Excelentísimo señor Presidente e Excelentísimos señores e señoras
académicos, despois do belo discurso que acabades de escoitar cúmpreme a
min dar a resposta perceptiva neste acto.
Non quixera que soase a retórica a seguinte afirmación: é para min un
honor darlle a Manuel María a boa vinda. Polo significado da obra del, síntome distinguido. Pola amizade que nos une, a honra matízase coas cores da
emoción. Certamente, non serei eu o máis antigo amigo do recipiendario
que senta hogano ás portas da Academia Galega; pero os corenta e sete anos
de trato, de correspondencia, de falas, de intercambio literario, de arelar
común, de política discrepante entrefebrada de concomitancias e outras
cousas que non son do caso agora, ocasionan, por que non dicir, que unha onda
de afectividade veña vasoirar con escumallos variados, feitos de
remorsos, de reminiscencias, de maos e bos entendidos, de vida comunal, en fin, as
palabras que aquí poida eu usar. Irmandade, pois, trepar conxunto na nosa verea
torta, no camiño longo, falo por Cabanillas, no que tanto o novo académico
como o que agora usa da palabra estamos a facer a derradeira revolta, o
relanzo final desde o cal pode ser ollado con serenidade o arrebaño dos días
pasados, que, no caso do recipiendario, é, abofé farturento así de avenza
como de facenda literaria.
Recibimos, señores e señoras académicos, unha figura que pertence á
segunda xeración de posguerra, moi escasamente representada na Academia
ata hai pouco tempo, e que no cadro das letras galegas da segunda metade do
século XX ostenta unha posición precursora. Anómala debido á interrupción
da chamada por Vicens Vives Guerra de Tres Anos e pola represión exercida desde o 20 de xullo de 1936 sobre ideas, persoas e institucións, idioma e
letras patrias, a recuperación da cultura galega cobra, no ecuador do ano
1950, a forma dun reagrupamento de fuxitivos. Arredor daquela data, as editoriais refundan o noso sistema literario (Bibliófilos, Benito Soto,
Monterrey, Galaxia, Xistral...) mentres en América os emigrados económicos e
políticos suplían con nobreza as nosas terribles perdas e carencias.
Ocorre
así que, por volta daquel ano citado e marabilloso, deron á luz as súas obras
primeiras, posteriores ao conflicto, escritores e escritoras de varias
xeracións. De entre elas, a do 36, que xa se dera a coñecer durante a República,
a de Enlace, integrada polos nados na década dos vinte e a que eu chamo,
aínda que a Manuel María non lle gorente, Xeración das Minervais e
Borobó de La Noche, integrada polos que coñeceron a luz do mundo entre 1930
e 1940, ano cara a arriba, ano cara a abaixo.
Manuel, que naceu en 1929, é un dos que máis alpeiraron dándonos o
seu Muíñeiro de brétemas, na colección Benito Soto que saía dos obradoiros
de Sabino Torres, na Rúa de don Filiberto Abelardo Díaz, de Pontevedra, o
ano 1950. Cando os máis dos académicos e académicas aquí presentes
chegamos á Cidade das letras galegas, Manuel María xa estaba alí, na porta,
facendo se tal un cigarro, á nosa espera, e deunos unha aperta de recepción
cordial. Isto converte a Manuel María, no seo da nosa xeración, nunha
especie de Decano de honra. E esta é a razón poIa que eu denantes falei da súa
condición de Precursor, o cal é moito dicir nos ámbitos da Academia que
presidiu Manuel Murguía e na que sentou Pondal. Recibiunos Manuel María á porta da
Cidade, no tempo en que esta comezaba a se poboar de pensamento e de poemas e de drama e doutras historias; correspóndenos o lle
dar, á nosa vez, a salve no intre de el calcar a soleira desta Casa.
