A Saleta e Manuel María |
AO
REGATO DO CEPELO A increíbel levedade da súa auga faise fidel espello pra levar consigo a miña imaxe: única eternidade que a piedade dos deuses me concede. |
Manuel María |
Hai disto unha chea de anos, tantos
que nin os tataravós dos máis vellos da Bisbarra chegarán a
saber nunca dalgún seu devanceiro que tivese noticia do tempo no
que se desenvolvera a historia que agora imos contar:
Daquela á Terra Cha aínda non se
lle chamaba por ese nome porque a vida das xentes transcorría
nun espacio tan cativo que non permitía o coñecemento cabal dos
límites dunha bisbarra e, ademais, tampouco non había naquela
época poetas que puidesen deixar por escrito o fondo sentimento
que a terra de cada un fai solecer na alma dos seus fillos. Por
estas razóns, o rapaz de dezaseis anos que vivía, el só, ó
abeiro duns cinsentos penedos, húmidos de mofo pola cumprida
sombra das grandes árbores que os rodeaban, nunca pensara en lle
dar nome ó lugar aquel nin podía imaxinar que outros chegasen a
facelo algún día.
El si sabía da terra, do seu tacto
e mais do seu sabor, do arrecendo diferente de cada unha das
herbas que nela medraban, das pegadas que garda na tona despois
do paso dos animais, da súa harmonía plástica coa auga, do seu
xeneroso ventre creador de froitos e tamén desa amorosa aperta
final coa que permite a calquera ser vivo integrarse nela para
sempre. E era saber abondo para unha persoa que se tiña que se
valer soa desque se fora afastando dos demais compoñentes da
tribo, en parte por vontade propia e en parte por causa daquelas
inxustas actitudes de rexeitamento que, debido ó seu natural
reflexivo e pouco violento -tan diferente ó do común dos
rapaces do seu tempo-, provocaba sen dúbida nos seus
semellantes.
Pero el era quen a sobrevivir polos
seus propios medios e non lle importaba moito o feito certo de
que as súas relacións co resto da xente fosen escasas e moi
illadas. Aprendera, só, a traballa-lo barro e a facer con el
fermosas vasillas que eran moi apreciadas, especialmente polas
mulleres, o que motivaba a visita ó seu abeiro de persoas que
pretendían facerse con algúns cacharros por el fabricados
trocándollelos por alimentos, ferramenta ou roupas. Non admitía
xoias nin elementos superfluos porque estaba convencido de que
toda a fermosura plástica era posible dentro das formas ás que
se podía somete-lo barro traballado coas mans e el tiña que se
superar día a día na súa arte.
Así, a modo e sen moitas mudanzas,
ía pasando o tempo ata que unha morna mañá de outono, cando as
árbores da fraga lucían contra a luz o triunfo inxente de
tantos matices na cor, chegaron a cabo do rapaz, precedidas polo
murmurio xordo dos seus pasos entre as follas caídas, dúas
mulleres ás que non coñecía. El soubo que non pertencían á
tribo polo xeito que tiñan de se mover, polo estilo das roupas
que vestían e mais por algo definido que tódolos seus sentidos
chegaban a apreciar. Habían ser nai e filla. A rapaciña, algo
máis nova ca el e de longos cabelos louros e ollos claros coma o
ceo dun amencer de primavera, observaba atentamente e sen
disimula-la súa admiración as vasillas de diferentes formas e
enxeñosa decoración. Cando ergueu a súa vista para fixala na
do rapaz, este notou que algo novo e fondísimo asentaba para
sempre na súa alma.
Pouco falaron, que non eran tempos
nos que o uso da palabra servise de camiño principal para a
relación entre as persoas, pero si souberon de sentimentos e
emocións que nunca antes coñeceran para poder imaxinar así a
ilusión de soños futuros. E no intre de toma-la moza unha cunca
enfeitada con debuxos de flores e ramallos que o rapaz lle
ofrecía, rozaron os seus dedos e un estremecemento, ó tempo
dorido e pracenteiro, percorría cada célula dos seus corpos.
Marcharon as mulleres seguidas polo
ollar anovado do alfareiro e, xusto antes da volta do camiño que
se ía perder entre as árbores, virouse cara atrás a rapaza
deixando vivo entre as cores decadentes do outono o relustro
magnífico do seu sorriso branco.
Volveu quedar só o mozo, mais
agora gardaba dentro unha esperanza distinta e un fato de
ilusións nunca sabidas. Comprendeu, daquela mesmo, que tiña que
se poñer de contado ó labor para crear, coas súas mans, a
máis fermosa vasilla que nunca ninguén fora quen a facer e
poderlla ofrecer a aquela rapaza cando ela volvese.
Traballou sen acougo, día e noite,
sen atender ás xentes que a el acudían para se facer cos seus
cacharros, experimentando novos feitíos e ornamentos, loitando
para entrar no celme oculto do barro e afondar en cada un dos
segredos que garda o lume, sempre cos ollos postos na volta do
camiño que se perdía entre as árbores. Pasou o inverno frío,
soleceu a terra coa chegada da primavera, murcharon as tenras
herbiñas baixo a calor do verán e el seguía á procura da
máis cumprida beleza que coubese na forma posible da arxila.
Comezaban xa as follas a muda-lo seu verde vizoso pola dozura
caduca dos diferentes tons do marelo cando o home viu
recompensados os seus esforzos. Despois dunha longa noite de
vixilia sacou de baixo da terra, aínda fumegante, a más
delicada e fermosa vasilla que ninguén puidera imaxinar nunca.
Quedou satisfeito e pensou que xa
non lle quedaba outra cousa que facer se non era agardar.
E pasou aquel outono, viñeron as
duras xeadas e os días pequenos e ninguén aparecía polo
camiño, cada vez máis perdido entre a maleza. Pasaron outros
outonos e novas primaveras. Todo ía sendo diferente, mesmo a
súa propia persoa, pero o remol da esperanza seguía aceso no
seu peito. Certo que ás veces choraba sen desexalo mentres
acariñaba entre as mans o galano gardado para a rapaza loura, e
as súas bágoas, escorrendo polas meixelas, máis curtidas e
engurradas a cada paso, ían caer, entrando pola delgada vinca,
no escuro interior da vasilla.
Tantas veces mudaran as follas a
súa cor, tantas lúas de distinta feitura foran testemuña
daquela eterna esculca ó antigo camiño da fraga que o home
soubo que xa ía moi vello aínda que sentise, esmorecendo pero
viva aló no máis fondo do seu peito, a mínima lapa que loitaba
por alumar unha feble esperanza.
Un serán de primavera o home
morreu como morreran xa algunhas das árbores enormes que
sinalaban o cabo da fraga, ensumíndose pouco a pouco e cos
ollos, que xa non podían ver, fixos no lugar no que nun tempo
houbera un camiño.
Crebouse ó caer a máis fermosa
vasilla que nunca fora feita e as bágoas nela gardadas
discorrían docemente por riba da herba morna ata formar un
regato pequeno que procuraba o seu camiño entre o mato.
Este regatiño aínda existe. Non
aparece nos mapas pero está sempre vivo nos ollos ilusionados
das rapazas que senten agroma-lo amor primeiro e tamén nos
íntimos versos de algúns poetas.
Lugo, 1995 |