A
fantasía ten surtidas variantes no caso do secuestro e homicidio
do meniño Carlos Vicente Vegas Pérez. Existe a teoría de Crime
e Castigo, quere dicirse que se planificou un asasinato pra
ver como morría un ser humano e pra rexistrar as emociós
propias do homicida: do inmortal, anque criminoso Raskolnikov.
¿É a imaxinación literaria aplicable ó caso Vegas Pérez?
Certamente, pero é a máis débil das posibilidades.
Dificilmente se pode pensar nun chino Cano coas
tremendas tribulaciós do heroi de Fedor Dostoievski.
Roger Enrique pechou iAlarma!,
revista de casos policiais, e ergueu os ollos cara as
árbores que sombreaban o garaxe do tenente coronel Espejo.
Consultou o reloxio con fastío. As 2:30. Levaba desde as once na
rúa Pampanito, paseando dun lado pra outro, fumando maría e
escurriscando ós pícaros que o rodeaban de curiosidade. Tivera
mesmo un incidente cun criado dunha daquelas residencias de ricos
que saíra a ordenarlle que abandonase a rúa. Pretextara unha
cita e puxera cara seria, o bastante pra que o deixasen
tranquilo. Desde que Ile falara o tenente coronel (estivera
elocuente ó entregarlle un revólver do 38), había disto unha
semana, a súa vida tiña un sul: desertar da Base Aérea
Libertador e pasar ó Brasil cun fachuco de bolívares no peto. O
seu avó, Enrique Morales, que non fora malandro, senón honrado
comerciante de fruta en Ciudad Bolívar, fuxira ó mato
brasileiro por causa dun socio que o mandara matar pra
señorearse do negocio. A narrativa das andanzas do vello na
Amazonia conmovía á familia apertada nun ranchito e
remelaba os ollos de Roger neno.
Don Enrique atravesou chaos e
estepes, pasou a facón as serras do macizo das Goianas e, alén
dos montes de Pacaraima, coñeceu o deleite de lapexar nun
afluente do río Branco, de par de pequenos e mulleres ianomani,
riseira humanidade que lavaba as pinturas rancias e preparaba a
pelica pra recibir faixas, puntos, ziguezagues negros sobre un
fondo ocre. Gozou mulleres cor tella, comeu buniato, fariña de
mandioca e anguía eléctrica asada nas brasas. Soneou no vagar
interminable da cabana tribal, bambeándose no baloizo.
Os guerreiros aceptárono como
camarada un chisco máis barbudo. Permitíanlle pescar
adormecendo o río con seiva narcótica das árbores e cazar anta
con frecha pezoñenta. Un día adoeceu, e o feiticeiro prescribiu
un enterramento na lama. Atuado endeica o pescozo, apertado polos
limos viscosos da barcia, viu a morte nos ollos burleiros do
chamán que braceaba e ría arredor da cabeza vencida, co papo
repousando no bulleiro. Pero aqueles indios esqueceran a
brincadeira de reducir cabezas e o paladar da carne humana,
apreciada polos tupinambás de fame lendaria. Querían era
sandalo. Os baños de Iodo e o amor practicado sen falta cada
noite (a muller telleira celábase e temía infidelidades se
sucumbía á desgana) devolvéronlle a saúde e a fe no porvir.
Un ianomani (o feiticeiro a cargo da metafísica, o único varón
exento de chimpar diario) díxolle que algún día cairía o Ceo
sobre o mato pra acabar con todo. Don Enrique Morales concordou
-"algún día"-, mais encanto e non se afundía o faiado
celeste, debía cumprir o fado da raza. Segundo a Historia do
Mundo que Ile foi referida de randeeira a randeeira, na lingua
sincrética dos anciás da cabana (suma de catro dialectos
indíxenas, portugués dado ó monte e tres ou catro
castellanismos achegados polo intruso venezuelano), o home
branco, peludo, de barba e fraguiza no peito e ríos de sangue
transparecidos na pel, nacera alí, entre árbores degalladas e
paxaros verdes, orfo de música instrumental, descoñecedor da
roda. Deixara o taparrabos pra marchar alén das montañas
selvaxes e das barcias alagadas, mais sentía a necesidade de
regresar ó lar dos ancestros.
