"Na luz dos teus ollos puxen eu canto era meu" (M. Murguía) |
A súa figura é garbosa, de modesto porte, pero
interesante e con engado. No seu mate semblante fan sombra a ternura e a
melancolía. Aclárano as meniñas lumiosas e soñadoiras e o semisorriso que
vaga sensitivo. Uns rulos castaños, rebeldes, que semellan agardar o soplo da
frente. E o seu espírito... Como muller fidalga, e muller que leva dentro o
manantío dun canto de eternidade, ¿non había de ser escollido, elevado,
profundamente humán, afable, doce para o triste, misericorde para o
desventurado, forte contra a opresión e enérxico contra a inxusticia?
Esta semblanza feminina ten un nome, expresivo e soave
a un tempo. Nome de honor dun pobo, que traspasa fronteiras dende a verdegante e
fermosa Galicia: ¡Rosalía!
Acaba de chegar coa súa nai a Madrid. É no abril do
ano 1856. Lonxe quedaron as rúas santiaguesas coa xoia catedralicia. Diante de
Pórtico da Gloria extasiaríase para pensar:
"Santos e apóstolos,
¡védeos!, parece que os labios moven, que falan quedo os uns c'os outros, e aló na altura do ceo a música vai dar comezo"... |
Lonxe, tamén, o val padronés coas súas veigas floridas e os pinos cheirosos. Lonxe a vedraña casa solarenga da nenez. E a mar, que na hora suprema pregaría contemplar antes de pechar os ollos para sempre. Lonxe, a terra pola que un día, andando o tempo, suspiraría saudosamente:
"¡Ai, con que aprisa
voara |
Coa súa
xuventude, non pode polo de agora presentir a morriña intensa que oprimirá
máis adiante o seu corazón apaixoado, dando orixe a cantos de inmortalidade.
Case non ten dezaoito ou dezanove anos, e anque ten unha serie de dificultás de
orde material, ¿que sinsabores poden aprisoar a este espírito, maturecido xa
de intelixente reflexión, e que leva na súa entraña unha profunda voz
poética? Por ela se libera, alonxando os crevadeiros, viaxando o seu mundo de
evasión. Escribe, canta, ¿como non si é xoven e agarda? o Amor.
Rosalía lé as súas composicións na tertulia
literaria que se xunta na sala acolledora da súa parenta. Alí está tamén o
xoven xornalista e escritor, futuro historiador de Galicia, Manuel Murguía.
Cecais coñecera a xentil poetisa das súas estancias na cidade compostelán.
Quizais escribira para ela aquel delicado madrigal:
"Cando no pórtico da igrexa vexo pasar a que eu amo
eu quixera dicirlle:
Quen fora a auga en que mollas os teus dedos,
quen o mármore que bicas antes de encomenzar a túa
oración.
Mais cando ergue os ollos... ¡Ai!, eu quixera ser o doce raio que fire as súas
meniñas"
Murguía escoita con visible interés os poemas que
irían enfeitando a primicia da obra rosalián "La Flor", que o
escritor comentaría nun artigo cheo de ánimo e simpatía pola autora. El
tamén sinte no peito a chama divina da poesía. Descubre na xoven Rosalía un
"talento oculto", e síntese conmovido polas "fermosas
poesías". ¡Qué loubor para esta muller, que baixo o peso de cansancios
físicos e morais "colle a súa lira, a lira do corazón, espontánea,
franca, rica de imáxenes, e canta en versos non soamente doados e galáns,
senón moitas veces en versos que non desdeñaría o millor dos nosos
poetas"! ¡Qué alentos, na pluma do literato coruñés para este corazón
feminino, "corazón de poeta", dun poeta "que sinte como
poucos"!...
O home entrou no tesouro lírico que contén a muller
que lle interesa, e presinte, coa luz do amor, a forza extraordinaria da súa
inspiración, o seu futuro inmoral; "¿Qué diredes senón que con tal
maneira, sin pretensións e cecais sen estudos, fala a doce linguaxe da poesía,
naceu para ser algo máis que unha muller, cecais pra donar un nome honroso á
súa patria?" O tenro sentimento faino ser vidente. ¿Non columbrará na
sombra gris do tempo, os informes e sin xestación aínda tíduos de
Cantares Gallegos, Follas Novas e En las orillas del Sar?
¿Qué sentirá a nosa Cantora coa lectura da
calurosísima glosa ó seu primeiro libro? As mestas pestañas treman húmidas e
encéndense os finos dedos que sosteñen "La Iberia". Tamén ela
admira e sinte inexplicable atracción polo home que daba honor e gloria ó seu
país. A súa alma é apaixoada, chea de gratitude e de ilusión, pesia a que no
seu fondo teña asento cediño, unha malencolía do sensible corazón, que logo
será a súa dor:
"O meu mal i o meu
sofrir é meu propio corazón quitaimo sin compasión, dimpóis ¡faceime vivir!" |
Outono
madrileño do ano 1858... Día de casamento literario. Dúas xovens figuras
galegas de escollido corte, xunguiron os seus destinos nun modesto templo. Pola
súa vida de maridanza pasarían ó longo escrebe Murguía
"breves os días de sol, aladas as ditas, fuxidías as alegrías, só
constantes e duradeiros os rigores da fortuna".
Ó seu paso, irían florecendo en realidás os
pretéritos agoiros. Xurdirían da lembranza e a tenra saudade Cantares
Gallegos; do sofrimento da terra e da íntima alma, Follas Novas; dos
marmulos do río En las orillas del Sar. E entre eles, obras en prosa.
Despois, un día, o home tivo que escribir:
"Morta querida, de quen teño aínda nos meus
labios os bicos da víspera longos, xuvenís, cheos de piedade e de paixón,
¿cómo non lembrarte a cada hora, a cada instante fuxidío, cómo non decirche:
Pois é forzoso, ¡vai amada da miña alma!,
íspete da túnica e entra pura no coro das inmortais"?...
Nota: as frases entrecomilladas dos textos son traducidas do castelán.