A ocupación do tempo principal e a dedicación vocacional da vida de
Manuel María foi e será sempre a escrita literaria. El é alguén que foi chamado ás
letras e que vive a creación como necesidade primordial. Ora ben, a peculiar
dedicación á escrita de Manuel María é posible mercede a súa radicación no
País. En primeiro lugar, Outeiro de Rei, o lugar natío, é a patria primordial que
une o noso recipiendario con outros académicos aquí presentes que vemos a
luz primeira do mundo non lonxe do cantarolar das augas despaciosas do Miño. En segundo lugar,
a Terra na que se insire Outeiro de Rei, ou sexa o país ondulado da Terra Chá que Manuel María definiu en por si e para
sempre, tamén na oración que acabades de sentir. A partir de tal torrón básico, o noso
autor estende a súa residencia ás cidades de Galicia. Logo da substancia agraria,
dos ritmos e sazóns do vivir infantil en Casa Grande, acordante cos traballos e
cos días da xeórxica, sobrevive a cidade e a primeira será unha das capitais
históricas de Gallaecia: Lugo, que lle servirá de escola e porta ao mundo da
cultura universal. Aló nace o poeta Manuel María que hoxe consome os días,
pasados anos e esforzos, na Coruña que cobexa esta Academia e os seus fastos
e labores. Entre ambas cidades, a de partida e a de destino, a moi longa estada
en Monforte de Lemos e o regreso, sempre, a Compostela.
Destes puntos cardinais da cartografía manuelmariana parten liñas
infindas, camiños, vieiros dilatados que o poeta calca en procura da Galicia
viva e multiforme dos mil ríos, que dixera o Poeta, dos non menos
numerosos tesos, cotos e cordais, dos vestixios do pasado, das falas dos vivos e dos
mortos, das freguesías, das vilas e dos casais. E en cada eido ou taberna ou
praza de xente ou lar que fumega da Galicia toda, Manuel María espile a
orella e escoita as parolas. Intervén nestas, dialoga; pasa logo á peroración
e ao discurso en xeito de monólogo. Diserta en foros e participa en
asembleas arredor dun problema social ou dunha análise literaria.
Podemos así dicir que toda a vida de Manuel María ten sido, e segue e
seguirá a ser, unha viaxata interminable polos vieiros da Saudade, digo da
Galicia que non se dá visitado, que non se dá visto, que non se dá sentido nunca
completa. Peregrino incansable de radios curtos, como se definía a si mesmo
Otero Pedrayo, sempre cun pé no estribo do coche de liña, mais tamén,
Manuel María, viaxeiro a puntos distantes: Bretaña, de onde tirou unha das
actualizacións contemporáneas da súa materia, Francia, Italia, Grecia,
Exipto, Portugal. Tanto é así que se dá o caso de este que lles dirixe a palabra olla para
atrás e comproba que ten falado durante rnáis horas con Manuel María en
Salamanca ou en Lisboa ca en Ourense: cousas da vida.
E entremesturada con esa ollada multifacética sobre o país desa escoita
agudísima dos seus sons e mesmo da percepción táctil e olfactiva das súas
materias, entra en Manuel María a Galicia de Letras e de Historia que
Murguía e Pondal e Rosalía e restantes Precursores nados na década de 1830
fundan.
Así Manuel María, desde a altura dos dezasete ou dezaoito anos convértese nun lector cursidoso e atento de cada pegada do pasado de Galicia que
teña resistido en forma de texto impreso as inxurias da idade e do
desleixo, ao tempo que, bibliófilo, foi reunindo canto folleto, folla solta ou libro teña
caído nas súas mans protectoras. E coa historia e coa cultura galega en
xeral, Manuel María procurou e leu, con frecuencia tamén decorou, a poesía e
a literatura escrita en galego e non só de todos os tempos. Isto unido ao
estudio e á frecuentación das máis importantes encrucilladas da literatura
universal, se é que hai literatura universal, con especial dedicación á
catalana, a castelá e a portuguesa.
Mais, é verdade, ilustrados colegas, que Manuel María non foi chamado
a participar nos traballos desta Corporación polo cúmulo de cousas que
levamos suxerido senón en virtude da obra literaria da que é autor.
