Cada
mañá, os antepasados marchan descalzos para non despertarnos,
como un último xesto de amor.
Eu xa non teño memoria do silencio
puro, o silencio que sobresalta. A dicer verdade, todo está ben
tapizado e antes de que me dé conta xa sei que vou escorregando
polo sonido da agua nas cañerías, sei tamén que se me prenden
os dedos entre os renxidos da cama e escoito a voz a avisarme,
desde dentro, de que o despertador inútil está a ponto de
saltar. A luz repentina forma parte dunha escena ensaiada, a
escena do bocexo sen surpresa, que non sei cando terei que
representar definitivamente, mas eis que se me indica unha vez
máis, desde o fundo escuro da platea, para seguir adiante. O
corpo transfórmaseme entón no dunha persoa que ten algo que
facer, algo tan preciso como o insecto instalado no teito desde
non se sabe cando, instalado, posibelmente morto,
metamorfoseándose sen dilación, patas arriba, nunha mancha
indelébel na pintura.
E así, pouco a pouco, todo se vai
enchendo do run-run medoñento do día. Despois de ducharme,
vístome e esquézome do corpo, no que gardarei para máis tarde
algo que soñei con pracer e ao que non consigo dar forma de
novo, se ben sei que está aí, que seguirá aí, entanto abro
unha especie de porta enorme, talvez unha xigantesca pantalla de
cine que me deixa ver como se orixina ante min o turbulento
labirinto da Cidade.
Na Cidade as figuras simetricamente
descoñecidas pasan ás presas polas rúas, cobrindo as roupaxes
simbólicas dos seus cárregos e oficios con unha fina capa de
pel núa por cima, produto da indefensión, estremecida baixo
primeira mirada do día. De todas estas persoas vou elexendo e
repartindo, por un lado, aquelas que máis parecen
asemellárseme, o que me fai experimentar a sensación de
multiplicarme por min mesma até adquirir un tamaño
considerábel con visos de enorme realidade entre tantos e tan
altos edificios nos que non teño cabida e sei que nunca me
pertencerán. Por outro lado, elexo tamén, e pospoño ou
rexeito, aquelas xentes que me saen tan mal como unha
suposición, xentes que non querería ter visto nen inventado,
tan monstrosas e retortas nas palabras murmuradas con que me
anuncian os horrores a que vou ser sometida durante todo un día
na gaiola de vidro. Entre unhas e outras, sen embargo, aínda
fica un espacio que nada máis pode observarse de soslaio,
normalmente unha sombra que se esvai con só facer o aceno de
enfrontala, onde espera o conforto silencioso dunha figura talvez
humana (talvez xa non), unha figura incerta que nunca se deixa
ver ao completo e que, parece, case sorrí.
A luz madurece pero non sabería
dicer a que velocidade. Só sei que entro nos espacios pechados
onde todo está previsto. Existe un sol invariábel que se
transforma na medida do espacio a habitar, porque nada acontece
fóra do círculo que marca sobre min e os que se me achegan.
Dentro do círculo de luz, de un en un ou ben por grupos, cóanse
algúns actores coñecidos que repeten unha e outra vez o seu
texto esquecendo a cada paso un fragmento diferente. Danme a
entrada, a pergunta, a contraseña e eu mesma non sabería que
dicer se non fose porque afortunadamente se contentan con marchar
como se todo estivese completo e comprendido. Tamén eu esquezo
por veces o meu texto entretida en ver pasar e intentar reter a
sombra carregada co cartaz da solución a algunha incógnita
mais, cando retomo a escena, xa houbo quen interpretase por min
unha frase tan valeira que me fica prendida dos ouvidos durante
moito tempo como un eco interminábel.
Parece que todo segue en orde. É
verdade que en cada cela se investiga o desconcerto, pero os
xestos fican todos dentro da habitación, amoldados ás esquinas
da mobilia, confeccionada especialmente en cada caso para que
nada sobresaia. Tan só algunhas voces que se filtran procuran
inquietamente os inevitábeis ocos nos que ninguén reparaba até
o momento. Pero as voces son fugaces e sempre terminan
disparándose cara á médula de cada un de nós, cara ao centro
neurálxico da dixestión e posterior olvido.
Os espacios fechados abren por
veces as paredes ao ar deixando intactas as proporcións entre os
muros interiores e as rúas cos seus corredores ventilados. A
Cidade reméxese dentro dos límites do vento, que, solícito,
segura fortemente todas as saídas, agás a que dá ao mar,
anfitrión e visitante, o mar que dá e que leva sen pedir nunca
permiso.
O foco do día tamén se esfumiña
esvaíndo os contornos dos lugares polos que me movo. Os
transeúntes aparentan tranquilidade cando van metendo nos petos
anacos de silencio rotos, cousas que non gostan de mostrar. Sen
embargo eu, apesar da impertinencia, practico o vicio de
observar, por debaixo da présa e o disimulo, os obxectos
melancólicos que esconden nos seus rostos por detrás das
forzadas expresións de sorrisos saciados. Entón lembro as
materias dos meus proprios soños e abro a colección para
incluír nela as descobertas que vou achando polas rúas. A
señora que pintou os beizos para que non se lle escapasen as
palabras da terra, por exemplo, deixou cair un silencio de
xerazóns enteiras que agora andan á deriva, pronunciando
inermitentes as palabras necesarias para regresar misturadas co
noso pan de hoxe. Aquel home que torceu un paquete de tabaco
valeiro, e non se sabe vencedor da súa derrota, deixou caír da
man grosa a forza de mil puños unidos e pechados, que un día
estiveron a ponto de marcar as novas dimensións da dignidade.
Algúns nenos vin tamén xogando ás bolas, a res da beira-rúa,
sen saberen que as ían espantando entre a poeira ancestral dos
osos de todos os defuntos.
Arredor, o espacio que me envolve
modula e é capaz de transformarse adquirindo a densidade da
negrura que vai vindo enriba. A estas horas os risos cansados
entonan cancións de regreso. Unha cita de amor nun bar solitario
cai como a folla murcha dun calendario. Entón prodúcese un
valeiro esbaradizo que as mans se apresuran a encher dunha
materia animal que empeza a cobrar vida por si só. Agora o corpo
recupera a conciencia de si mesmo e procura entre as células
unha migalla de pracer até o momento desprezado.
O sono tamén cansa e asusta. O
corpo ensaia unha caste de desprendimento e asemade empéñase
nunha última reacción revoltada ante o simulacro da morte. A
axitación anúnciame que estou a ponto de espertar, mais eu
procuro demorarme neste lusco-fusco da vida para poder dar fe dun
soño consciente de que o é e que diariamente me convoca a outra
dimensión, onde podo perceber como se van achegando, outravolta
silenciosos, os antepasados, para copiaren do vivido unha nova
páxina no libro do destino.
|