e
son meramente sombras, zombies que actúan nunha película. Cando
eu vexo fotos do interior da casa dalgunha persoa, nalgunha
revista, paréceme que xa entrei alí e que dalgunha maneira esa
casa tamén é miña, é de todos. Teño bos amigos fotógrafos e
ás veces non entenden as reticencias a amosar eses lugares da
vida persoal, un entende a súa lóxica, mais se o damos todo,
¿que vai quedara para nós?)
Dentro deses límites, penso que
podo contar algunhas cousas da miña infancia. Intentarei
contalas con reparos, con salvedades, e tamén é certo, xa sei,
que inevitablemente, cando estás facendo entrevistas, durante
anos, pouco a pouco, ou ben porque ti mesmo suministras a
información, ou ben porque un entrevistador agora, outro
entrevistador despois, coñece aspectos da túa vida, vaise
sacando datos. Entón supoño que será ben ordenar todo e
empezar a contar algo de modo ordenado.
(A INFANCIA. OS RECORDOS. SANTIAGO)
Acerca da miña infancia digo que
nacemos nun país e nunha época, nun lugar e nun tempo. Para min
o cruce desas dúas coordenadas dase na Galiza, na España, dos
anos 50. Eu nacín en xaneiro do 56 (10-01-1956), e realmente esa
época era aínda unha posguerra.
A vida material que eu recordo de
cando neno, gastando pantalóns curtos que antes foron dos meus
irmáns, suxeitándoos cos tiroleses de coiro..., as fotos que eu
recordo da miña infancia, deses anos primeiros, son fotos de
posguerra.
(Por certo que a penas teño fotos
de neno, antes a fotografía non era como agora, polo común non
había cámaras de fotos nas casas e facíanse fotos en ocasións
moi especiais ou facíanas os fotógrafos de rúa, que xa
desapareceron.)
A vida material na España daquela
época non cambiara desde os anos 40 ata mediados dos anos 60.
Ata entón non hai un cambio económico, unha industrialización
e un despegue do consumo. A miña primeira infancia,
materialmente é de posguerra e en todos os sentidos: seguía
sendo unha sociedade completamente amputada, aterrorizada e
inmobilizada. En concreto en Santiago de Compostela.
Eu nacín no barrio de Sar,
baptizáronme naquela Colexiata tan bonita, tan arcaica. Santiago
era una cidade sen industria e sumida nun marasmo histórico.
Santiago, e realmente toda Galiza, ficou parada desde o século
XV ou XVI, pero especialmente Santiago, que perdeu incluso
atributos cando se falla a Constitución de Cádiz e se dividen
en novas provincias toda España. As sete provincias galegas, das
cales a de Santiago era a provincia máis extensa, transfórmanse
en catro provincias e Santiago perde a capitalidade do Reino de
Galiza uns anos despois. Desaparece así a estructura xurídico
institucional, simbólica, do Reino. Desaparece e transfórmase
España nun único territorio dividido en provincias, e Santiago
queda reducida unicamente ao relixioso, á capitalidade
relixiosa. Nun momento no que a Igrexa Católica perde
importancia na vida social, e hai que dicir que moi
afortunadamente, aínda que non se resignen a perder o estado
confesional.
Santiago era una cidade que levaba
un proceso histórico moi longo de marasmo. De feito Santiago
únicamente empeza a despegar a finais dos anos 60, coa chegada
do capital que mandan os emigrantes e que empezan a inverter no
sector inmobiliario. Comeza unha transformación bastante brutal
guiada pola especulación da cidade, pero ata ese momento
Santiago era unha cidade moi inmóbil, una cidade medieval.
Na miña infancia o mundo ao meu
arredor era un mundo popular, de persoas que traballaban en
oficios, menestrais máis que operarios, proletarios; mulleres
persoas que eran pescas, vendedoras no mercado, que en Santiago
sempre chamamos "a praza"... En xeral a xente do meu
barrio era xente traballadora.
Eu teño un certo coñecemento
social xa desde neno das necesidades da vida. Na familia o meu
pai traballaba na Intendencia de Artillería cando eu era moi
neno, e entón a miña familia tiña un pasar económico: como se
pode supor na miña casa non faltaba comida.
