A
soidade era o frío. A soidade era aquela cortina de auga que
esbaraba sobre o plástico. Estaba en cada unha das pingas que
dende o borde do capote caían sobre a punta das botas. O
desacougo da soidade era aquela humidade que lle encortizaba as
carnes, que lle aterecía as mans e o sangue e a memoria, o corpo
que xa non sentía naquela posición absurda, innobre, de
créquenas, coa punta das botas asomando baixo o pespunte do
plástico, inmóbil, mimetizado coa rocha, simulando tamén el
ser rocha, nunha posición de ser vencido, postura que lle
provocaba unha dor afiada nas pernas, coma cristais de xelo
atravesando as cóxegas, percibindo o mundo dende a boca do
plástico, un mundo limitado á ponte que non vía, aquela
maldita ponte da que todos falaban, na que se concentraba o
interese do mundo, aquela ponte sen tránsito na noite de chuvia,
que atravesaba un río encorado e escuro, un río sometido. A
soidade era non lembrar nada, sentir a humillación daquel estar
inmóbil, de créquenas, co papo repousando nos xeonllos. A
soidade era sucumbir baixo o monótono bater das pingas contra o
plástico, sentindo o silencio, un silencio que o afogaba todo,
cuberto co plástico que recollía as pingas para precipitalas
logo contra a punta das botas, o plástico que cubría tamén
parte da rocha, mimetizándose, mimetizándoo, confundindo as
sombras daquela noite na que o río medraba coa agonía da
chuvia. O río, o Sil. Aquela noite o Sil era coma un dinosaurio
durmido pero que respira. Pensou no lago Ness, quizais o monstro
que o habitaba non era senón o propio lago, ou o seu desafogo,
un espertar do letargo de lodo e de negrura e acaso sucedía
igual hoxe co río, que el o sentía sen velo, como se tendido
entre os cantís non estivera o río, senón unha enorme cobra a
piques de espertar. Algo latexaba alí e non era exactamente a
vida, percibíao dende dentro do plástico, como percibía o
propio alento convertido en bafo quente, o alento que saía da
boca e volvía contra el, rebotado do plástico. Humidade por
dentro e por fóra, que el era como a rocha, el tamén era rocha
húmida, preso na súa posición de créquenas, sentindo como
medraba a lama, como a auga vencía o coiro das botas, como
calaba nos pés, nos calcañares e dende alí, dende as nádegas,
ascendía pola rabadilla e pola cana dos osos ata ocupar a cabeza
e confundir a memoria. A lama, e el acubillado naquel recanto de
rocha, que non era cova, nin abrigo, só a insinuación dun
accidente na superficie porosa, un resalte que o sol debuxara na
caída da tarde, unha tarde na que Pascualón, o americano,
saíra de inspección ocular, determinando os lugares nos que era
necesario establecer as gardas. A el déralle a soidade daquel
mal estar baixo a aciñeira, sentindo aquel silencio monocorde
das pingas que todo o afogaban, mimetizado coa rocha, inmóbil
diante daquela ponte pola que só transitaba a noite. Non
percibía a ponte, sabía que estaba alí, pero era como se
formara parte dun decorado de sombras chinesas, estaba pero non
se vía, el intuía a súa situación polo bater da chuvia. Sobre
o asfalto o bater das pingas era diferente ó rumor que ascendía
dende a superficie da auga ou o producido polas follas das
árbores. Sobre o asfalto as pingas soaban cónicas, sólidas,
como soa o chocar de dúas materias distintas, de dous caracteres
encontrados, como soaban contra o plástico, por máis que este
quixera mimetizarse en rocha. Sabía as ordes. Sentíaas sobre si
como sentía a chuvia, non as lembraba, recordar as ordes non era
unha lembranza. A voz do americano, daquel Pascualón chegado
días antes de ningures para organizalo todo, non era unha
lembranza, era un ecoar pesado e escuro que retumbaba contra o
iris dos ollos, nas concávidades nasais, que se expandía contra
o plástico e volvía entrar nel igual que o bafo, como se o
posuira por adentro e por afora, sen compaixón e sen tregua. Ti