Con frecuencia, e ao tratar da producción literaria dun escritor
calquera, caemos na tentación de preterir, só o capítulo de "obras menores", as non
recolleitas en libro ou en folleto. Cada vez máis valorada esta "marginalia", e con
xustiza, digamos que o labor periodístico de Manuel María é notorio. Ten
colaborado en revistas e xornais con centos e centos de artigos sobre os máis
diversos temas, entre os que sobrancean os literarios, artísticos, de viaxes e, en
forma moi especial, os de crítica literaria. Como cronista de periódico, o noso
académico novel desenvolveu desde hai uns cincuenta anos un labor de
diseminación de coñecementos e de interpretación da nosa realidade diferencial
que, de ser compilado en libros, daría lugar a un número imprecisable de
volumes ou sexa a toda unha biblioteca de pequenos estudios galegos, sempre
escritos nun estilo diáfano e por veces intencionalmente didáctico e
divulgativo, o que non impediu ao autor o cultivo do ensaio de fondo, especialmente
de carácter crítico ou histórico-literario como é o dedicado á obra de
Crecente Vega. O discurso que hai un intre oímos aquí é unha amosega das
capacidades de Manuel María neste ramo didáctico.
Señores e señoras académicos, cómpre agora, antes de seguir
avanzando neste discurso de recepción, facer o seguinte apuntamento: por moito
que a actividade poética de Manuel María sexa considerada a súa principal,
convén, nembargantes, proclamar a realidade de el ser, por parte, un
prosador de relevo, moi especialmente no terreo da narración, entre o conto moi
breve e a cuase novela curta. Neste sentido, Manuel María tamén actuou
desde o punto de vista histórico como precursor e adiantado.
Certamente, antes ca Cunqueiro, antes ca Fole, antes ca
min, e falo de min unamuniamente por ser "o home que teño máis a man", antes ca Blanco
Amor que veu despois de Mourullo por moito que moitos non se decaten, Manuel María publicou relatos en lingua galega despois da Guerra Civil.
Estes foron os Contos en cuarto crecente que viron a luz pouco despois de
Muiñeiro de brétemas no número 3 da colección Grial e tendo como
coordinador do volume a Del Riego e como compañeiro colindante a Alonso
Montero. Logo, estes breves Contos serían revisados e incrementados en volume extenso; mais o feito é que a segunda saída pública en galego de
Manuel María é no campo narrativo e esta saída inaugura a historia da
narrativa galega posterior á Guerra Civil.
Máis tarde, e xa no tempo do realismo e da denuncia, Manuel María
volvería usar Grial, esta vez o novo, como campo de probas duns fermosos
relatos nos que se espella a vida dura do país natal e o conflicto instalado no
seu seo e a infelicidade do vivir agrario e popular. En O xomaleiro e sete
testemuñas máis, de 1971, o autor amósase coma un sobrio, potente, grave
contador da realidade e da historia da Galicia das persoas anónimas nun
exercicio de brillante neorrealismo.
Sempre se pensou, nos ámbitos nacionalistas dos anos cincuenta, na
necesidade de revitalizar o teatro galego e de producir textos que supuxeran unha
innovación con respecto á nosa escena anterior á Guerra. Repetíase
moito, que o novo teatro galego debería fundamentarse nas vellas raíces e estas non
eran outras que os autos de Gil Vicente, portugués, e mesmo portugués
castelanizante, mais gardador dunha certa pureza popular que, unida a un lindo e
non excesivo cultismo renacentista, nolo convertía en próximo.
O de Gil Vicente cobrou a forma, nos anos cincuenta, de consigna
difusa e, posto a comparecer no mundo da escrita para o teatro, cousa que en
Manuel María é vocacional, el optou por acoller a fórmula. Os aspectos
populares do auto vicentino foron asumidos e modernizados, sen se afastar do
riso e carnaval bahtiniano que latexa no transfondo do portugués. Manuel
María substituíu a cultura e referencia clasicista do lontano modelo e
incorporou nas súas obras o noso tempo e as súas preocupacións e interrogantes.