Don Enrique tallou ubá e batuxou
no río Branco, no río Negro, embocou no Amazonas terroso e
alcanzou Manaus. Nunca volveu á cabana ianomani. Anos despois
arribaba a Belém do Pará e embarcaba pra costas caraíbas. Non
recuperou o negocio, viviu emburricado contra o destino,
maldicindo ós magnates e ós seus cabezas de pau -políticos e
policías- que o mantiñan encortellado nunha choupana, criando
nenos e véndose perdido pra darlle de mandiocar.
Roger Enrique soñaba con repetir o
periplo do vello, coa diferencia de que el había pasar o mato
con diñeiro suficiente pra queimar o Brasil. Soñaba con
alcanzar as troulas de Río de Xaneiro, salvando as inmensidades
amazónicas en barcos ou avionetas, sen probar bocado de indios
nin mirrar co diluvio que molla as lendas e as chouzas de vergas
dos selvaxes. Sería rico en carros, en iates amarrados na baía
de Guanabara, sería socio do Flamengo e recrutaría mulatas que
camiñan pegando fogo.
Sobre a taipa constreñida polas
buganvilias trepadeiras, alzábanse os ramos de xacarandá
coallados de flores azuis. O tenente coronel Simón Espejo fixera
unha formosa aniñada pra atraer á súa esposa, cunha acusada
tendencia monocromática, pois tanto o local do garaxe como a
vivenda estaban pintados en diferentes gamas de azul. Tiña o
gusto da ave do paraíso, cuxo macho decora un lar no tempo da
parada nupcial, expoñendo obxectos -flores, frutos- da mesma
cor. Se a paxariña desprecia a exposición, cambia de colorido e
decorado. Dona Eyde Antonieta Vargas aceptara a seducción
azulina con dazanove anos, catorce menos que o militar, deixara
de modelar pra entrar no paraíso de aves encopetadas do Country
Club e concibiu dous fillos que, coas medras, se volveron piratas
guedelludos amigos de practicar o nudismo e de fumar herba nun
artístico cachimbo.
Roger Enrique tiña a fotografía
sobre unha perneira das calzas, entre as páxinas da revista de
sucesos. Unha muller de corenta e tal, bonita malia as pregas que
asedian a boca grande, de groso labio inferior sobre o que voa
unha anduriña de asas abertas. Outras dúas penas finas pairan
por cima das pálpebras, subliñando os ollos grandes,
espectantes ata un certo punto onde comeza a melancolía. Case
todo o retrato, de medio corpo, está ocupado polo cabelo á
solta e sabiamente despeiteado. Os fiaños da melena empatan coa
pelame hirsuta dunha cazadora revestida de pel endeica o embigo e
os cóbados. Un prolongado decote triangular revela abandas de
montes vellos e gastos.
Non Ile quere mal á dona, pero
está decidido que non seguirá aturando abusos cuartelarios na
base de Palo Negro nin desexa retornar á vida que levaba antes
de ingresar na milicia, de ladrón de areperas
rexentadas con ánimo fraco por avarentos portugueses, desta
feita vai dar o golpe. Agarra un guizo e deseña, entre os pés,
un mapa e unha frecha coa empenaxe en Maracay e a ferida en Boa
Vista, xa ben fóra do contorno venezuelano.
A risada trala taipa das
buganvilias interrompe o fastío de debuxar na terra mollada polo
suor que Ile pinga da testa. Unha señora que non se parece á da
foto abre a grade de ferro, botándolle unha ollada distraída ó
vagabundo toucado cun chapeu tecido a base de páxinas de Alarma,
unha ollada distraída desde o xardín. É gordota, de cara
morena un tantiño empolada, con volume acusado polo cabelo
recollido en moño cinxido.