(Tamén lembro as advertencias dos
meus pais de que non debíamos comer á vista da xente pois
había persoas ás que lles faciamos as ganas, non todo o mundo
tiña. A comida entón era algo escaso, valioso e conservaba algo
da aura do sagrado. Nunca esquecerei o que aprendín de neno, non
se tira co pan, e se o hai que tirar antes dáselle un bico. Os
pequenos ritos infantís teñen moito de verdade profunda. )
Había familias no barrio moito
máis apuradas e necesitada. Lembro tamén escenas de disputas de
mulleres, que son violentas, poden ser desagradables, pero tamén
son simpáticas. Esas discusións de mulleres, ese modo de
dirimir conflictos entre irmáns, veciñas, pelexándose...
Recordo esas cousas dos nenos, os nenos dun barrio, todo o día
na rúa... Recordo de facer as cacharelas no medio da estrada,
derretíase o alcatrán ao facer a cacharela de San Xoán. Teño
moitos recordos daquela. Un día de tronada, os lóstregos. A
saraiba no borde da fiestra...
Recordo en xeral a precariedade das
casas, a pobreza nunha palabra. Nós somos seis irmáns e daquela
eramos tres, eu tiña dous irmáns por diante miña. Eu tiña una
aboa e máis una 'abuela': a avoa era de aquí, dunha aldea da
parte de Noia, e a miña avoa era a nai do meu pai, e tróuxoa o
meu pai da aldea de Zamora por coidala.
Visto agora, coido que o meu pai
non tiña outro modo de coidala que traéndoa, pois alí estaba
soa, pero aquela muller foi infeliz ficando aquí. Eu creo que
perdeu o seu mundo. Todo o seu mundo estaba alá, no outro lado.
Toda emigración é un fracaso, e una persoa maior, una persoa
vella, arrancada do seu lugar é incapaz de adaptarse: ti non
podes transplantar un carballo a outra terra, morre. Unha persoa
só pode marchar, arrancarse do seu lugar, e aínda así e unha
perda e un trauma, sendo nova: eu creo que unha persoa moito
maior de vinte anos que emigre non se vai a adaptar nunca de
todo. Esta muller, era como ter unha persoa sempre ida, que
estaba noutro lugar, non estaba adaptada. Por outro lado
recórdoa e imaxino que padecería probablemente algo de
senilidade. Era una muller que estaba constantemente nun mundo
interior. Eu recordo moitas escenas da miña infancia con esta
muller, e era como estar eu só, refuxiada ela no seu mundo
interior. Esta persoa contábame costumes do seu lugar,
contábame contos ou refráns os ratos nos que me falaba, comidas
do seu lugar como os pementos asados... Hai cousas que recordo
asociadas a ela. Na miña cidade, na miña familia, aquela muller
era como un enxerto cultural doutro lugar, un pouco exótica,
mais para min era natural, era parte da miña familia. Era unha
muller seca, adusta: manifestaba pouco os afectos.
Eu percibín un contraste, diría
que antropolóxico, entre a miña familia galega e a miña
familia do sur de Zamora. Aquela xente ten outro modo de
manifestarse, un modo de manifestarse máis unidireccional. A
xente haina boa e mala en todas partes, namais cambia o xeito,
falo do xeito. Eu diría que o modo de manifestarse da xente de
aquí é máis ubicuo, máis constante, máis envolvente.
Realmente ese tópico da separación no mundo cultural castelán
entre o si e o non, o día e a noite, é moito máis nítido. É
nidia a diferencia entre os polos. No caso da familia do meu pai
é así.