agardarás diante da ponte, non debes moverte, só escoitar e
observar. E alí estaba, escoitando o crepitar da noite contra as
sombras, esculcando un silencio que se estendía baixo aquela
bóveda de auga, só, co frío e coa soidade que era como aquela
lama na que os seus pés se afundían. Quixo ter a tentación de
ollar o reloxo, aquel reloxo galano dos seus fillos no día do
pai. Intuía a lembranza dos fillos aínda que sabía perdida a
memoria, esquecera incluso que era policía e que un policía é
un tipo duro, cunha psicoloxía capaz de soportar as probas máis
duras, aínda naquela posición de créquenas, sentado nos
calcañares, perdido nun labirinto de auga unha noite de
ninguén, sen tempo, unha noite na que non era posible lembrar o
pasado, nin sequera o presente, unha noite na que era imposible
lembrar, recoñecer acaso que si tiña muller e fillos que o
agardaban, mentres el, alí, só, sucumbía á humida soidade da
desesperanza. Quixo ollar o reloxo, pero esqueceu a hora, o
aceno, esqueceu buscar o tempo, malia que coa man dereita
apalpaba a correa sobre o pulso e premía o botón que acendía a
luz da esfera. Permanecía inmóbil, sentindo a dor do xelo nas
coxas e nas nádegas, o lombo dorido e vencido naquela posición
innobre. Fora cousa de Hermida, o perfeccionista, o estatístico,
o calculador, sempre coa libreta na man, o lapís afiado a golpes
de navalla, deixando constancia dos cubatas que bebía cada un,
das visitas que facían ó club da estrada, quizais tamén dos
polvos que cada un botaba. Hermida cumpría con esmero a súa
función de chivato e cabrón, sempre querendo saber de que
falaban, como se unha ducia de homes tantos meses pechados naquel
universo sen horizonte, non tivera dereito a construir unha
intimidade propia na que buscar refuxio e na que salvarse. A el
Hermida buscáralle a intimidade do frío. Cubrirémoste cun
plástico da cor da rocha e así semellarás ser rocha, dixera na
xuntanza que tiveran no comedor do hotel, mentres el reventaba
coa unlla do polgar as binchocas de aire baixo o hule da mesa.
Cid na Pena dos Matacáns, Salgado na Tapada e o resto na granxa.
Era Pascualón quen daba as ordes, pero dicía o que pensaba
Hermida. Cando o chamaron para aquela misión, neutralizar un
grupo terrorista que se instruía no bosque, pensou nunha acción
limpa e directa, unha acción de homes contra homes, acaso
arriscando a vida pero co xesto aberto, nunca maxionou retroceder
ós tempos da mili e facer garda nunha noite como aquela,
procurando ser rocha e observando o infindo silencio das sombras,
dende aquela covacha que non o deixaba transpirar, que lle
devolvía o seu propio vapor transformado en mofo, mentres as
pingas seguían a caer sobre a punteira das botas e a lama
ascendía por el como se fosen vermes.
Non sentiu o ruxerruxe do motor que
lentamente descendía o río. Viña de máis alá do silencio,
dun lugar extremo, alleo á cuberta de silencio que sobre el
formaba a chuvia. Non o escoitou porque afogaba baixo o balbordo
das pingas, nin tampouco escoitou aquel silencio que seguíu ó
morrer do ruxerruxe apagado, o silencio que seguíu á
interrupción do silencio. Pensaba en Cid, tamén el cuberto de
plástico, esculcando o baleiro dende o piricouto dos Matacáns,
na outra beira do río, observando unha corrente que non vía,
unha estrada fantasma, negra como as sombras, unha ponte tendida
entre ningures. Pensaba en Cid e non viu as dúas figuras que
dende o terraplén ascenderon á estrada, incorporándose logo á
ponte, entrando nela con precisión e cautela. As dúas figuras
que permaneceron inmóbiles, tamén elas paradas baixo a chuvia,
como se todo aquela noite ficara detido, as dúas figuras no
centro da ponte, administrando un tempo que só elas podían
medir, xa que el, mimetizado coa rocha, non os podía ver, nin
sentir, na súa circunstancia mineral.