Roger Enrique captou incluso as
pencas do pescozo e do arranque dos peitos exhibidos polo
círculo do decote, e as apetitosas mamoeiras que inchaban a tea
leviana do vestido de pétalas verdes e amarelas estampadas sobre
branco.
Botou a correr e chantouse diante
da cancela. Un Volkswagen escarabello, de ton café con leite,
freou rozándolle as pernas. Dirixiuse á xaneliña da
conductora, da muller que, con indumentaria máis lixeira que a
do retrato -chambra branca desabotoada ata deixar ver o sostén-,
coincidía así e todo cos sinais de Eydé Antonieta Vargas de
Espejo. Non contaba coa compañeira gordota, que aínda non
entrara no carro e Ile cortou o paso decidida: "¿Qué
haces, drogómano?", sentiulle dicir, e reparou nos seus
dentes branquísimos e regañados. Levantou o revólver emboscado
entre papel da revista e disparou na regaña dentífrica. O
Volkswagen arrincou cun pinote e saíu á rúa Pampanito erguendo
poeiras, derrapando pra enfiar a avenida e afastarse a toda
velocidade.
A Roger Enrique pareceulle que
abalaba a terra, como nun sismo, e fuxiu temeroso de que Ile
caísen enriba as árbores do xardín. Polo bairro de San Miguel
adormecido na raxeira, por descampados de herba ruín e
cadáveres de autos enferruxados, galopou perseguindo o plano
fantástico de vivir como rei do Brasil. Non cumprira a primeira
parte da encarga do tenente coronel, acaso a principal, pero
aínda podía rematar a segunda encomenda. Lamentou, iso si, non
dispor do escarabello pra acudir ó seguinte punto de batalla, na
urbanización Las Moritas. Ninguén o viu escoarse polos predios
abandonados. El miraba de esguello as xanelas dos edificios,
pechadas ó calor inmisericorde, e tamén espiaba o ceo límpido,
sen un triste guedello de la promisorio de frescor.
Certo día de maio de mil
novecentos sesenta e oito anos, nunha hora indecisa da tarde,
saía Aldemio Chamochín da quinta Mamá Vilma, na rúa
principal de El Castaño, moi ufano coa súa carteira de pel
baixo o brazo e certo aire pillabán que adoptaba ó vender
rendosas apólices de seguros. Xustamente viña de pechar o trato
dun seguro de vida co patriarca dunha familia millonaria con
ramificaciós na banca, as eléctricas e a avogacía de altas
minutas.
Ó entrar no Dodge branco, de dúas
portas e teito de vinilo, botou unha vista de ollos ó diario
inzado de titulares estarrecentes ou maliciosos: Cobrou a
vida dun pasaxeiro por unha carreira de taxi; Verushka adoecida
polas falcatrúas dos melenudos do Country Club; Verushka
modelando; O amor nos campos nudistas de California; En
Maiquetía decomisan 300 cachimbos pra voar; Abortos crus.
Pasou sen borrifarse por estas chapacuñas. A penas se detivo
segundos coa viñeta de parvice gráfica, na que se vía a un
tipo esmagado por un mamut e a outro con maleta de corretor de
seguros que se desculpa: Síntollo ben, señor Manrique, a
súa apólice non cobre que un sirva de asento a un paquidermo.
Impacientouse co dameiro (Horizontais: Árbore sapotácea de
madeira compacta) e consultou con ansia os resultados das
carreiras de cabalos. Estaba eufórico e con caprichos de doce.
Mesmo Ile provocaba unha goiabada.
Mirou o reloxio e besbellou: "¡Pra
que tanto apuro de chancas!". Acorda suspender as visitas
previstas, mesmo renuncia a volver polo escritorio, chamado pola
súa casa fresca de Las Moritas, coa ventoíña zunindo e a
cadela agardando por el, impando de verse soa e farta de lamentar
(aínda non aprendeu a latir) a ausencia de quen non dá chegado.