Teño algúns recordos tamén
dalgunha visita a aldea do meu pai sendo neno, lembro axitación
da xente un día no que corrían os touros pola aldea. Era un
pobo que se chamaba Fermoselle, e a aldea veciña era Formaríz,
que por certo son topónimos xermanos, suevos. O que hoxe é
Zamora, cun nome árabe posterior, Al Zamor, pertenceu antes ao
Noroeste peninsular, este continuo que foi a Gallaecia,
o Reino Suevo despois, e desde logo os topónimos na terra do meu
pai, Formariz e Fermoselle, teñen as terminacións de topónimos
que se atopan tamén moito na Galiza por todos lados, e tamén no
norte de Portugal. Pódese dicir que hai un substracto moi
galaico na terra do meu pai. Sen embargo a impronta xa é a
impronta castelá, aínda que a terra do meu pai, é curioso,
pertence ao partido xudicial de Bermillo de Sayago, e alí a
lingüística rexistra unha fala, unha demarcación, que chaman o
sallagués. O sallagués sería un dialecto, unha fala, que está
nos bordes do galego-portugués. Sería unha continuidade das
falas da fronteira como eran o leonés, o astur-leonés, o
bable... e tamén o sallagués. Os sallagueses ocupaban un papel
bufo no teatro do século XVI e principio do XVII. Por exemplo no
teatro de Tirso de Molina os sallagueses eran xunto cos galegos
os torpes, os rudos. É moi gracioso porque eu son dobremente
rudo na tradición cultural castelá xa que son sallagués e
galego: son mofa e befa [risos].
É unha zona que tamén é
fronteira cultural con Portugal: alí o río, que deixa de ser
Duero e empeza a ser Doiro, fai fronteira, e ademais unha
fronteira moi nidia, porque o río corre entre desfiladeiros e é
moi difícil pasar dun lado a outro fisicamente. E alí ves o
triste que son as fronteiras dos estados, e ves tamén que aquel
é un lugar morto por un problema, porque está encerrado, está
no centro xeográfico da meseta e sen embargo é como si fora
unha fin do mundo, porque a impermeabilidade da fronteira, o
conflictos entre os estados fai que estea contra unha esquina. É
dicir, se as fronteiras dos estados foran permeábeis, se houbera
unha relación entre o Reino de España e o Reino de Portugal,
aquel tería sido un lugar de tránsito, e incluso un lugar
beneficiado por ser fronteira, un lugar que se beneficiaría
economicamente dos intercambios. Sen embargo ao ser a fronteira
tan impermeábel entre estados que foron hostís, o que ocorre e
que aquilo é unha fin do mundo, un "cul de sac".
Están encerrados contra un muro, contra a fronteira.. É moi
interesante como as aduanas, as alfándegas, actúan encerrando
os intercambios das persoas, impedindo a vida: van contra a vida,
queren encerrala. Benditos arrieiros, comerciantes, que traían e
levaban, tamén novas, libros...A terra do meu pai é unha terra
pobre debido a como se desenvolveu a política na Península.
(Sen embargo nos últimos anos
están a obter algún beneficio do turismo, hoxe todos somos
turistas, todos gastamos diso, e o que foron unhas terras
pobrísimas das que o meu pai escapou para comer hoxe empeza a
ser descuberto como o lugar fermoso que é e xa ten un nome
turístico, "Las Arribes del Duero". Un día destes
farei unha reportaxe, ou escribirei algo, contando algo desa
terra, gustariame poder rescatar por escrito algunhas das
lembranzas de rapaz do meu pai. )
Os santiagueses, tiñamos
conciencia de vivir nunha cidade metida no tempo, inmobilizada, e
polo tanto, tiñamos unha autoestima baixísima. Nunca houbo un
localismo orgulloso, nin menos 'chauvinismo', ao contrario: a
estima dos santiagueses foi tradicionalmente baixísima. Sempre
digo que cando alguén fala mal de Santiago ou é da Coruña ou
é de Santiago. A rivalidade histórica entre as dúas cidades é
un preito vello e triste nun país de preitos, ven xa desde o
século XIX, desde que lle tiraron a Santiago a capital do Reino,
e renovouse a principios dos pasados anos oitenta, cando o
parlamento autónomo decidiu que Santiago fose a sede das novas
institucións.