Unha tenue luz, semellante a esa
brétema horizontal que no solpor se ergue dos lameiros, atenuou
as sombras e quizais foi nese momento primeiro, anterior á
propia conciencia da luz, cando el os viu e cando elas, as
figuras, tamén o viron. El permaneceu inmóbil, sentíndose
pedra e aciñeira e lama, mentres elas, as figuras, sen palabras
pero con decisión, cruzaban a ponte encarando a boca dos seus
ollos. A máis alta, unha figura espilida e fraca, meteu a man no
peto e cando a sacou viña con ela, armada xa entre os dedos, a
pistola. Despregáranse, un a cada beira da ponte, como buscando
o amparo do peitoril, sen se deter, cara el, dispersos como as
propias sombras da alborada que desgarraban sen piedade a
constancia da noite, abrindo lentamente o aire a unha mañá que
se anunciaba disfrazada de chuvia. Achegábanselle sen falar e
sen ollarse, e el quixo ser verdadeiramente rocha e non xelo,
lama e non o mofo aquel devolto polo plástico que lle impedía
fuxir e berrar. E non se decatou de que xa non escoitaba a
chuvia, nin o balbordo de pingas contra o plástico, pero sentiu
o ruido metálico e xordo dende as mans do home espilido e soubo
que cara el viña un arma montada, un arma sen palabras, un arma
que camiñaba ergueita, prendida a unha man que asomaba sen
tremer pola manga do plástico. E viu as botas, semellantes ás
súas e tamén cubertas de lama e sentiu o respirar das dúas
sombras de plástico o seu lado e soubo que o canón da pistola
repousaba na súa sen e pechou os ollos agardando o disparo e
quizais naquel instante quixo buscar de novo o reloxo dos fillos,
para cronometrar un tempo que agora era coma un galano, breve e
veloz, a noxenta reproducción da súa propia impotencia e
comprendeu cal era o sentido da posición innobre, toda a noite
agardando por aquel momento, fixando a posición para cando
ceibara os intestinos todos, sen control, e entón o bafo fixose
denso, material, impenetrable e sentiu como a man premía o
gatillo lentamente, sabía que era así porque o canón
presionaba con forza contra a tempa e lembrou o seu pai o día no
que lle regalou un paraugas ó cumprir os dez anos, un paraugas
con puño de vimbio trenzado que el levou á escola, e quixo
volver alí, a aquela tarde na que buscou unha chuvia que non
quixo vir, aquela tarde na que estrenou o paraugas baixo o chorro
da fonte na alameda, xogando cos compañeiros a ser home, que
aquel paraugas era atributo de home e como logo foi ó bar co seu
pai, a ver como o Real Madrid gañaba a quinta copa de Europa e
lembrou todo isto sen memoria, vencido polo vágado, polo sabor a
bile e o arrecendo a morte que o levaba por un tobogán de
negrura cara a nada. E en lugar do disparo só escoitou a voz
seca e redonda do home desarmado, a voz firme e seca que o
devolveu vencido a un mundo que non recoñecía, a voz que
aprenderan a odiar e que a el, agora, se lle antollou amable e
cálida, veña, deixao en paz e imos, e o final da presión do
canón sobre a tempa, a pistola que prendida da man marchaba cara
a ponte e as figuras que desaparecían nas sombras dos
salgueiros, da outra beira do río. E non escoitou de novo o
ruxerruxe do motor que marchaba Sil arriba, só o canto dos
paxaros que espertaban ó día na aciñeira, convencidos de que
debaixo, sobre a lama, só había unha rocha cun brillar de
plástico.