Co popular e nacional-popular, nos autos de Manuel María, o primeiro dos
cales foi O auto do taberneiro (1961), séntese o latexo de todo teatro
moderno, incluído, por veces, o surrealista e o do absurdo. Iso si, con fina
percepción, e esta vez non lonxe da tradición de Castelao, de Lorca e de Valle,
Manuel decátase da importancia das marionetas e do guiñol e cae na conta
de que, durante os anos corenta e cincuenta o único teatro representado en
galego era o que o moinante de Leres, señor Silvent a quen eu lle rendo
homenaxe agora desde a Academia levaba por feiras e festas na súa barraca e que tiña como protagonista o personaxe de Barriga Verde, un Bululú
galego que iluminou os días da nosa nenez. O autor botou man do
personaxe, restaurouno, soproulle nova vida e velaí o novo Barriga Verde
de Manuel
María disposto a repartir pancadas e risadas polos escenarios.
Aínda Manuel María entrou, esta vez con forza nun rexistro elevado, no
campo do teatro histórico de contido nacional-popular e de expresa
belixerancia política; como tamén o fixo na comedia fabulística destinada ao goce
dun público infantil.
Eu quixera dicir agora que obras de carácter histórico e de intención
política de Manuel María como Unha vez foi o trebón (1976) referida aos
Irmandiños, Abril de ferro e lume (1974) e mais a ambiciosísima
A lúa vai
encuberta (1992), visión diacrónica de intres decisivos do noso pasado,
unidos a un sólido Edipo (1960) que, na liña francesa de posguerra mundial utiliza o mito grego como vehículo das preocupacións do noso tempo,
integran un corpo dramático sobrio, severo e suxerente.
Todos os referidos e outros que lle podiamos acumular como é o da
frecuentación da oratoria, especialmente da didáctica en forma de conferencia
ou discurso, son méritos que concorren en Manuel María e que abondarían
para xustificar o que fose chamado por nós para ocupar un asento nesta Casa; pero foi sen dultanza o seu labourar arreo con palabras de Celso
Emilio nas tenzas da poesía a causa da sona e fama contemporánea do autor e do feito de el ocupar un importante capítulo da nosa Historia
Literaria, por ninguén discutido.
Se ben o volume da súa obra poética nos dispensa dunha descrición
demorada dentro dos lindeiros, por forza estreitos, destas miñas palabras de
recepción, vaiamos, polo menos, a unha tentativa de definición xeral do seu
corpus poético na dirección intencional que temos desenvolvido en
traballos nosos anteriores ao presente discurso. Discurso que agora, nunhas
poucas liñas, ousa disertar sobre a obra poética máis vasta de toda a historia da
literatura galega. Tarefa imposible, ilustres colegas. Falarei desde a
subxectividade.
Podo lembrar aquí, como se fose onte, o día en que caeron nas miñas
mans ao mesmo tempo os Contos en cuarto crecente de Grial e mais o
Muiñeiro de brétemas, aqueles do 52, este de 1950.
Desconcertoume eu era rapaz a escuridade e o zoído sordo dos poemas, que, revistados moitos
anos máis tarde, parecéronme canto de anunciación do que sería unha das
liñas dominantes do poema da miña xeración: o hermetismo, o desacougo,
a chamada aos abismos interiores, sombras que bautizamos un día como Escola da Tebra ou do Neboeiro
isto último prestáballe máis a Reimundo Patiño, sempre tan partisano belixerante de Manuel María. Non había
en Muiñeiro de brétemas moita anguria, aínda que si algún son sítmico de
fondo e algunha configuración imaxinista nos avisaba, en plan saudosa
despedida, que Amado Carballo chegaba ata alí, pero que de alí non pasaría,
abofé. Na realidade, a rachadura coas maneiras xa manieristas procedentes das poesías próximas pasadas da Xeración de 1925
Manoel Antonio posto de parte prodúcese no 52 con Morrendo a cada
intre, libro no que xa o título conmove e aínda o facía máis daquela e aínda nos acirraba a
nós o xenio radical porque eramos curtos de experiencia e o patetismo
existencialista levábanos na súa onda e cousa ningunha fora dita así nunca en
galego. Avantando no cabalo aluarado da chamada "imaxe visionaria",
extremado no xesto en liña rachapedras, Advento chegounos de Bos Aires en
1954 e xa eramos algúns os que entrabamos por Grímpola de Vigo ou polos
bares americanos de Ballesta de Madrid onde radicara a bohemia de Rosalía e Murguía, logo felizmente casados a espetarlle aos siareiros noitébregos ou de
"Ouh, ti, home de bombillas rabeosamente verdes". Coma sempre precursor, con eses libros Manuel María dictou unha sensibilidade
e abriu unha creba nos sucederse das retóricas, creba na que varios
decidimos afondar. Mais sen case nos permitir un refolgo xa Manuel María nos
pon nas mans Terra Chá, que eu lin cada Advento, no mesmo 54.