A vida na cidade tiña un ton moi interclasista debido á
debilidade das clases altas. As clases altas eran moi poucas e
débiles, e polo tanto non había una burguesía que tivese
consistencia de verdade. O que había era un certo aire popular
en toda a cidade, un certo aire de barrio: unha cidade en certa
medida de ton democrático no sentido de que non había esas
barreiras tan claras que si existen noutras cidades onde si
existía unha burguesía, ou pequena burguesía que tiña
conciencia e que exercía o seu papel dominante. Santiago era
unha cidade moi débil. Quitáronlle as institucións políticas.
Onde había deputacións e onde había institucións políticas
era na Coruña, e polo tanto non había vida de poder político
practicamente.
As clases, as familias históricas
da cidade emigraban a Madrid. As casas, as familias con escudos
estaban todas emigradas a Madrid, a vivir do Estado, a parasitar.
Cando a facción de Isabel 'a Católica' triúnfa, unha medida
que toma é quitarlle as terras e incluso matar aos nobres que
mantiveron o enfrontamento, e ao resto da nobreza obrígaa a
emigrar á Corte. É así que Cervantes escribe as súas obras
coa protección do Conde de Lemos, que protexeu a Quevedo e
Góngora. Góngora mesmo estivo vivindo en terras de Lemos, en
Lugo. Os nobres galegos exercían o seu patrocinio, a súa
protección, e gastaban o diñeiro sacado de aquí na Corte.
(Pódese dicir que os labregos
galegos financiaron o "Siglo de Oro" en castellano.
Mentras o galego xa se deixara de escribir aquí e na nosa lingua
xa non entraba nin o Renacemento nin o Barroco. A nosa lingua,
separada de Portugal, non se reencontra coa Historia ata o
Romanticismo, e faino entón con graves limitacións, como o
descoñecemento da literatura nacional, cando os nosos
románticos empezan a escribir descoñecían que o galego fora
lingua cultivada e ignoraban o portugués, namais coñecían a
gramática castelá e as palabras que lle oían ás persoas
ágrafas. )
A Igrexa exerceu históricamente un
papel limitado a gobernar, a pastorear a sociedade, a
beneficiarse das riquezas das terras todas que tiña. Ata a
'desamortización' a Igrexa era o maior nobre de Galiza, pero non
exercía un papel rector sobre a sociedade. A Igrexa non
constrúe 'sociedade', desde logo que non construiu individuos,
senón "ovellas", mais tampouco creou conciencia de
país; a Igrexa constrúe únicamente o seu dominio. Toda a súa
política é para conservar o seu control sobre a sociedade,
sobre a política, conservar os beneficios económicos das terras
e os seus privilexios.
Digamos entón que Santiago era
unha cidade moi desarticulada. Dentro dela había un centro, a
Catedral e a súa curia que exercía un control político mesmo
designando o arcebispo ao alcalde e á maioría dos concelleiros.
Había tamén un centro paralelo que entablaba unha certa
retesía coa Igrexa, refírome á Universidade, que foi o lugar
por onde entraban a maioría das ideas modernas no Reino. Na
Universidade de Santiago, por un exemplo, foi onde luciu a luz
eléctrica por primeira vez na Península, nun experimento. Ten
algo de valor simbólico. Aquí dábase de modo moi agudo a loita
entre ideas novas e vellas, e de feito foi xa nas rúas de
Compostela onde foi derrotada a revolución liberal de 1848,
dirixida polo xeneral sevillano e liberal Solís e inspirada por
Antolín Faraldo, liberal e galeguista.
Realmente aquel Santiago da miña
infancia era unha cidade moi popular. Era moi común ver
alternando nas mesmas tabernas a médicos e catedráticos cos
traballadores, e falándose, non en lugares aparte. Había certa
capilaridade, ou polo menos unha grande cercanía entre os
estamentos, non había barreiras tan ríxidas no espacio, tan
físicas. Aínda que o paseo central da Alameda de Santiago garda
esa estructura de tres paseos reservados a cada estamento, un
paseo para os cregos, outro para os señores e outro para os
artesanos, mozos e criadas. Iso haino que saber e lembrar, a
sociedade era inxusta férreamente.
Tamén recordo a alegría dos meus
dous irmáns máis vellos. Na miña casa en Sar tiñamos can,
porque o meu pai marchaba cazar daquela, antes de ter a taberna.