O cachorriño, medio quilo de efusión sentimental, hao recibir
cunha humedén de censura e recoñecemento no seu único ollo -o
outro perdeuno no parto, ficou apegado ás libraciós-, e Aldemio
daralle a morder un dedo. Brincando coa princesiña de Éboli,
acordarase de cando baixaba á capital da provincia de ultramar,
montado no burro branco cargado de rianxo prá praza de abastos,
á competencia con outras bestas máis lucidas, apertándolle os
calcañares nas illargas e destacándose na carreira malia o
hándicap das alforxas acuguladas de pexegos. A cadeliña setter
é un tirarrollas que destapa as lembranzas, porque tamén ela
bota en falta as aves do Paraíso: a galiñola nas fragas
outonizas, o macho de perdiz grandeiro como zapato que se
levantaba no agro ó paso do trepetel das cabalarías.
Alegre como unha mañá de
perdices, descargaba a fruta nos postos da praza e regresaba, co
burro polo ramal, ós pendellos do limiar da cidade onde
traballaba o ferrador. Nun punto da rúa do Progreso parouse a
admirar a disposición da rapariga que apañaba o cisco das
bestas, limpando o pavimento por unhos patacos de dádiva
municipal. Os pasos do agarrado que a mozota bailaba coa vasoira
de xesta, superaban polca e mazurca e habanera, desdeñaban o
pasodobre pra insinuar o escándalo dun tango. Era baixa de
estatura, o ollo crítico de Aldemio, afeito a calcular toradas
de nogueira antes de meterlle o tronzador, notou a cortedade das
canelas entre xoello e tornecelo; pero reparou antes de nada no
cabelo negro, recollido de calquera maneira polas pinzas, que se
enroscaba nas orellas miúdas e tiraba flocos sobre a testa.
Fixouse na pel morena, visible na mazá das pernas, nos brazos e
na améndoa do rostro. Mancouse na esgrima cos ollos pillos,
verdes, da cor dun ribeiro ladeado de árbores. Amoleceu ante o
tremor do nariz rubio, castigado por paniño de mao con flores
rendadas. Naufragou á vista da boca de cantos decaídos,
semellante a unha barca virada. A chambra milagrosamente branca
da rapaza avergoñouno un bocado, por contraste coas propias
roupas pasadas: camisa tabaco abotoada deica a cima, de colariño
recachado remedando asas rotas de paxaro, calzas de pana, chancas
relativamente novas (ó que saía da cidade, descalzábase e
colgábaas arredor do pescozo, atadas polas agulletas).
Emocionouse case tanto como cando entraba ás carreiras na casa
de comidas A Rexedora, esquivando as losquiadas dos camareiros,
pra contemplar a marabilla das fontes de feitío de dornas, rasas
de lava amarela polvillada de canela roxiza. A varredora era
apetitosa como nata do ceo e o seu nome -Elina- non menos
comestible. Nese encontro primeirizo contentouse con saber dela:
cómo se chamaba e se asistiría as festas do San Roque.
Chamochín abriu unha portiñola no
cadro de mandos do carro e apañou a gorra de pala, en áspero
tecido azul, único vestixio do pasado transoceánico que o
acompañaba sempre. Con ese capacete, de uniforme frouxo pingando
sobre un corpo enxoito de adolescente, co requinto no labio,
tiña dado a alborada por todo o casco antigo da capital
recordada, á frente dos cabezudos, da cruz portada por un
forzudo, das contrarías danzantes: carniceiros tanguendo o boi,
ferreiros coa imaxe do San Miguel, carpinteiros co San Xosé,
zapateiros coa Santa Eufemia.