Terra Chá
seguirá levedando e medrando, porque ser é un couso dotado de vida orgánica e de latexos autónomos. Alí o poeta regresa como Du
Bellay, logo de viaxar por lonxes terras, e atópase coa súa Patria, de esquiva
beleza, que el nomea e funda. "Un ceo chumbo e tráxico / no que andan as aves a
voar": tamén estes versos nos veñen sempre acompañar cada vez que unha seria
paisaxe pode connosco. Recordo telos dito en alta voz nunha gándara
toxenta, tamén pondaliana, sen alma viva, pé dunha lagoa de cristal negro
como son as da Terra Chá, en Donegal. E, tras dun silencio para o
alento, os Documentos Persoaes do 58, onde o poeta se pon cunha crónica do vivir so
o controlo burocrático no que se coa a experiencia básica convivencial
("Luz Pozo Garza está en Viveiro", e só de dicir isto un ponse contento
porque os amigos están no seu sitio e cobéxanos unha nube afectuosa), mais
tamén aparece, a xeito satírico, a torva lingua da administración do Estado, da
Municipalidade, da Xustiza que daquela o Movemento nacional gobernaba e todo se volve entón dura España procesada e reclusa na Cadea de Papel
isto en caso de sorte, porque a alternativa era a de muros sólidos e grades
de ferro real. Pois logo, súpeto, sen transición, Libro de pregos, en 1962,
obra de impetrar as instancias vougas que o poeta relixioso que hai en
Manuel María enche de vas sombras de esperanza entre Dámaso e Francis
Jarnmes, doce e con lira por veces acordada á de David. ¿Poderiamos dicir
que Mar Maior, de 1963, que ve a luz naquela colección Salnés que Del Riego puxera a andar con Celso Emilio Ferreiro e Emilio Álvarez Blázquez, representa a primeira obra de madura plenitude do noso poeta? Eu
coido que si, que nese libro habita moito do mellor Manuel María, quen,
nos seus cotos ledos e felices, é sempre sereno e de pronuncia confidencial
ao tempo que vibrante no diapasón da natureza e das xentes de noso. Ese
Manuel María maior pode atoparse en Mar Maior, que é coma un vanzo. Que é coma un
acougo, xunto cos Soños na gaiola, obra para meniños que a voz do querido Suso Vahamonde difundiu aos catro
ventos. É coma un
descanso antes da mobilización do poeta na súa xeira de combate.
Pois velaquí Manuel María, máis ou menos a partir do 1968, ano dos
grandes movementos universitarios de xaneiro nos que o We shall overcame de Joan Baez se convertía en
Venceremos Nós himno de loita galeguista
e anti-feixista debido á traducción gloriosamente infiel de X. L. Franco
Grande. No medio do bruído e da furia e da insurrección obreira no eixo
Vigo-Ferrol. Tendo en mente a organización e resistencia labrega de Castrelo de Miño. A raíz
diso, no tumulto deses días que mudaron a idea nacional do país, con todo presente e entrelazado, Manuel María desencolga a
lira de Tirteo, a lira da ira social e política, e canta os cantos ousados do seu
compromiso sartreano. A ironía, o sarcasmo, a burla, a denuncia, a
vindicación, a voz apodíctica, a esixencia, a queixa sorda, vanse ensarillando libro
a libro, recital a recital (con multas gobernativas e prohibicións incluídas),
mesmo gravacións en disco dos poemas ou ligados estes ás músicas dos cantores ceibes da data. Toma partido Manuel María nunha longa sarta de
libros coma adoas e mesmo este que lles fala considera un privilexio ter
prologado un deles. Ata o intre en que, sen perder o tempero metalúrxico e
o gume da esixencia colectiva, sobrevén un acougo, o reencontro cos elementos basilares da natureza e do corazón:
Poemas ó
outono, 1977. E a sobriedade, a nostalxia, a comuñón coas moitedumes, a paixón primordial, o
amor, regresan porque neses sentimentos pertinaces está a Patria e o
corazón, e Manuel María é un poeta patriótico cordial por riba e por baixo de
calquera continxencia.