Logo desde que tivo negocio pódese dicir que tanto a vida do meu
pai como a da miña nai se acabou: deixaron de ir ao cine... e
deixaron de ter alegría realmente. Foi unha vida realmente moi
dura e como diría miña nai 'moi escrava'.
Lembro ao meu pai vir de cazar cos
seus cans. Recordo que unha vez un can traboume na man, logo o
meu pai matouno. Recordo o desgusto outra vez que o meu pai matou
un canciño que eu quería moito que se chamaba Bobi, pero que
non lle valía para cazar. Hai sempre moita distancia entre o
mundo dos maiores e o mundo dos meniños, sempre é así, convén
recordalo. E tamén lembro ao meu pai matando un sapo un día de
chuvia cunha táboa cunha punta. Recordo que detrás da casa
había un patio e máis una hortiña pequena na que a miña nai
puña a roupa a crarear, esta cousa tan fermosa de cando antes a
roupa se puña a crareo, e logo a roupa traía con ela non só a
auga e o xabón, senón que tamén traía o sol... ,cando o
había. Acordo tamén un día de saraiba e a miña nai
recolléndoo cunha culler do alfeizar da fiestra. A saraiba é
unha cousa máxica, como a neve. Teño recordos fragmentarios...
Un veciño noso que se chamaba Pepe e que tocaba na banda de
música deixoume tocar o seu clarinete unha vez e tiven a
sorpresa de non ser quén a facelo soar, de non ter forza para
soprar. Acórdome do zapateiro do lado, que tiña un ollo
birollo, e que estaba borracho sempre. O pobre home era víctima
dos nenos que lle chamaban "¡Chourico, Chourico!".
Unha vez mordeu un balón de goma que tiñamos nós e arrancoulle
un anaco. A vida era moi cruel e as víctimas tiñan reservado
ese papel de víctima propiciatoria. Desde logo o marxinal, ou a
persoa diferente por algún motivo, pasábano fatal, moito peor
que hoxe.
Acórdome de nenos perseguindo a un
cabaliño do demo, e queimalo. Recordo de ir pola beira do río
Sar, polas brañas..., moitos recordos físicos. A infancia son
moitas sensacións físicas. En realidade a vida dos primeiros
anos é unha experiencia intensísima moi física, moi da
experiencia do corpo, e tamén dunha vida interior riquísima. En
certa medida nesa época todos compartimos unha mesma riqueza na
vida interior, logo a división de clases sociais e tamén a
especialización por traballos sepáranos. Ha persoas que podemos
seguir toda a vida cultivando a nosa vida interior e hai outras
que se ven en vidas máis embrutecedoras e vaiselle debilitando
ese mundo íntimo. Eu penso que o ideal é un término medio,
dicir isto non é nada orixinal, mais ás veces é mellor ser
feliz que ser moi orixinal. Outra cousa é se é posíbel iso da
felicidade.
Acórdome tamén de batallas entre
os nenos de Sar cos nenos de Castrondouro, unhas casas máis
arriba. Eu crieime na rúa cos nenos. Andaba todo o día con
outros nenos, todo o día por alí fora. Entón os nenos
andabamos moi libres, non había o medo de hoxe. Case non había
autos. Os autos son os grandes depredadores de hoxe, e tampouco
había medo aos estraños, non había tanto medo a que levasen a
ninguén porque as rúas estaban todas habitadas por veciños.
Había unha grande confianza e os nenos criabamos na rúa. E iso
é algo que tristemente xa non teñen os raparigos de hoxe, nin
sequera eses que medran ceibos mais dentro dos límites dunha
urbanización de chalets, únicamente tratando con rapaces do seu
mesmo ambiente social, como paxariños nunha xaula irreal de
luxo. As urbanizacións son un desastre desde o punto de vista
educativo, son unha segregación por clase social, por ambiente.
O fermoso da cidade é a coexistencia do diveso, aínda que haxa
bairros altos e baixos tamén hai espacios comúns e un pode
coñecer de todo, xente distinta de un. As urbanizacións
segregadas son un signo do fracaso da cidade.