Á tardiña, subira ó palco da
Alameda a facer un pé na banda de Ribela. No descanso
aproveitado polos outros músicos pra rillar cadasúa posta de
vitela, conseguira localizar a Elina, arrastrada pola cabalgata
que invitaba ó xentío á función do Circo Feixoo. Non tiñan
con que pagar a entrada, de modo que se consolaron cunhas
rosquillas e unha escapada ós bairros, a ver tourada no coso
postizo de Mariñamansa, futebol no Campo da Loña e hoquei
feminino nas Lagoas. De tornada á Alameda, onde a banda tocaba
sen acusar a falta dun número (Aldemio contaba co pescozón do
director), abriron a boca ó paso das carruaxes sepultadas en
pétalas de rosa, dalia e caravel, empeñadas en incruenta
batalla de flores. Aldemio prefería a flor da marcela, réplica
silvestre da margarida, e turraba por Elina cara a barronca que
cae á ribeira do Barbaña. Ela resistíuse ata o término do
número forte dos festexos: lanzamento sobre as cabezas erguidas
dos circunstantes dun aguerrido parachutista. Despois, seguiuno
ás matogueiras pé do río. Despois, fuxiu el do embarazo e dun
casal prematuro, vía transatlántico. Por espacio de vinte anos
tentou adiviñar a fisiognomía da filla que enxeitara, atrapando
pistas borrosas achegadas por outros emigrantes conterráneos.
Aldemio sorpréndese asubiando a Alborada antiga de Ourense
e devolve a gorra de músico ó seu sitio cunha rosmadela:
"Xa foi". Acelera, cilindrándolle ó Dodge pra
alcanzar canto antes o refuxio de Las Moritas.
Venturosamente, Ligia Lavieri,
competente carabina, ten un chalé viciño do seu. Magnífica
tapadeira. Ligia sae algunhas tardes coa súa amiga Eydé
Antonieta, achéganse a Las Moritas e o idilio traspasa
facilmente o valado que separa os xardís. Mal sabe o tenente
coronel. Un becerro de moito sandiós o Espejo. Se se malicia
algo, cala, porque os individuos destas partes odian as palabras
fortes, son delicados de oído e temen a virulencia do hispano
peninsular. Porén, custodian as mulleres con celo de capón
negro. Chamochín recoloca o espello retrovisor pra comprobar a
raia do pelo e a brancura do colariño da camisa. Non pensa na
inevitable chega de bois co militar. De momento soña co salón
ventilado, co tocadiscos embutido en moble de madeira de cor e as
maracas de adorno pousadas na tapa, cos boleros que arrolarán a
aperta. Calca o zapato de rede no acelerador e adenta con
frenesía a pel da prietita, que se imita na tonalidade
ó cartolo centeo. Máis carantoñas dedicadas ó retrovisor,
ensaio de beixos rideiros, unha careta de disgusto por non ser
máis lindo, porque detesta os nefres hebreus, o papo en resalte
sobre a boca, a traza rústica de xentes que deixou atrás
sorbendo caldo de nabizas.
Ó embocar na rúa de loureiros
ananos que asombran os paseos entre os chalés, busca coa ollada
morriñenta o calvario do seu xardín: dous tamarindos
novos e, no medio, a cidreira xa medrada. Tende a vista ó cabo
da rúa pero impónselle a sillueta próxima dun home que afirma
as pernas esgalladas e apunta coas dúas maos na culatra dun
revólver. A contraluz, é difícil distinguir as riscas do
rostro, nota a penas a insolencia xuvenil no xesto de chulice.
Curiosamente, ve con toda nitidez a fochanquiña no queixo do
bandido. Ve que se estrelan os insectos contra o para-brisas. O
Dodge deitou dous loureiros do paseo e ergueu unha roda de tras,
como se urinase contra a taipa dun xardín. A roda vira no aire,
adormecida como pioneta, pouquiño a pouco vanse facendo visibles
os parafusos do prato. Aldemio Chamochín, tombado ó longo do
asento, coa perneira das calzas claras refucidas endeica o xoello
e as faldras da camisa liberadas do cinto, sente pasos e entrevé
a sombra que se debruza na xaneliña. Tíranlle certos puntos do
peito e quere estarricarse pra librar unha mao, entalada baixo o
corpo, da humidade que corre polo pulso provocándolle cóxegas
repulsivas como patas de araña. Faise idea de que asubía.