E así o poema de Manuel María navega, boga, cía,
singra, de arca e de couso, veloz ou despacioso, ao azar das correntes ou a
contracorrente, a favor do vento ou á capa proa ao mar todo, ao Mar
maior. Longa viaxe a desta nau poética que tiven o privilexio de espreitar desde o litoral de
meu, se se me permite aplicar o símil náutico do Clásico a tan terreña e chairega
obra como é a do noso autor.
Obra tan ampla, tivo, por parte, a fortuna de ser traducida e publicada en
diferentes linguas distintas do galego. Moitos dos seus poemas foron
musicados por Suso Vahamonde, por Fuxan os Ventos e A Quenlla. Penso que
ambas cousas, a traducción e a canción, contribuíron xunto coa frecuencia
con que Manuel María le os seus poemas en público, á divulgación do
autor, quen é hoxe un dos escritores máis coñecidos, seguidos e populares das
nosas letras, así en Galicia como fóra dela.
Chegou, pois, Manuel María, o intre de cruzares a porta da Academia e
de pasares a estes interiores históricos onde tomarás asento e nos días
futuros deixarás oír a túa voz e outorgarás o teu consello. Vas ti formar parte da
Institución que, soñada na Habana polos traballadores e polos
intelectuais, naceu para defender o herdo e patrimonio da nosa cultura nacional. Ti non
os ves, oh Manuel, mais se agora fechas un segundo as pálpebras poderás
distinguir esas amabilísimas pantasmas que tenden cara a ti as mans lívidas
para che dar a boa vinda. Danche a boa vinda as sombras de Murguía, de
Curros, de Pondal, de Castelao, de Otero Pedrayo, de Cabanillas e de todos
os espíritos grandes e xenerosos que nos precederon nesta Casa e que se
resisten a esvaecer e que esixen de cadora o noso esforzo e lucidez con
morna, sedosa insistencia irmandiña. E dámosche nós a boa vinda.
Entra aquí, Manuel María, e contigo diría eu utilizando verbas de
Malraux non axeitadas á circunstancia entren de consún as lagoas e ollos
de auga da Terra Chá toda e o noso Miño e a vastedade da súa bacía, os
bidueiros patrios e todo canto nos prados centrais de Galicia pace para os
poetas e os seus lectores ouviren pacer; entre na Academia a aldea de antano e
os camiños comestos da silva e do chapapote; entre a nación dos populares
cos que convives e a nación dos mortos que, na fosa común do tempo
agora, mantiveron, mentres lles ardeu unha torcida de vida, o rumor da lingua
a través de centurias de adversidade, entren aquí contigo os pobres de pedir
por portas e romaxes e o arrecendo a gloria robusta que emana das cortes da
vaca, o seu estrume mallado e o seu quentor único; entren canda ti os
coches de liña, os vapores, os avións, os camiños de ferro ateigados de carne
de emigrante e mais os asasinados galegos de 1936 e anos sucesivos, e Reboiras e Amador e Daniel e Baena e Sánchez Bravo e os labregos aos que
lles expropiaron as leiras; entren as zocas, os chinelos, as chancas, os
galochos e así mesmo o sapato baixo que non se enterra na area; entren, si, as
partes do muíño, e o armazón do grave carro de táboas e do arado e o son
do martelo repenicando na bigornia, a fabricación de teares e de barcos de
río, o soplete dos metalúrxicos de 1972. Que entren agora aquí unha
multitude de xentes, labores, sentimentos, ideas nobres e dictados da razón
dialéctica que ti transmutaches en canto e letras mil ao longo duna vida fértil
onde as haxa, fértil onde as haxa.
Señor Presidente, ilustres colegas, dixen.
A título persoal e rematado o discurso, Méndez Ferrín acrecentou:
Non á guerra
imperialista contra o pobo e o goberno lexímito de Iraq.
|
|